Fiat har en lang og temmelig kronglete historie i Norge. Det italienske bilmerket har i perioder solgt brukbart her hjemme, men de har også vært nede i noen skikkelig bølgedaler.

Her har det dessuten vært mange utskiftninger på importørsiden. Det er sjelden bra for å bygge stabilitet og merkevare på sikt.

I fjor tok et fabrikkeid selskap over importen av Fiat til Norge. Siden har det vært svært stille. Men nå skjer det endelig ting.

Smalt modellutvalg

Importøren FCA Norway lanserer nemlig nå en svært viktig Fiat-modell for det norske markedet. Vi snakker Golf-rivalen Tipo, som kom i helt ny utgave i fjor. Her handler det om både femdørs kombi og stasjonsvogn. Fiat beskriver selv modellen som en av sine viktigste lanseringer i nyere tid.

Fiat har lenge lidd under begrensede midler til utvikling, samtidig som modellutvalget har vært smalt og til dels gammeldags.

Ikke overraskende priser Fiat sin nye Tipo aggressivt i det norske markedet.

Stasjonsvogn med mye bagasjeplass er blant lokkemidlene når Fiat kommer med ny Tipo.
Stasjonsvogn med mye bagasjeplass er blant lokkemidlene når Fiat kommer med ny Tipo.

Smart å ta sjansen på ny og ukjent SUV?

Stasjonsvogn mest attraktivt

Femdørs-utgaven starter på 228.800 kroner, da snakker vi 1,4-liters bensinmotor, manuell girkasse og utstyrsnivået Pop. For 40.000 kroner ekstra, får du 1,4-literen med 120 hestekrefter og i Lounge-versjon, det vil si en god del mer utstyr.

Stasjonsvogn er nok i utgangspunktet mer attraktivt i Norge. Der starter prisene på 238.800 kroner. Da får du 1,3-liters dieselmotor på 95 hestekrefter, i Pop-utgave.

For 278.800 kroner kan du så velge mellom 1,6-liters diesel på 120 hestekrefter og automat, eller 1,4-liters bensin på 120 hestekrefter og manuell girkasse, begge i Lounge-utgave.

Femdørs-utgaven blir nok mindre interessant enn stasjonsvogn i Norge. 
Femdørs-utgaven blir nok mindre interessant enn stasjonsvogn i Norge. 

Stort bagasjerom

Femdørs Tipo måler 4,37 meter fra støtfanger til støtfanger og har bagasjerom på 440 liter. Stasjonsvogna er 20 centimeter lenger, og plasserer seg dermed som en av de største i klassen.

Her er bagasjerommet på hele 550 liter. Fiat lover også klasseledende plass i kupéen.

De første bilene er nå på vei ut til landets Fiat-forhandlere, de har ikke akkurat vært bortskjemte med nye modeller de siste årene. Offisiell Norges-lansering skjer i helgen 10-11 mars.

Nytt navn, men denne har du egentlig sett før

Slik ser den ut innvendig, her byr ikke Fiat på noen store sprell.
Slik ser den ut innvendig, her byr ikke Fiat på noen store sprell.