Erlend løftet litt på presenningen: Dette er et scoop!

Sannsynligvis årets store nyhet fra Volvo.

Her står den, i en garasje i svenske Mora. Erlend fra Bærum fikk et ekte scoop da han sto og smurte ski i garasjen. Foto: Privat.
Her står den, i en garasje i svenske Mora. Erlend fra Bærum fikk et ekte scoop da han sto og smurte ski i garasjen. Foto: Privat.

De gjør som regel hva de kan for å gjemme seg bort og ikke bli oppdaget. Men noen ganger går det ikke helt etter planen for de som er ute og tester helt nye biler.

Det skjedde igjen forleden, i den svenske småbyen Mora.

Der var 17 år gamle Erlend Skarbø fra Jar i Bærum, på skirenn. På kvelden sto han og preppet ski da det kom noen spennende biler inn i garasjen:

Stygge blikk

– Plutselig rullet det inn to splitter nye XC90, etterfulgt av hva som så ut som en ny versjon av XC60. Den var godt kamuflert med mye polstring utenpå. De svenske sjåførene var kjappe med å få på presenning og sikret den med hengelås. De var ikke veldig pratsomme folk. Det eneste jeg fikk ut av dem var et «vet ikke» da jeg spurte om det var nye XC60, noe som ble fulgt opp med stygge blikk fra dem alle, forteller Erlend.

Men ut fra formen og størrelsen på bilen, tyder mye på at dette er nettopp XC60 – og dermed en uhyre viktig bil for Volvo. Dagens XC60 har lenge vært en bestselger. Selv om den trekker på årene, selger den fortsatt svært bra. Og for Volvo blir det avgjørende at de lykkes med oppfølgeren – og klarer å hente kunder fra både mer folkelige merker og premium-kolleger som Audi, BMW og Mercedes.

Testsjåførene var kjappe med å dra på presenningen og låse den med hengelåser. Foto: Privat.
Testsjåførene var kjappe med å dra på presenningen og låse den med hengelåser. Foto: Privat.

Les mer: XC60 blir helt ny i år

Forhjulstrekk

– Nysgjerrigheten til oss gutta fikk oss til å åpne en liten luke på det ene vinduet av presenningen, så vi fikk sett litt på interiøret etter at sjåførene hadde gått.

Diverse testutstyr inne i bilen, legg også merke til de spesielle setetrekkene. Foto: Privat.
Diverse testutstyr inne i bilen, legg også merke til de spesielle setetrekkene. Foto: Privat.

– Jeg hadde med meg et par venner som er veldig bilkyndige. De la merke til at testbilen manglet bakre differensial, mellomaksel og drivaksler bak. Altså at akkurat denne modellen hadde forhjulstrekk, forteller Erlend.

Det kan også stemme, i forhold til at nye XC60 sannsynligvis kommer med både forhjulstrekk og 4x4, akkurat som storebror XC90.

De to bygger for øvrig på samme plattform, Volvo-konsernets prisbelønte SPA-plattform som debuterte på nettopp XC90. Den danner også utgangspunkt for S90 og V90, og snart en helt ny generasjon 60-biler.

Derfor er smarte plattformer så viktig for bilprodusentene

Starter med SUV

Markedet for SUV-er vokser kraftig akkurat nå. Derfor er det naturlig at Volvo følger samme oppskrift med 60-serien som de gjorde med 90-serien, nemlig at de starter med SUV, og så kommer med andre modeller senere. Det er viktig både for image og inntjening.

Nå er det snart slutt for dagens XC60.
Nå er det snart slutt for dagens XC60.

Det kamuflerte eksemplaret var sannsynligvis i Mora for å bli testet på isbane. Og Erlend synes naturligvis det er stor stas å få et scoop som dette:

– Jeg har alltid hatt en stor interesse for biler. Jeg drar innom Autoxo fra tid til annen, og jeg liker meg også godt på Øvrevoll når det er vårmønstring der. Jeg sto også på Aker Brygge i fem-seks timer for å se alle bilene da de kom innom på Gumball 3000, avslutter 17-åringen.

Bengt fikk tips – og stilte seg opp med kameraet

To eksemplarer av XC90 og et godt kamuflert av det som sannsynligvis er kommende XC60. Her er Volvo ute på test! Foto: Privat.
To eksemplarer av XC90 og et godt kamuflert av det som sannsynligvis er kommende XC60. Her er Volvo ute på test! Foto: Privat.

Broom-Øyvind oppdaget et helt nytt bilmerke da han var på ferie