Med denne blir du førstemann på hytta

Sjuseters SUV med sportsbil-prestasjoner.

Den nye Dodge Durango SRT, som kommer i salg til høsten.
Den nye Dodge Durango SRT, som kommer i salg til høsten.

Mange nordmenn drømmer om en stor og trygg SUV, gjerne produsert på den andre siden av Atlanteren.

Dessverre blir dette kostbare biler med vårt avgiftssystem, og godbiten fra Dodge som du ser her, vil i hvert fall ikke komme gunstig ut av det i møte med norske avgifter.

Vi prater om den nye 2018 Dodge Durango SRT. En 7-seters firehjulsdrevet familiedrøm, med mengder av plass og komfort. I tillegg har den selvsagt litt ekstra med krefter under panseret, siden det er en SRT-modell. Nærmere bestemt en 6,4-liters Hemi V8-motor på 475 hestekrefter ved 6000 omdreininger, og som har 637 Nm i dreiemoment.

Bilen har tydelige slektstrekk med andre SRT familiemedlemmer. 
Bilen har tydelige slektstrekk med andre SRT familiemedlemmer. 

Tar ytelser seriøst

Det gjør at 0-60 mph (0-96 km/t) går unna på 4,4 sekunder. Dodge tar ytelser seriøst, og fikk offisielt godkjent kvartmilstiden på 12,9 sekunder av NHRA etter testing på Virginia International Raceway. Kjøper du en Durango SRT får du også med på kjøpet en dag med kjøring på Bob Bondurant School of High Performance Driving.

Detektime-bilen gikk for dobbel pris

Bilen har åtte-trinns automat fra ZF (mye brukt av Fiat/Chrysler-konsernet)), som i SRT skal være kalibrert til et mer sportslig skift-oppsett. Fjæringen er 3 prosent stivere foran, og 16 prosent bak, i forhold til standard. Man får også Pirelli 295/45R-20 helårsdekk (Pirelli P Zero sommerdekk er option) og bremser fra Brembo.

Performance Pages på Infotainment-systemet er en del av SRT-pakken.
Performance Pages på Infotainment-systemet er en del av SRT-pakken.

Nå er det faktisk ekstra viktig å vaske bilen

Ligget i kortene lenge

Durango SRT passer også fint til å dra henger med, og drar nesten 4 tonn (3900 kg).

At det skulle komme en SRT-utgave av Durango har ligget i kortene lenge. Grand Cherokee har hatt sin SRT-versjon en god stund, og får snart en ny Hellcat topputgave.

–Da vi lanserte Durango i 2014, så var dette versjonen vi virkelig ønsket å presentere, sier Tim Kuniskis, sjef for FCA sine amerikanske personbilmerker.

Interiøret er mer påkostet enn på vanlig Durango.
Interiøret er mer påkostet enn på vanlig Durango.

Sporty detaljer

Utvendig har SRT fått åpninger i panseret for å gi luft til Hemien, og fronten har flere luftinntak, samt LED tåkelys. Grillen har et tøft nytt mønster, og hjulbuene er fetere enn tidligere for å huse 20-toms hjulene. Bak dundrer 4-toms eksosrør på hver side, og siden lyden skal være som på Charger SRT vil Durango SRT høres helt himmelsk ut.

Innvendig har SRT en mer sporty girspak, speedometer som går til 180 mph (288 km/t), SRT-ratt med flat bunn og girhendler bak rattet. Man kan velge mellom syv ulike kjøremodus, inkludert Sport, Track, Snow og Tow. Setene er kledd med Nappa-skinn, og man kan også få sportsseter med rødt skinn (kalt Demonic Red). I tillegg er det en del SRT-logoer strødd rundt omkring. Karbonfinish på enkelte paneler er tilvalg.

Denne blir neppe noe vanlig syn i Norge...
Denne blir neppe noe vanlig syn i Norge...

Blir nok en hyggelig pris

På info-skjermen (8,4 tommer) kan man også finne såkalte Performance Pages, hvor man kan se f.eks oljetemperatur og oljetrykk vist som vanlige målere. Detaljer som kan være lurt å følge med på, hvis man vil kjøre litt ekstra friskt. Selve instrumentpanelet foran føreren er justerbart, slik at man få de instrumenter man ønsker mellom speedometeret til venstre, og bensinmåler/temperaturmåler til høyre.

Dodge opplyser ikke toppfart, pris eller bensinforbruk ennå, men bilen vil komme til salgs i høst. Andre SRT-modeller har vist seg å være rimelige, så forvent en hyggelig pris (rundt 70.000 dollar?) også på Dodge Durango SRT. I hvert fall hvis du bor i USA…

Dette er bestselgerne rundt om i Europa

Ny Mustang vekker harme, se mer i videoen under: