Det er ikke så ofte det dukker opp helt nye bilmerker i verden, men nå nærmer deg seg premiere fra Lynk & Co. Bak dette merket står Geely, som også har eid Volvo siden 2010.

Den kompakte SUV-en 01 debuterte på bilutstillingen i Berlin i fjor høst. Da i konseptversjon. I april skal den så vises i produksjonsklar utgave på bilutstillingen i Shanghai. Da er det nok også gode muligheter for at den har fått et annet navn.

Bilen kommer i salg hjemme i Kina senere i år. Tidligere har Lynk lovet lansering i Europa og USA i 2018, men nå er dette blitt utsatt til 2019.

Selges via nettet

Hva dette skyldes er ikke helt klart. Men det blir spekulert i at Lynk trenger lenger tid på å kvalitetssikre både produksjonsprosessen og bilen, samtidig som de legger en omfattende strategi for hvordan de skal markedsføre og selge bilene sine i vår del av verden.

Lynk & Co starter med blanke ark, og de har planer om å gjøre mange ting annerledes enn det som er gjeldende norm i bilbransjen.

Dette handler særlig om distribusjon av bilene. Lynk skal stå for dette selv, de vil ikke ha noen fordyrende mellomledd. I tillegg ønsker de at kundene skal kjøpe bilene deres via internett, ikke hos tradisjonelle forhandlere.

Enkelte showroom, eller utstillingslokaler, skal opp slik at de som ønsker kan ta en titt utenpå og inni bilene. Det er ventet at service- og verkstedtjenester enten gjøres i samarbeid med Volvo, eller av uavhengige aktører.

Slik ser den ut innvendig, i alle fall i konseptversjon. Det kan nok bli endringer til produksjonsklar bil. 
Slik ser den ut innvendig, i alle fall i konseptversjon. Det kan nok bli endringer til produksjonsklar bil. 

Volvo solgte bil til én million – bare via nettet

Produseres i Kina

Lynk vil også kjøre med faste priser, her skal det ikke være mulighet for rabatter. Bilene skal heller ikke ha ekstrautstyr i tradisjonell forstand. Her blir det kun mulig å kjøpe pakker, der både utstyr og farge på bilen er definert. På den måten vil de sikre mest mulig effektiv produksjon.

Og kostnadseffektiv produksjon blir naturligvis svært viktig: Lynk skal bygge bilene sine på helt nye fabrikker i Kina. Målet er at bilene skal prises "svært konkurransedyktig". Det blir nok også ekstra viktig i vår del av verden.

Dette er den nye CMA-plattformen som Geely og Volvo har utviklet i fellesskap. 
Dette er den nye CMA-plattformen som Geely og Volvo har utviklet i fellesskap. 

Her står BMW-kopiene og støver ned

Utviklet sammen med Volvo

Så langt har de kinesiske bilprodusentene hatt store problemer med å etablere seg i Europa. Noen spede forsøk har endt med minimalt salg og mye negativ PR. Særlig har det handlet om svake resultater i kollisjonstester, samtidig som kvaliteten på bilene i mange tilfeller har ligget langt bak europeiske standard.

Her er det imidlertid grunn til å vente at Lynk har gjort hjemmeleksene skikkelig. Geely bruker nemlig eierskapet til Volvo for at det er verdt. 01 er basert på en helt ny plattform som Geely har utviklet sammen med Volvo. Denne skal også være utgangspunkt for en rekke mindre modeller fra svenskene i årene som kommer.

Les mer: Dette skal også bli en elbil fra Volvo

Her debuterer Lynk & Co, se mer i videoen under: