Dette blir en av Norges billigste elbiler

Prøver å puste liv i floppen.

Ford har laget en ny utgave av sin elektriske Focus. Den har fått bedret rekkevidden og en facelift. Samtidig er prisen kun 233.000 kroner, og er med det en av de billigste elbilene på markedet.
Ford har laget en ny utgave av sin elektriske Focus. Den har fått bedret rekkevidden og en facelift. Samtidig er prisen kun 233.000 kroner, og er med det en av de billigste elbilene på markedet.

I løpet av våren kommer en kraftig oppgradert versjon av Ford Focus Electric.

Den første utgaven ble det man må kunne kalle en flopp. Rekkevidden var beskjedne 162 km og bagasjerommet var svært begrenset, takket være batteripakken som stjal mye av plassen der. Det sladret om litt lettvinte løsninger fra Fords side. I tillegg var prisen ved lansering noe høy i forhold til konkurrentene.

Nå gjør de altså et nytt forsøk. Focus Electric har fått en facelift, nytt utstyr og ikke minst ny rekkevidde. I tillegg er startprisen satt til svært gunstige 233.000 kroner, som gjør at dette nå er en av de billigste elbilene på markedet.

Så billig kan du få brukt elbil

Bedre rekkevidde

Den nye versjonen har økt rekkevidden fra inntil 162 til inntil 225 km. I tillegg tilbyr den nå også hurtiglading, som gjør at batteriet kan lades til 80 prosent på 30 minutter.

Det er viktige argumenter for mange. Så kan en naturligvis si at rekkevidden er et godt stykke unna de fleste andre konkurrenter, som nå klarer minst 300 km. Med Renault Zoe og Opel Ampera-e som klasseledende, med henholdsvis 400 og 520 km.

Nye Focus Electric har fått en facelift og blitt mer moderne både utvendig og innvendig. 
Nye Focus Electric har fått en facelift og blitt mer moderne både utvendig og innvendig. 

Her er testen vår på Focus Electric

Sprek

Batteristørrelsen i nye Focus Electric har økt til 33.5 kWt, og den elektriske motoren har en effekt på 145 hk.

– Focus har i mange år vært en av verdens mest populære biler, så det er helt naturlig for oss at den også skal konkurrere om kundene som er på utkikk etter et rimeligere-, helelektrisk alternativ. En rekkevidde på 225 km samt mulighet for hurtiglading, vil dekke behovet for veldig mange, sier Geir Haugaard som er markedsdirektør for Ford i Norge.

Ford viser i en pressemelding til at hele 87 prosent av dagens elbileiere aldri har stått over en reise fordi rekkevidden er for kort eller ladetiden for lang. I gjennomsnitt skjer dette bare en enkelt gang per år, viser en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.

App og infotainment

Focus Electric blir også utrustet med nyeste verson av Fords infotainmentsystem: Sync3. Fra en åtte tommers berøringsskjerm kan du kontrollere både smarttelefon, musikk, navigasjon og klimaanlegg med stemmekommandoer på norsk eller ved berøring.

Focus Electric kan også forvarmes ved hjelp av en app på mobiltelefonen eller fra bilens kjørecomputer.

Her er selve prototypen på norgesbilen

Mye standardutstyr

Den elektriske Focusen har Titanium utstyrsnivå som standard, og er derfor meget godt utstyrt. Det inkluderer blant annet:

  • Nøkkelfritt system
  • Unik front grill for Focus Electric
  • 17 " aluminiumsfelger
  • 2-sone automatisk klimaanlegg
  • Sony Navigasjon med SYNC3 og 8'' berøringsskjerm
  • Ryggekamera
  • Cruise-kontroll
  • Regnsensor
  • Sidespeil: elektrisk justerbare og automatisk innfellbare
  • Trinnløs automatisk girkasse
  • ESP med bakkestartassistanse

Billig brukt

Produksjonen av nye Focus Electric starter i løpet av februar og de første bilene vil være i Norge i løpet av april.

Om du kunne tenkt deg en brukt Focus Electric, altså før facelift, er disse nå tilgjengelige for under 150.000 kroner i bruktmarkedet. Det ligger i skrivende stund 16 biler til salgs her.

De billigste har gått mellom 30-55.000 kilometer.

Endelig får den noe mange har ventet på