De ladbare hybridene går sin seiersgang i det norske bilmarkedet.

Salget økte kraftig i fjor, og lite tyder på at det vil avta i år. Tvert imot. Nye modeller er på vei inn, samtidig som en rekke modeller ble rimeligere fra nyttår på grunn av nye avgifter.

Folkelige biler som Mitsubishi Outlander PHEV og VW Golf GTE er blant bestselgerne i dette segmentet. Men mange kunder drar også til skikkelig, og kjøper ladbar hybrid i millionklassen.

Og ladbar millionbil er akkurat det Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen nå er ute i verden og tester. Han har tatt turen helt til Sør-Afrika, og verdenslanseringen av nye Porsche Panamera 4 E-Hybrid.

Vegard dro avgårde tidligere denne uken og har vært i Sør-Afrika et par dager allerede. Dermed tenker vi det er på tide med en lite førsteinntrykk:

Skikkelig opplevelse

Ring, ring

– Hallo, Knut! Du, nå har jeg det egentlig ganske fint her. Det er full sommer, 22 grader, jeg kjører forbi en gigantisk sandstrand og jeg sitter bak rattet i en Porsche med over 400 hestekrefter. Tipper det ikke er heeelt sånn hjemme på kontoret en dag i slutten av januar?

– He he, nei ikke akkurat! Men noen må jo ofre seg og være hjemme når du reiser omtrent til den andre siden av jorden for å teste bil...

– Ja, og det setter jeg naturligvis stor pris på! Dette er en skikkelig opplevelse, både bilen og landet. Og det er en bil veldig mange nordmenn også er spente på. Importøren har faktisk solgt ut årets kvote på 100 biler allerede før den er i landet. Nå jobber de på for å få tak i flere biler og har håp om å få til det. Dermed kan det bli snakk om totalt sett 160 eksemplarer i år. Ikke verst når snittprisen på de som er bestilt til nå ligger på nesten 1,5 millioner kroner, sier Vegard.

Dette er et heftig syn, i mars/april kommer den ladbare Panameraen til Norge.
Dette er et heftig syn, i mars/april kommer den ladbare Panameraen til Norge.

Diger SUV satte salgsrekord, du kan jo gjette hvorfor...

Venter nesten at folk skal skule litt...

– Men fortell, hvordan er bilen?

– Vi kan jo starte med designet: Det er helt rått! Fronten har fortsatt litt froske-ansikt, men likevel er dette en bil mange legger merke til. Der det virkelig har skjedd ting, er imidlertid på hoftepartiet. Bakenden var svært omdiskutert. Nå er den ikke det. Nå er den sexy. Punktum! Og så er jeg mektig imponert over interiøret. Har har det skjedd mye! Knappekaoset er ryddet skikkelig opp i. Skjermen er nå svært stor og har ypperlig grafikk. Her er endelig Porsche på høyde med konkurrentene. Setene er faste og gode, opplevd kvalitet er så bunnsolid som troverdigheten til Ole Einar Bjørndalen. Baksetene er romslige nok. Og for de som krever mer, finnes det en forlenget utgave også.

– Det er forresten litt rart å kjøre en bil som dette i et land der fattigdom og sosiale forskjeller er så store. Du forventer nesten av folk skal skule litt på deg, når du kommer i en bil det store flertallet bare kan drømme om. Men sånn er det ikke her. Folk vinker og viser tommel opp og synes det er stas å få se en eksklusiv Porsche i trafikken. I det hele tatt: Det er utrolig mye smil og vennlighet her, overalt hvor vi kommer, sier Vegard.

Drømmebilen tapte seg over 1,6 millioner

Annerledes kjøreopplevelse

Den ladbare Panameraen har en 2,9-liters V6 bensinmotor i bunn. Den totale systemeffekten ligger på 462 hestekrefter. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder. Toppfarten er på 278 km/t. Mer interessant for norske kunder er nok at den elektriske rekkevidden er oppgitt til 51 kilometer.

– Det er et høyt tall i denne klassen, og da begynner det å få en praktisk verdi. Så blir det naturligvis spennende å finne ut hvordan det ser ut i vanlig bruk. Så langt ser ikke forbruket ille ut, med ganske mye småkjøring som vi har hatt i starten. For øvrig oppfører den seg stort sett slik en Porsche med stor motor skal, men med noen unntak. Det skal jeg komme tilbake til i hovedtesten, sier Vegard og legger til:

– Kjøreopplevelsen er en helt annen enn på konkurrentene Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Jeg synes den minner mer om 5-serie med sportsunderstell. Panameraen ligger som støpt på veien. Den har svært presis styring og perfekt vektfordeling, dessuten understell til å gjøre den sportslig så det holder.

Slik ser det ut inni, her har Porsche tatt store steg den siste tiden.
Slik ser det ut inni, her har Porsche tatt store steg den siste tiden.

Kjøre på bane

En stor nyhet på nye Panamera e-Hybrid er at den kommer med firehjulstrekk. I Norge er det naturligvis gull verdt, særlig på en bil med så mye krefter:

– Her nede er det paddeflatt og fin asfalt, men på norske vinterveier er firehjulstrekk veldig smart for å få plantet alle kreftene til veien. Slik sett er dette nå en fullverdig vinterbil. Det kan nok også bety at den vil stjele litt salg fra Porsches egen Cayenne, blant de som ønsker seg 4x4, men ikke vil ha stor SUV, sier Vegard.

– Men du, i morgen skal jeg forresten kjøre på bane! Da er det 911 GTS som skal til pers. Både cabriolet, Targa og coupe skal få strekke skikkelig på beina. Vi har en instruktør her, som skal vise oss hvordan vi henter ut potensialet i denne bilen.

Lyst på brukt Cayenne? Her kan du lese mer om den

Lang flytur

– I morgen, ja... Du kommer altså ikke hjem med det første?

– Planen er å bli her så lenge som mulig! Neida, det er hjemreise i overmorgen. Jeg gleder meg ikke så veldig akkurat til det. Det er jo et stykke ned hit. Turen går via Istanbul. Det vil si 11 timer på flyet dit, mellomlanding og så fire timer hjem til Norge. Vi starter herfra i sekstiden på ettermiddagen og er ikke hjemme før rundt kl 12 dagen etter.

– Du verden, nå tror jeg mange Broomlesere synes skikkelig synd på deg...

– He he. Nei, jeg skjønner den. Ikke meningen å klage! Og når jeg kommer hjem blir det både full test på ladbar Panamera og inntrykk fra banekjøringen. Kanskje også noen andre motoropplevelser her nede fra, avslutter Vegard.

Panamera 4 E-Hybrid kommer for øvrig til Norge i mars/april.

På test i Norge: Sjekk hva Bernt kom over!