En ting gjør denne elbilen nesten uselgelig i Norge

Nykommer vekker oppsikt.

Honda Clarity vil bli tilbudt både som hydrogenbil, elbil og ladbar hybrid.
Honda Clarity vil bli tilbudt både som hydrogenbil, elbil og ladbar hybrid.

Rekkevidde har blitt et stadig viktigere salgstema når det gjelder elektriske biler. Derfor vekker det oppsikt når Honda vil tilby sin nye elbil Clarity med en rekkevidde på bare 13 mil.

Clarity er en framtidsrettet bil som kommer i mange ulike utgaver. Mest kjent er hydrogen-utgaven, men den kan også snart kjøpes i USA som ladbar hydrid, samt som ren elbil.

Overkommelige modeller

Det er denne myriaden av drivlinjer som har gjort at Honda har måttet inngå et kompromiss. Lengre rekkevidde ville ha krevd større batteripakke, som igjen hadde gått utover plassen i bilen, og prisen.

– En grunnstein i Hondas varemerke er overkommelige modeller. Om Honda lanserte en svindyr elbil med lang rekkevidde, hva skulle det gjøre for varemerket? De fleste av våre kunder ville ikke kunne kjøpe den, sier Steve Center som er en av Hondas sjefer i USA.

Interiøet i hydrogen-versjonen, elbilen vil se omtrent identisk ut. 
Interiøet i hydrogen-versjonen, elbilen vil se omtrent identisk ut. 

Dette er en sjelden klassiker-sjanse

Stor og rimelig elbil

Hondas tankegang er at uansett hvilken elbil du velger, så må du inngå et kompromiss. Vil du kjøpe en Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e i Europa) så har den lang rekkevidde og billig prislapp, men er en liten bil.

Vil du ha en Tesla Model S eller X, så er de store og har lang rekkevidde, men har en høy prislapp. Tesla Model 3 blir rimeligere, men er igjen en mindre bil. Neste generasjon Nissan Leaf er sannsynligvis billig og har lang rekkevidde, men er en liten bil.

Dermed blir resultatet at Honda kan tilby en stor og relativt rimelig elbil, for de som ikke er så opptatt av rekkevidde. Konsernet erfarte med den elektriske utgaven av Fit, at selv om den også hadde en kort rekkevidde lik Clarity, så klaget kundene først og fremst på størrelsen.

Derfor tar det lang tid å lade elbilen

Den elektriske versjonen vil se lik ut som hydrogen-versjonen.
Den elektriske versjonen vil se lik ut som hydrogen-versjonen.

De fleste kjører noen få mil

Undersøkelser viser at den typiske elbil-kunden kun kjører noen få mil hver dag, slik at de fleste ikke trenger spesielt lang rekkevidde. Det skal også sies at selv om rekkevidde er det store salgsargumentet i dag, sier det ingenting om hvor stort forbruk av strøm bilen har.

Dette er et poeng blant annet Hyundai har prøvd å fremme. Deres Ioniq Electric bruker 11,5 kWh per 100 km, mens for eksempel Nissan Leaf bruker 15 kWh per 100 km, og Tesla Model X P100D bruker 21,7 kWh (forbrukstall hentet fra svenske miljofordon.se).

Men det gjenstår å se om potensielle kunder lar seg friste av elektriske Clarity med bare 13 mils rekkevidde. De som tar turen til salgslokalet og syns rekkevidden blir i snaueste laget, kan kanskje overtales til å kjøpe hydrogen-versjonen med nesten 60 mils rekkevidde istedet. Eller den ladbare hybriden, som det ikke har kommet noen tall på ennå.

Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Tesla Model X i snøen – se video under: