BMW 550iX er en betegnelse du ikke ser så ofte på norske biler. Ikke så rart heller, kanskje, for dette er ikke akkurat billigste 5-serie du kan få fingrene dine på.

Startprisen på en slik doning i 2011 var på hele 1,45 millioner kroner. I tillegg la de fleste på utstyr for minst 200.000 kroner.

Men akkurat den bilen vi har snublet over på bruktmarkedet denne gangen, har en del utstyr som slett ikke fulgte med da bilen var ny...

Resultatet er et helt spesielt råskinn. 2011-modellen som har rullet 90.000 kilometer, ligger nå til salgs for 765.000 kroner.

Hamann

Dagens eier, Bjarte Thilsen, har sørget for å gi den en overhaling med blant annet Hamann-produkter.

Hva er Hamann, sier du? Jo, det er en av Europas mest anerkjente tunere – som har spesialisert seg på trimming og styling av premiumbiler, som blant andre BMW, Mercedes, Land Rover og Lamborghini.

Nå skal det sies at 550ix ikke akkurat er noen latsabb i utgangspunktet, med over 400 hk, BMWs sportsgirkasse og firehjulsdrift. Men det er jo alltids rom for ytterligere optimalisering ...

Luftinntak på panseret må til – når du har en trimmet 4,4-liter under der.
Luftinntak på panseret må til – når du har en trimmet 4,4-liter under der.

Porsche Panamera Hamann: Helt vanvittig familiebil!

Mer av alt

Bjarte har valgt å ta den helt ut – så her er det en ganske hårete liste over modifiseringer. Vi siterer annonsen:

* Hamann Styling / 3D Design

* Hamann senkefjærer

* Komplett supersprint racing eksos

* Hartge Engine Conversion (utført av Hartge i Tyskland)

* Hartge throttle response module

* Dinan oppgraderte intercoolere (x2)

* Dinan cold air inntak i carbon (Vises på bilde i motorrom)

* Agency DTM hood med kjøleribber

*Vossen 20" sommer og vinter

Super-sedanen som aldri får nok!

Går fælt

Legger du sammen alt dette, får du en kraftpakke som ser helt rå ut, og som ER helt rå. Effekten i 4,4-literen med twin turbo har økt over 100 hk, og skal nå være ubeskjedne 530 hk / 800 Nm.

Vi kan jo til sammenligning fortelle at tilsvarende årgang M5 hadde 560 hk. Men da bare med bakhjulsdrift. Så en durabelig lyskryssduell kunne blitt et svært interessant skue ...

Se video: Nissan GT-R mot BMW M5 - sjekk denne duellen!

Ekstrem interesse

– Interessen min for BMW er ekstrem, og jeg har hatt både 535d og 645CIA i Hamann-utgaver tidligere. Bilen jeg selger nå ble importert i 2013, og siden den tid har jeg lagt ned store summer i den. Tipper det tilsvarer rundt 250-300.000 kroner, sier Thilesen.

Han skal selge bilen på grunn av kjøp av enebolig, og er ikke interessert i innbytte.

Spoiler både på taket og bakluka, nytt eksosanlegg, ny diffusor og hvite baklys er noe av det skiller dette fra en vanlig 5-serie.
Spoiler både på taket og bakluka, nytt eksosanlegg, ny diffusor og hvite baklys er noe av det skiller dette fra en vanlig 5-serie.

Nei, dette er ingen vanlig familiebil

Bra utstyrt

Fra fabrikk er bilen forøvrig også spekket med en god porsjon utstyr, som el takluke, dynamisk demperkontroll, oppvarmet ratt, adaptiv cruise control, komfortseter med kjøling, Pro-Logic 7 surroundanlegg, head up display, webasto og stor navigasjon, for å nevne noe.

Bilen skal også ha vært ekstra godt fulgt opp under dagens eier, med oljeskift hver 8-10.000 kilometer og profesjonell lakkbeskyttelse.

SUV-er blir ikke mye tøffere enn dette

Litt å huske på ...

Prisantydningen er altså godt under halvparten av det bilen alene kostet ny. Det høres kanskje fristende ut å slå til. Et par små ting skal du tenke gjennom, før du ringer banken:

Det er ikke bare bilen som er dyr. Forbruket er friskt, og du bør sette av litt ekstra midler til vedlikehold også – og forsikring

Du skal også huske at denne typen biler nok ikke er like lettsolgt som "standardbiler". Her snakker vi om å finne akkurat riktig kjøper, som er like glad i rå ytelser, heftig lyd og ekstremt utseendet som du er ...

Men skitt au. Man lever bare én gang, eller?

Klikk her for å se hele annonsen:

1:40

Lyst på BMW M5 - trenger stasjonsvogn? Alpina er redningen!