Det er nesten vanskelig å ta innover seg hvilken suksesshistorie Ford F-Serie har vært de siste tiårene.

Men med komplette salgstall for 2016 ferdige, kan Ford juble over at F-Serien nå har vært USAs mest solgte truck i 40 år på rad, og den mest solgte bilen i USA i 35 år på rad!

I 2016 alene solgte man over 820.000 F-Serie Trucks, sånn cirka dobbelt så mange som storselgeren Toyota Camry, som var den mest solgte personbilen i USA i 2016.

2018-modellen av F-150 vil garantert fortsette salgssuksessen.
2018-modellen av F-150 vil garantert fortsette salgssuksessen.

F-150 mest populær

I løpet av disse 40 årene har Ford solgt over 26 millioner F-Serie Trucks, og når man legger til at bilene er relativt rimelige å produsere, så skjønner man hvilken vanvittig profittmaskin bilene har vært for den blå ovalen.

F-Serie har kommet i flere ulike størrelser og med flere ulike motorer, men innstegsmodellen F-150 har vært den mest populære.

To av tre svensker slipper unna

Den kommer igjen i en myriade ulike versjoner, og 2017-modellen av F-150 kan f.eks leveres i innstegsmodellen XL til 26.730 dollar. Deretter følger det mer og mer utstyr, slik at man får XLT, Lariat, Raptor, King Ranch, Platinum og Limited på toppen av haugen til 60.000 dollar.

Kunden kan velge mellom syv ulike grilldesign til F-150.
Kunden kan velge mellom syv ulike grilldesign til F-150.

Trettende generasjon

Vil du trekke større og tyngre hengerlast finner du F-250, F-350 og F-450 i den såkalte Super Duty serien. F-Serien dukket først opp i 1948, så da den virkelige megasuksessen begynte i 1977, var man allerede på sjette generasjon.

Da den i 1981 ble USAs mest solgte bil, var man kommet til syvende generasjon, og nå er man på trettende generasjon som dukket opp som 2015-modell. Den vakte oppsikt ved å kvitte seg med hele 340 kg, takket være utstrakt bruk av aluminium i stedet for stål.

For første gang får man F-150 med diesel.
For første gang får man F-150 med diesel.

For første gang med diesel

Under Detroit-utstillingen akkurat nå viser Ford fram sin 2018-modell F-150, og den er som ventet en mild facelift. Sjefdesigner Gordon Platto sier målet har vært å lage fronten på F-150 litt tøffere og barskere.

Nye baklys er også på plass, mens interiøret har fått en del nye farger og materialvalg.

Slik tiner du enkelt opp dørlåsen

Ellers er start/stopp standard, det samme er pre-kollisjon assistsystem, samt adaptiv cruisekontroll.

Men den store nyheten for 2018-modellen av F-150 er at man for første gang får den med dieselmotor. Dessverre for de som elsker store motorer, handler det ikke om 6,7-liters V8 turbodieselen som man får i Super Duty serien, men en helt ny 3-liters Power Stroke V6 diesel, utviklet av Ford.

Romslig og trivelig, og rikelig med skikkelige koppholdere.
Romslig og trivelig, og rikelig med skikkelige koppholdere.

Helt ny motor

Ford har ikke gitt ut noen opplysninger om motoren, verken hestekrefter, utslipp eller pris, noe som har fått nettsteder til å spekulere i om motoren er den velkjente V6-dieselen som Ford begynte å utvikle ved sitt dieselsenter i Dagenham, England i samarbeid med PSA i 1999, og som var tiltenkt ulike biler fra Peugeot, Citroën, Jaguar og Land Rover.

Den ble lansert i 2004 (da som 2,7-liter), og 3-liters versjonen dukket opp i 2009. Men dette skal altså ikke være tilfellet. Det handler om en helt NY 3-liters diesel, som Ford har utviklet på egen hånd.

Bilen som USA aldri blir lei av. 
Bilen som USA aldri blir lei av. 

Syv ulike grilldesign

For F-150 kan man også velge en ny 3,3-liters V6 bensin som erstatter den gamle 3,5-literen. På menyen står også 2,7-liter og 3,5-liter EcoBoost V6, som begge er matet til 10-trinns automatkassen. Denne girkassen leveres også sammen med 5-liters V8-motoren.

En ting Ford har vært flinke til siden Mustangens introduksjon i 1964 er å gi kunden enormt med valgmuligheter. For 2018 F-150 betyr det 16(!) ulike utstyrsnivå, og du kan f.eks velge mellom syv ulike grilldesign i fronten. Bare på felgfronten alene, får man i 2018 seks nye felgdesign fra 17 til 22 tommer. Her er det bare å velge og vrake…

Denne tøffingen går vi glipp av