Nå kan du kjøpe en av 80-tallets mest berømte biler
Selges i nærmest perfekt stand, bare to eiere siden TV-showet.
De fleste menn i en viss alder har et nostalgisk forhold til TV-serien «Magnum, P.I.» som gikk sin seiersgang over hele verden på 80-tallet.
Serien om privatdetektiven Thomas Magnum gjorde Tom Selleck til et sexsymbol som jevnlig vant kåringer i ulike dameblader. I Norge dukket serien opp i 1984 på NRK Detektimen, hvor den gikk i to år. Senere gikk den videre til kanaler som TV3 og TV Norge.
Åtte sesonger
TV-showet gikk åtte sesonger i USA fra 1980 til 1988, og var umåtelig populært. Kanskje mye fordi Magnum presenterte en tilværelse mange drømte om? Han jobbet tross alt på Hawaii, et øyparadis av ypperste sort. Hans arbeidsgiver var aldri til stede, slik at han kunne komme og gå akkurat som det passet ham.
I tillegg tok Magnum bare saker han hadde lyst på selv. Hans arbeidsgiver hadde et stort hus hvor Magnum bodde gratis, og detektiven hadde også en Ferrari 308 GTS som han kunne bruke som han ville.
I tillegg var kjøleskapet alltid fullt av kaldt øl, og Magnum tiltrakk seg attpåtil en stor mengde kvinnelige beundrere.
Kort sagt: Hvem ville ikke likt å jobbe som det passet dem, kjøre en Ferrari, være superpopulær blant damene, og jobbe med spennende oppdrag på en nydelig øy i Stillehavet?
Ekte TV-bil til salgs
Men lite av dette har vært mulig for folk flest. Riktignok kan man prøve å gro seg stor bart, og Hawaii-skjorter er forholdsvis rimelige. Å dra på ferie til Hawaii koster en del mer, men en Ferrari 308 GTS var i mange år en relativt rimelig klassiker.
Dette blir en viktig nyhet i år
Mange i Norge har kjøpt seg en 308 GTS, og de er jevnlig til salgs i bruktmarkedet, for dem som vil leve ut guttedrømmen som privatetterforsker. Men nå er den ultimate drømmen til salgs, for auksjonshuset Bonham's selger 1984-modellen 308 GTSi QV som ble kjørt av Tom Selleck i serien fra 1984 til 1985.
Altså den ekte bilen som ble brukt under innspillingen, og som Selleck selv kjørte! Auksjonen foregår i Scottsdale, Arizona 28.januar.
Kun to eiere
308 GTS var en bestselger for Ferrari på tidlig åttitall, og i serien kjører Magnum først den vanlige forgasserversjonen, før han i sesong 2 fikk innsprøytning (308 GTSi), og de to siste sesongene kjørte han den oppdaterte fireventilsversjonen (308 GTSi QV).
Bilen som nå skal selges er en QV, og skal være i utsøkt stand, med bare to eiere siden TV-karrieren. Den siste eieren har hatt bilen siden 1989, og bilen er i originalstand, bortsett fra et ettermontert Tubi eksosanlegg. Men det originale følger med bilen, det samme gjør det originale verktøysettet. Total kilometerstand er litt over 35.000 miles, altså rundt 56.000 km.
Magnum-faktoren
Så langt, alt vel, men så kommer vi til det eneste egentlig negative punktet. Prisen. Det er ikke mange årene siden man kunne plukke opp en 308 GTS til rundt 300.000 kroner hjemme i Norge, nå er den prisen doblet. Hagerty Insurance i USA har på sine lister klassifisert en 308 GTS i «Excellent condition» for 83.900 dollar, altså 714.000 kroner. Skal du ha den i «Concours condition» snakker vi 1 million kroner.
Men så kommer dette med X-faktoren inn, eller rettere sagt Magnum-faktoren. Grunnet sin berømthet i form av TV-serien, og at bilen ble brukt av Tom Selleck i to år under filmingen, er verdien langt høyere enn en vanlig 308 GTS. Bonham’s har satt en forventet salgspris på mellom 150 – 250.000 dollar, altså et sted mellom 1.275.000 og 2.125.000 kroner.
Helt siden TV-serien gikk har det versert rykter om at man måtte modifisere setene under innspillingen, fordi Tom Selleck er 1,92 meter høy. Det forklarer også hvorfor taket alltid er av når Selleck kjører bilen i serien. Hvorvidt det er spor av denne setemodifiseringen i bilen som er til salgs, er ikke kjent.
308 GTB og 308 GTS
Ferrari 308 GTB ble et nærmest øyeblikkelig designikon da den debuterte på Paris-utstillingen høsten 1975. Designet ble gjort av Pininfarinas Leonardo Fioravanti, og en 2,9-liters V8 på 255 hk var plassert på tvers bak føreren. Takket være et karosseri i glassfiber var vekten bare 1050 kg. Men sommeren 1977 la bilen på seg 150 kg, da man gikk over til å lage karosseriene i stål.
De har mer enn doblet salget i Norge
På Frankfurt-utstillingen i 1977 sto så 308 GTS, som lyktes med å bli enda vakrere enn GTB. Forskjellen lå i at GTS hadde et avtagbart targatak-panel i sort farge, og sorte paneler erstattet også de små bakre siderutene som den lukkede GTB hadde. Resultatet ble et tilnærmet perfekt design, og mange designeksperter rangerer 308 GTS helt i toppsjiktet når det gjelder spørsmålet om tidenes vakreste Ferrari.
Solgte tre ganger mer
I 1980 fikk 308 innsprøytning, og effekten var nede i 214 hk, og bare 205 hk på USA-utgaven. Den åpne GTS solgte hele tiden best, og på åttitallet solgte man mer enn tre GTS for hver GTB. I 1982 fikk motoren fire ventiler per sylinder, og ble til den såkalte quattrovalvole (fire ventiler), som ble forkortet til QV i modellnavnet. Det økte effekten til 240 hk, og kombinert med flere oppgraderinger inni og utenpå fortsatte modellen å selge godt til den ble avløst av den nokså like (men ikke like pene) 328 GTB og GTS.
Det fantes også en 208-versjon fra 1980 til 1985 beregnet for det italienske markedet, hvor man fikk gunstige avgifter for motorer på under 2 liter. I 1982 fikk denne 2-liters utgaven turbo, noe som gjør 208 GTB Turbo til den første produksjonsmodellen fra Ferrari med turbomotor. Den ble fulgt av en åpen GTS-versjon året etter.
Populær foran kamera
På åttitallet var 308 GTS et særdeles populært valg i både TV-serier og på kinolerretet. Noen husker kanskje serien «Hollywood Wives» fra 1985 som gikk på NRK. Der fikk en gul 308 GTS vise seg fram i første episode (mens en rød 308 GTS var synlig i tittelsekvensen).
Mest kjent er imidlertid den stjernespekkede komedien «The Cannonball Run» fra 1981, hvor Dean Martin og Sammy Davis Jr spiller to prester som kjører en rød 308 GTS. Dean Martin var snydens full under hele innspillingen, og siden han hadde så lange bein, skrevet han bare over døren i stedet for å fomle etter dørhåndtaket når han skulle sette seg inn.