Salget av praktiske flerbruksbiler har stoppet nesten helt opp i Norge. SUV-er derimot, selges som aldri før.

Nye Peugeot 3008 er egentlig noe midt i mellom. Bakkeklaringen er like høy som på en moderne kompakt-SUV og hjelper på framkommelighet når veien er humpete og dårlig.

Men den leveres ikke med firehjulsdrift og resten av bilen minner mistenkelig om det vi kaller en flerbruksbil. Uten at det er noe feil i det – snarere tvert i mot.

Her utfordrer Peugeot de tradisjonelle bilklassene og har fått skryt for det. 3008 har akkurat blitt kåret til Årets bil i Europa. Det er en tung og prestisjefylt pris.

Vi har kjørt en Peugeot 3008 Allure, en velutstyrt bil med 130 hestekrefter og automatgir. Prisen starter på 350.000 kroner.


Kjøreglede: 5/6

Hva pokker… Rattet er firkantet jo! Nei – vi tuller ikke. Det ser unektelig litt snodig ut, men skitt au – vi gir det en sjanse. Vi har ikke kjørt mange meterne før rattet er helt glemt. Det er lite, godt å holde i og man styrer en del av bilens funksjoner herfra, som på mange andre biler.

Styringen er presis og lett, bilens understell svelger unna ujevnheter og humper på en god og komfortabel måte, samtidig er understellet satt opp på slik at det krenger minimalt i svinger ved normal kjøring.

Motoren gir bra skyv og det hele oppleves som harmonisk, trygt og forutsigbart.

Plass / interiør: 5/6

Nye Peugeot 3008 er både pen, tøff og praktisk. 
Nye Peugeot 3008 er både pen, tøff og praktisk. 

Sittestillingen er relativt høy og byr på god oversikt.

På typisk Peugeot-vis er dashbord og instrumenter løftet høyt. Der man på de fleste andre biler ser instrumentene gjennom rattet, må man her se over rattet for å lese dem.

Setene er gode og som resten av bilen er interiøret pent og moderne og et godt hakk opp fra de tidligere 3008-modellene.

Rekken med vippebrytere er knalltøff å se på, men ikke fullt så praktisk i bruk.

Også baksetene byr på grei plass til både hode og bein. Bagasjerommet svelger unna anstendige 520 liter.

Husker du denne Peugeoten?

Design: 6/6

Høyt plasserte instrumenter, som rattet fort kan komme litt i veien for. 
Høyt plasserte instrumenter, som rattet fort kan komme litt i veien for. 

Man kan gi tidligere utgaver av 3008 mange lovord, men noen fryd for øyet var de ikke. Det bestemte Peugeot seg heldigvis for å gjøre noe med.

Selv om den nye i all hovedsak bygger på samme design-lest, så har de nå lykkes med å skape både en pen, moderne og vakker bil, som skiller seg litt ut i fra den gemene hop.

Samtidig som de bevarer familielikheten til de andre modellene gjennom både lykter og grill spesielt. Her har Peugeot gjort en glimrende jobb. Intet mindre. Bilen er moderne, pen tøff og annerledes.

Her kaster mange penger rett ut av vinduet

Motor: 4/6

Den lille tresylindrede bensinmotoren på 1,2 liter og 130 hk / 230 Nm har en mildt sagt særegen motorlyd, men drar som bare pokker selv fra lave turtall og er i tillegg ganske turtallsvillig. Så det er lite å si både på effekten og momentet her.

Noen racerbil er dette naturlig nok ikke. Men 0-100 km/t. gjøres unna på helt greie 10,5 sekunder, og vi vil tro at de fleste lever ikke bare godt, men svært godt med denne motoriseringen.

Også innvendig satses det mye på design og dette er lekkert! 
Også innvendig satses det mye på design og dette er lekkert! 

Girkassa jobber også godt sammen med motoren og byr på myke, presise skift.

Peugeot 207: Sjarmerende bruktbil med lite feil

Miljø / økonomi: 3/6

Franske biler er normalt ikke de som er kjent for den beste annenhåndsverdien. Peugeot er ikke noe unntak i så måte. Grunnen er vel nesten så enkel som et noe frynsete kvalitetsrykte, som fortsatt henger igjen.

Men Peugeot har akkurat like god garanti som sine tyske og japanske konkurrenter og skal normalt ikke gi noe mer komplisert bilhold enn disse de første årene.

Når det gjelder forbruk og utslipp er den heller ikke noe dårligere. Denne nøyer seg med kun 0,47 på mila ved blandet kjøring og CO2-utslippet er oppgitt til 120 g/km. Ikke best i klassen, men innafor ...

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris

Høy bakkeklaring og "skliplater"  foran og bak skal underbygge SUV-preget. For oss er den likevel mer en flerbruksbil – uten at det skal oppfattes som negativt. 
Høy bakkeklaring og "skliplater" foran og bak skal underbygge SUV-preget. For oss er den likevel mer en flerbruksbil – uten at det skal oppfattes som negativt. 

Konklusjon: 5/6

Her i Norge og Skandinavia har Peugeot en outsider-rolle i forhold til merker som for eksempel VW og Toyota.

Det er synd for Peugeot har mye å by på. Både når det gjelder det design, praktiske løsninger og kjøreegenskaper.

Peugeot 3008

  • Motor: 1,2-liter bensin
  • Effekt: 130 hk / 230 Nm
  • 0-100 km/t: 10,5 sek.
  • Toppfart: 185 km/t
  • Forbruk: 0,47 l/mil
  • L-H-B: 445, 162, 210 cm
  • Bagasjerom: 520-liter
  • Pris: 356.000
  • Pris testbil: 393.900

Nye Peugeot 3008 viderefører den bra jobben merket har gjort de siste årene.

Dette en bil som absolutt en bil flere burde få øynene opp for. Rett og slett for at dette er en bil man blir glad i.

For Peugeot er det naturligvis en stor og viktig fjær i hatten at de nå har Årets bil i Europa. Det kommer de nok til å bruke for alt det er verdt i markedsføringen av denne bilen.

Eier du en Peugeot – fortell oss om dine erfaringer her:

Peugeot 3008 preges av mange linjer. Veldig mange faktisk ... 
Peugeot 3008 preges av mange linjer. Veldig mange faktisk ...