Denne uken sprakk nyheten: Det franske PSA-konsernet (som står bak Peugeot, Citroën og DS) er i forhandlinger med General Motors om å kjøpe Opel.

Fram til da hadde man lykkes å holde en svært lav profil på forhandlingene. Nyheten slo ned som en liten bombe, det ble ytterligere forsterket da det ble klart at en overtagelse kunne være bare noen dager unna.

Mye av grunnen til at dette har gått under radaren hos både media og konkurrenter, er nok at forhandlingene har gått direkte mellom General Motors (GM) og PSA. Hos Opel i Rüsselsheim visste man fint lite.

Fagforeningene er skeptiske

Nå sier Tysklands økonomiminister Brigitte Zypries ifølge bransje-nettestedet Automotive News at hun regner med at avtalen vil gå gjennom:

Brigitte Zypries er økonomi- og energiminister i Tyskland. Foto: Scanpix
Brigitte Zypries er økonomi- og energiminister i Tyskland. Foto: Scanpix

– Tysklands regjering vil gjøre hva vi kan for at Opels fabrikker i Tyskland skal drives videre, sa hun i møte med journalister – etter å ha hatt samtaler med høytstående representanter fra både GM og PSA.

Blant fagforeningene er det imidlertid stor skepsis rundt det som er i ferd med å skje.

Opel har i dag rundt 38.000 ansatte i Europa. Halvparten av dem er i Tyskland, men 4.500 jobber for søsterselskapet Vauxhall i England. Særlig Vauxhall kan stå utsatt til hvis PSA skulle overta. Her har Brexit gjort situasjonen ytterligere komplisert for den britiske delen av selskapet.

Det har lenge vært mørke økonomiske skyer over Opel. Samtidig har selskapet nå mange interessante modeller på vei, som lover bra for salget de kommende årene.
Det har lenge vært mørke økonomiske skyer over Opel. Samtidig har selskapet nå mange interessante modeller på vei, som lover bra for salget de kommende årene. Foto: Scanpix

Joda, det finnes biler fra Vauxhall også i Norge!

Tapt penger i en årrekke

Usikkerheten blir naturligvis ikke mindre av at man så langt vet veldig lite om hva PSA egentlig ønsker. Men kilder til Automotive News hevder at franskmennenes utgangspunkt er at Opel skal bestå som eget selskap, i Tyskland.

Det skal heller ikke være planer om nedleggelse av fabrikker eller store jobbkutt, i alle fall i utgangspunktet.

Men samtidig er stordriftsfordeler og kostnadskutt helt avgjørende for at et oppkjøp skal være interessant for PSA. Opel har tapt penger i en årrekke og har vært en hodepine for GM-konsernet.

Monza 3,0: Dette var gromme saker fra Opel!

Enda tøffere under GM...

En av de store utfordringene i europeisk bilbransje er overkapasitet. Fabrikkene drives ikke effektivt nok. For å løse den utfordringen på sikt, er det vanskelig å komme unna nedleggelse av enkelte fabrikker. Det igjen betyr naturligvis færre arbeidsplasser.

Overfor både politikere og fagforeninger skal GM og PSA ha anført at Opel vil få det enda tøffere under GM de kommende årene, enn om de blir overtatt av PSA. Opel gikk rundt to milliarder kroner i underskudd i fjor, og GMs tålmodighet med røde tall fra selskapet skal være over.

De ville kjøpe Saab, men GM sa nei

Viktig nyhet: Se mer av elbilen Ampera-e i videoen under:

1:10