Det eneste som mangler er kong Harald i baksetet

Dette er kanskje Mercedes på sitt beste. Les testen:

Selv om bilen har rukket å bli noen år, er den fortsatt kongen av komfort i Mercedes sin modellrekke. Vi har testet S 400 - med firehjulstrekk.  
Selv om bilen har rukket å bli noen år, er den fortsatt kongen av komfort i Mercedes sin modellrekke. Vi har testet S 400 - med firehjulstrekk.  

Mercedes har vært i stor utvikling de siste årene, i form av designskifte og fokus på sprekere kjøreegenskaper.

Men selv om volum-modellene fremstår mer sporty i dag, har flaggskipet deres aldri vært mer luksuriøs. Vi snakker om siste generasjon S-klasse, som ble avduket for fire år tilbake.

Da satte bilen en helt ny standard i klassen, og fikk en god mottakelse fra et forventningsfylt publikum.

Nå er det like før toppmodellen kommer i oppgradert facelift-utgave. Men holder dagens versjon fremdeles stand? Bli med på en svært behagelig tur i S400 4Matic:

Testbilen plasserer seg midt mellom innstegsmodellen, med en 3-liters diesel, og den 'litt' hvassere versjonen med V8-er under panseret. 
Testbilen plasserer seg midt mellom innstegsmodellen, med en 3-liters diesel, og den "litt" hvassere versjonen med V8-er under panseret. 

Hvordan er den å kjøre?

S-klasse har alltid vært noe spesielt, i likhet med BMW 7-serie og Audi A8. Bilen er rett og slett det ypperste fabrikken i Sindelfingen kan levere. Her handler det om skyhøy materialkvalitet, innovativ teknologi og en luksus-følelse utenom det vanlige.

Bare å plante kroppen ned i de dype skinnsetene er en fryd. Jeg tør ikke engang tenke på hvor mange timer ingeniørene har brukt på å utvikle disse setene, som både tilbyr varme, kaldluft og seks ulike massasjeprogram.

Med AMG-pakke er bilen både småsint og elegant på samme tid.
Med AMG-pakke er bilen både småsint og elegant på samme tid.

På veien merkes det at S-klasse stiller i en egen liga. Det er merkbar forskjell på kvalitetsfølelse og komfort kontra eksempelvis nye E-klasse. Motoren hører du rett og slett ikke. Det samme gjelder annen form for støy. Inne i kupeen sitter du helt i din egen boble. En eksklusiv boble, som stenger omverdenen ute.

Det er så gjennomført, alt fra knappen som justerer luftdysene til totalopplevelsen på veien. Dette er ikke en bil du kjører, men «sitter på med». Støyisoleringen imponerer – her er det nesten ingen forskjell om du kjører i 50 eller 110 km/t. Og sammen med et fintunet Burmester-anlegg går timene usannsynlig fort bak rattet i direktørbilen.

Sistnevnte pleier forresten å være en god grunn til å skru på favorittlåta – på full guffe. Men det skjer ikke denne gangen…

I stedet retter jeg på stolryggen, kjører opp gardinene i baksetet og skrur på NRK Jazz (!). Jeg er enogtjue og har aldri vurdert denne kanalen tidligere. Men i denne bilen harmonerer det. Det eneste som mangler er kong Harald i baksetet, og kanskje en Armani-dress, så er opplevelsen komplett.

Er dette verdens villeste luksusbil?

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en 3-liters V6 bensinmotor. Den leverer (kanskje ikke tilfeldig) 333 hestekrefter, noe vi syns bilen kler godt. Sammen med 4Matic firehjulsdrift er dette en god kombinasjon for velstående nordmenn som ønsker trygg fremkommelighet til hytta.

Selv i femten minusgrader er det deilig å sette seg inn i bilen, den har nemlig varmepakke. Det innebærer at både sete, ratt, armlene OG dørhåndtak blir godt temperert.
Selv i femten minusgrader er det deilig å sette seg inn i bilen, den har nemlig varmepakke. Det innebærer at både sete, ratt, armlene OG dørhåndtak blir godt temperert.

Det er naturligvis ikke ytelser som er viktigst når det gjelder S-klasse. Men velger du sport på girkasse og understell merkes det faktisk at Mercedes har tatt grep fra forrige generasjon. Selv om bilen veier tett opptil to tonn, takler den svingene godt. På ubrøytet landevei takker vi også for firehjulstrekk som gjør kjøreopplevelsen ekstra underholdende. Og jo, man kan faktisk slå av all elektronikk, og leke seg litt dersom humøret tillater det.

3-literen leverer for øvrig et jevnt skyv over hele registeret, og veien til 100 km/t tar kun 6,1 sekunder. Helt udramatisk, vel og merke. Ved aktiv kjøring bikker vi literen på mila, mens vi oppnår oppgitt forbruk på landeveien. Det er rett under 0,9 liter/mil.

Se så billig du får tøff luksusbil nå

Hvordan er plassen?

S-klasse leveres i både kort og lang versjon. Vi kjører den korte, men det er absolutt ingen grunn til å klage på plassen. Bilen er over 5 meter lang og har mer enn nok plass, både foran og bak.

I bagasjerommet kan du frakte 510 liter melk, eventuelt annet utstyr som golfkøller og kofferter. Det er helt på linje med konkurrentene.


Finest utenpå eller inni?

Designet på S-klasse sedan er klassisk Mercedes: Stor grill og stjerne på panseret. Noen vil kanskje hevde eksteriøret er litt for anonymt, men vi syns det er ”riktig” på denne bilen. Ønsker en mye oppmerksomhet kan man heller vurdere S-klasse Coupe, som er langt mer oppsiktsvekkende.

Testbilen er utstyrt med AMG-pakke, noe som bidrar til at fronten spesielt, ser mer aggressiv ut. Det er ellers lite å sette fingeren på – her handler det om smak og behag i forhold til konkurrentene. BMWs 7-serie er for eksempel mer kantete i designet, mens S-klassen fremstår mer rund og elegant.

Det er ikke ofte man gleder seg til å pusse vinduene, men det er tilfellet i denne. Bilen er nemlig utstyrt med Magic Vision Control. Kort fortalt innebærer det at viskerne er utstyrt med integrerte vannkanaler, som spyler i viskerens retning. Dermed ser du rett og slett ikke når du pusser skitt av frontruta.  
Det er ikke ofte man gleder seg til å pusse vinduene, men det er tilfellet i denne. Bilen er nemlig utstyrt med Magic Vision Control. Kort fortalt innebærer det at viskerne er utstyrt med integrerte vannkanaler, som spyler i viskerens retning. Dermed ser du rett og slett ikke når du pusser skitt av frontruta.  

Innvendig oser det luksus. Vi liker hvordan Mercedes har pakket inn og gjemt unna all teknologi og utstyr. Interiøret er stilrent, og skal ha mye av æren for suksessen nye E-klasse opplever nå.

Men selv om ting ser veldig bra ut, er kanskje ikke brukervennligheten på infotainment-systemet like intuitivt som hos BMW. Nå snakker vi småpirk altså, for dette er virkelig et bra sted å være.

Endelig – bli med på tur i verdens dyreste SUV

Konklusjon

For første gang i livet har jeg testet ut NRK Jazz. Nå kan jeg ikke skryte på meg at spillelistene i Spotify er endret av den grunn, men det låt fortreffelig fint bak rattet i S-klasse!
For første gang i livet har jeg testet ut NRK Jazz. Nå kan jeg ikke skryte på meg at spillelistene i Spotify er endret av den grunn, men det låt fortreffelig fint bak rattet i S-klasse!

Å kjøre S-klasse er litt som å sveve på en sky. Du merker ikke stort annet enn velbehag. Og selv om bilen begynner å dra litt på årene, er det likevel ingen i modellrekken til Mercedes som kan måle seg mot denne.

Dette er kanskje Mercedes på sitt aller beste: Bunnsolid kvalitet og klasseledende komfort.

Mercedes S 400 4Matic

  • Motor: 3-liter V6, bensin
  • Effekt: 333 hk / 480 Nm
  • 0-100 km/t: 6,1 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,84-0,89 l/mil
  • Bagasjerom: 510 liter
  • Egenvekt: 1995 kg
  • Pris: 1.212.900 kroner
  • Pris testbil: 1.595.080 kroner

Men velværet koster. Testbilen begynner på drøye 1,2 millioner, og har i tillegg utstyr for nesten 400.000 kroner. Det betyr at du må bla opp nesten 1,6 millioner for eksemplaret vi har testet.

Til sammenligning koster en godt utstyrt GLS, med 350 dieselmotor det samme. Her får du selvfølgelig en helt annen type bil, men ikke i nærheten av samme luksusfølelse.

Verdsetter du med andre ord eksklusiv komfort, og har MYE penger å bruke på bil, da bør S-klasse kanskje finne sted på drømmebil-listen.

Under kan du se en kort videopresentasjon av bilen: