Mercedes har lange og stolte tradisjoner med å bygge lekre og luksuriøse cabriolet-modeller. Den tradisjonen har de tydeligvis tenkt å holde i hevd.

For nå kommer nye E-Klasse også som cabriolet. Den gjør en allerede omfattende modellrekke komplett, E-klasse fås nå altså som cabriolet, i tillegg til sedan, stasjonsvogn, coupé og offroad-stasjonsvogna All-Terrain.

Den nye cabriolet-modellen er større enn forgjengeren og byr på mer luksus enn noen gang. Bilen har akkurat debutert på bilutstillingen i Geneve.

Isolert stofftak

Det avanserte stofftaket er avledet fra S-Klasse cabriolet og har en struktur bestående av flere lag isolasjon, for å redusere støy og øke kupekomforten, også i norsk vintervær.

Taket åpnes og lukkes på kun 20 sekunder, i hastigheter opptil 50 km/t og pakkes elegant ned i bagasjerommet på 385 liter (310 liter med taket nede). Baksetene kan slås ned i en 50:50 fordeling for å øke lastekapasiteten og gjør bilen mer praktisk enn hva som er vanlig for biltypen. Stofftaket er tilgjengelig i mørk brun, blå, rød og sort farge.

E-klasse All Terrain: Årets mest etterspurte Mercedes - nå er prisen klar

Den nye E-Klasse cabriolet skal fint kunne fungere som helårsbil også. 
Den nye E-Klasse cabriolet skal fint kunne fungere som helårsbil også. 

Helårsbil

Interiøret er sterkt inspirert av E-Klasse Coupé med de to skjermene som utgjør E-Klassens spesielle widescreen cockpit (tilvalg), og de helt nye luftdysene med et design som ligner turbinmotorer.

Mercedes sitt Aircap-system består av to elektronisk kontrollerte vindavvisere som ligger integrert i frontrutens takramme og bak baksetene. Ved et enkelt tastetrykk, reduserer dette systemet turbulens for alle fire passasjerer. Airscarf sørger for ekstra komfort til fører og forsetepassasjeren, ved å sirkulere varm luft fra nakkestøttene. Sammen med fire oppvarmede seter finnes det ikke lenger noen unnskyldning for å la bilen stå, selv på vinterstid.

Fokus på sikkerhet

E-Klasse Cabriolet kommer med rekke sikkerhetssystemer som standard og blant de mest imponerende er veltebeskyttelsen som består av to bøyler som er fullt tilbaketrukket bak baksetene og dermed usynlige. Hvis en velt er nært forestående, vil bøylene sprette opp ved hjelp av en pyroteknisk ladning.

I tillegg finner vi pyrobeltestrammer, beltekraftbegrenser, kollisjonsputer for knær, bekken og overkropp, samt mulighet for å bestille sidekollisjonsputer for baksetene og en gardinkollisjonspute som er integrert i øvre kant av dørpanelene.

Topp 10: Disse nybilene kan du glede deg til

Innvendig kjennes bilen igjen fra Mercedes E-klasse coupe
Innvendig kjennes bilen igjen fra Mercedes E-klasse coupe

Både bensin og diesel

Til lanseringen i høst kommer et utvalg gjerrige bensin- og dieselmotorer, inkludert versjoner med 4MATIC firehjulsdrift for første gang. Som standard er alle modellene utstyrt med 9G-TRONIC ni-trinns automatisk girkasse.

Karosseriet er bygget svært stivt for å ivareta kjøreegenskapene, men samtidig holdes vekten nede ved hjelp av utstrakt bruk av aluminium. Sammenlignet med sin forgjenger har nye E-Klasse Cabriolet også vokst i alle retninger med bedret kjøredynamikk og passasjerkomfort som resultat.

De norske prisene er ikke klare ennå

Eier du en Mercedes? Del dine erfaringer med oss her:

1:19