Selv om Volvo har stolte tradisjoner innen motorsport, forbinder vi vanligvis ikke bilene med utpreget sportslighet i dag.

Svenskene har i stedet valgt å legge vekt på sikkerhet, teknologi og ikke minst kjørekomfort.

Men nå skal Volvo for alvor innta et helt nytt segment – med Polestar. Dette er Volvo sitt eget tuningselskap, som har i oppgave å sprite opp eksisterende modeller med blant annet oppgraderte understell og selvfølgelig økt motorkraft.

Målet er å kapre nye kundegrupper ved å tilby en sportslig og leken bil, men samtidig ivareta Volvos identitet. Dette er med andre ord samme oppskrift som både Audi, BMW og Mercedes følger med sine RS-, M- og AMG-modeller.

Blant grisedyre modeller fra Ferrari, Maserati og Jaguar - får også Volvoen mye oppmerksomhet.
Blant grisedyre modeller fra Ferrari, Maserati og Jaguar - får også Volvoen mye oppmerksomhet.

Vi tester råskapen på bane

Det var først i 2014 at Volvo kjøpte opp Polestar, som har over 20 års erfaring fra motorsport. Siden da har tuningselskapet vært involvert i flere ulike modeller, men det er S-og V60 som er selve flaggskipene.

Nå er V60-en også tilgjengelig i Norge for første gang. Den har vi allerede testet på veien, men hvordan fungerer råtassen egentlig på bane? Det har vi funnet ut – da vi ble med på isbanekjøring med Autostrada-gruppen, under idylliske forhold på Høydalsmo i Telemark.

Volvo V60 Polestar: Det er en grunn til at den koster en million

Hissig og prisvinnende motor

Men aller først: Det vi har til rådighet er altså det heftigste Volvo kan levere i dag. V60 Polestar er nemlig utstyrt med en firesylindret bensinmotor på 2 liter. Den yter 367 hk og 470 Nm, takket være to turboer OG en kompressor.

Resultatet er 0-100 km/t på 4,7 sekunder og en prisvinnende motorteknologi. Denne er nemlig en av verdens kraftigste 2-litere!

På innsiden er ikke endringene like omfattende, men lyden avslører fort at det ikke er noen vanlig diesel under panseret.  
På innsiden er ikke endringene like omfattende, men lyden avslører fort at det ikke er noen vanlig diesel under panseret.  

Men nå er det ikke bare kraftpakken under panseret som er endret fra en standard V60. I tillegg til et nytt understell, som er 80% stivere enn R-design-versjonen, finner vi over 250 ulike endringer på bilen kontra ”originalen”. Det er absolutt ikke alle endringene som synes, men at de merkes på banen – det er det ingen tvil om.

Volvo S60 Polestar: Nå er Volvos M3-killer testet

Raske rundetider

Vel på plass bak rattet er jeg klar for å teste hissigproppen under rimelig tøffe forhold. Foran venter en 3,2 kilometer lang isbane.

Derfor er det bare å koble av alle elektroniske hjelpemidler og aktivere girkassen i sport. En morsom liten detalj er at kompressoren våkner til live med en gang bilen er i sportmodus. Det er merkbar forskjell i lydbildet!

Rundt banen er det ingen tvil om at Polestar har tatt grep. Det er først og fremst motoren som imponerer mest. 2-literen er utrolig kvikk og kreftene kommer jevnt over stort sett hele registeret. Når jeg ber sidemann gjette hvor mange hestekrefter vi har tilgjengelig er svaret dessuten lagt høyere enn de 367.

Litt juling til frontspoileren hører med på bane...
Litt juling til frontspoileren hører med på bane...

Med firehjulstrekk får vi også plantet overraskende mange krefter ned på isen. Resultatet er at V60 Polestar er en av de raskeste bilene vi tester på banen i løpet av dagen.

Verdens beste seter?

Et lite minus med bilen er derimot at ESC-programmet ikke deaktiveres 100%. Det betyr at elektronikken overstyrer meg når jeg presser litt for hardt. Litt synd egentlig – for det bor mye potensiale i bilen til å hente seg inn selv når det nesten går baklengs inn i svingene.

Kjøreopplevelsen på bane er ellers veldig god. Understellet er akkurat passe stivt, samtidig som deler av komforten er bevart på veien. Også kommer jeg ikke unna sportssetene. De er rett og slett fantastisk gode – kanskje de beste setene jeg noen gang har plassert kroppen min nedi.

Sammenlignet med Mercedes-AMG C 43 føler jeg Volvoen er mer forutsigbar på banen. Merca er kanskje litt råere, men jeg tror likevel ikke jeg klarer å kjøre fortere på isen. Bilene har forresten nøyaktig samme antall hestekrefter: 367.

Den nye Norges-bilen – nå tester vi den

To trill runde rør er ikke et dagligdags syn på V60. Selv om lyden ikke er spektakulær (som i Audi sin RS4 for eksempel) er det likevel et tøft lydbilde! 
To trill runde rør er ikke et dagligdags syn på V60. Selv om lyden ikke er spektakulær (som i Audi sin RS4 for eksempel) er det likevel et tøft lydbilde! 

Volvos råeste

Alt i alt er V60 Polestar en meget potent bil. Balansen mellom sportsbil-karakteristikken på bane og komforten på veien er godt utført. Eksteriørdesignet, spesielt med Polestar sin egen blåfarge, er dessuten veldig tøft. Nedturen kommer derimot på innsiden av bilen.

Her merkes det at vi sitter i en eldre epoke. Litt mye hardplast i dashbordet trekker også litt på kvalitetsfølelsen, sammenlignet med konkurrentene fra Tyskland. Samtidig går ikke dette utover totalopplevelsen av bilen. De positive egenskapene overkjører nemlig interiøret så det griner!

V60 Polestar er kanskje den tøffeste OG råeste bilen til Volvo akkurat nå. Kreftene, lyden og en utrolig spennende kjøreopplevelse bekrefter nettopp det.

Med en startpris på rett under millionen, blir det derfor spennende å se hvor mange vi finner på norske veier i tiden som kommer.

Vi har også testet Mercedes-AMG C43

Det er ikke bare V60 som får kjørt seg på bane når Autostrada inviterer til Winter Experience. 
Det er ikke bare V60 som får kjørt seg på bane når Autostrada inviterer til Winter Experience.