Endelig – nå kan du bestille denne
Kommer til Norge i april – sjekk prisen på First Eidition-utgaven.
Alfa Romeo skal slå seg opp, igjen. Etter mange år med stillstand, både med tanke på modellutvikling og salg, er det begynt å komme vind i seilene til det tradisjonelle merket.
I fjor kom de endelig med oppfølgeren til familiebilen 159 – som har fått navnet Giulia.
Enda mer spennende er det at den aller første SUVen med en Alfa Romeo-logo på panseret også er klar. Stelvio heter den, og skal gå inn i det raskest voksende segmentet i bilbransjen.
I Norge lanseres det i disse dager en spesialmodell – Stelvio First Edition – med kraftig bensinmotor og en god porsjon utstyr. Prisen på pakken er 758.800 kroner – og bilen kommer til Norge i april.
Slik blir Alfa-tøffingen enda barskere
Premium-SUV
Stelvio er en bil på størrelse med BMW X3, Mercedes GLC og Audi Q5. Altså en mellomstor SUV. Hvorvidt tilbudet som de åpnes for nå er spesielt gunstig, må en nesten bare ta sjansen på. For akkurat nå er det lite informasjon om priser på de andre Stelvio-modellene.
Men du får i alle fall en 2-liters bensinmotor på hele 280 hk / 400 Nm, og en 8-trinns ZF-automatgirkasse. Det holder til at Stelvio klarer 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder. Toppfarten er 230 km/t. Her snakker vi altså vaskeekte sportsbilytelser.
Alfa Romeo 159: Vinterbilen for den kjøreglade familien
Konkurrentene
Med denne motoren er det ikke så mange konkurrenter. Men BMW X3 med 306 hk er naturlig å sammenligne med. Den fikser spriten til 100 km/t 0,1 sekund raskere enn Alfaen – men har også en startpris som ligger nesten 100.000 kroner over nykommeren i klassen.
Mercedes GLC 350e, som altså er en ladbar hybrid, har en systemeffekt på 320 hk. Den gjør 0-100 km/t på 5,9 sekunder, men har en startpris på bare 535.000 kroner, takket være det norske avgfitssystemet.
Nå får du denne Alfa Romeoen for småpenger
Mest bakhjulsdrevet
Standard utstyr på Stelvio First Edition inkluderer firehjulsdriftsystemet Q4. 4x4 inkluderer en aktiv fordelingsgirkasse. Kontinuerlig overvåkes en rekke parametere for å optimalisere kraftfordeling mellom de to akslingene, slik at det oppnås best mulig grep i en hver situasjon.
Under normale forhold hold vil Q4 systemet operere som bakhjulsdrevet, med all kraften fordelt til bakakselen. Ved behov flyttes opp til 50 prosent av kraften til fremre aksel. Dette er best i klassen med tanke på trekkraft og retningsstabilitet.
Her må de rett og slett ha suksess
Mye utstyr
Blant standardutstyr på Stelvio First Edition er også det nye aktive sikkerhetssystemet som inneholder integrert bremsesystem, front kollisjonsvarsling, automatiske varsellys ved rask nedbremsing, samt filskiftvarsling. Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer, parkeringssensor foran og bak, elektrisk drevet bakluke og automatiske hovedlys gjør utstyrslisten komplett.
En 8.8” høyoppløst skjerm integrert i dashbordet, kombinert med bilens 7” instrumentpanel i farger, gir deg all nødvendig informasjon. Bilens 3D navigasjonssystem er utviklet i samarbeid med Magnet Mirella.