Akkurat nå pågår det et kappløp blant verdens elbilprodusenter. Det handler om rekkevidde – og her går det fort.

Lenge var 200 kilometers rekkevidde det vanlige blant de folkelige elbilene. Så ble dette "taket" løftet til 300 kilometer. Og så kom nyheten om at Opels nye elbil, Ampera-e, skal gå mer enn 500 kilometer.

Den kommer til Norge senere i år, og her ligger det an til leveringstid og ventelister.

Får ikke mer rekkevidde for pengene

Men før Opelen er i landet, trår Renault til med en bil som – akkurat nå – virkelig står ut i klassen.

Med rekkevidde på over 400 kilometer er nye Zoe elbilen som går lengst i sin klasse. Skal du ha en elbil som går lenger, må du kjøpe Tesla – og da blir prislappen en helt annen.

Zoe starter nemlig på 249.400 kroner. Mer rekkevidde for pengene finner du rett og slett ikke.

Ingen elbiler i klassen går så langt som Renault Zoe akkurat nå.
Ingen elbiler i klassen går så langt som Renault Zoe akkurat nå.

Dette er hemmeligheten bak Opels elbil

Skal selge 3.000 biler

– Vi har forhåndssolgt 600 biler og starter utleveringen av biler til kundene akkurat nå. 200 biler er allerede i landet, og i løpet av årets tre første måneder skal vi ha 1.500 Zoe inn til Norge, forteller Nils-Henrik Holmen som er sjef for Renault i Norge.

Nils-Henrik Holmen er sjef for Renault i Norge.
Nils-Henrik Holmen er sjef for Renault i Norge.

– Med andre ord ingen ventelister?

– Nei, målet er å unngå det. Vi har stor tro på Zoe-salget framover og en målsetning om å selge 3.000 eksemplarer i 2017, forteller Holmen.

Han og Renault tror på et totalt elbilsalg på 30.000 eksemplarer i Norge i 2017.

Det blir i såfall en klar økning i forhold til 2016.

Reell rekkevidde

Zoe kommer i tre utgaver. Innstegsmodellen er Life, for 20.000 kroner ekstra får du Intens-utgaven – toppmodellen Bose kommer for øvrig på 294.400 kroner.

Rekkevidden på 400 kilometer er målt etter den såkalte NEDC-syklusen, som er "fasiten" i dette markedet. Renault har også oppnådd dette tallet i reell testing.

Samtidig oppgir Renault 300 kilometer som en realistisk rekkevidde, i vanlig bruk. Men som alltid for elbiler: Dette er avhengig av både kjørestil, temperatur og topografi.

Les også: Dette er den beste elbilen i kulda

Slik ser det ut inne i Zoe, her har den fått en liten oppgradering i forbindelse med den nye utgaven.
Slik ser det ut inne i Zoe, her har den fått en liten oppgradering i forbindelse med den nye utgaven.

Denne boksen løste et stort problem