Nå skal denne tøffingen bli virkelighet
Ford børster støv av legendarisk navn.
Ford var tidlig ute da de lanserte sin Bronco tilbake i 1966.
Bilen var det vi i dag ville kalt en SUV: En stor, høybygget og robust bil som tålte en trøkk – samtidig som den gjorde jobben som familiebil for mange fornøyde eiere.
Etter tre generasjoner var det slutt i 1996, like før de mer personbil-lignende SUV-ene for alvor begynte å ta av. I etterkant er det mange som har spurt seg hvor smart det egentlig var av Ford å gi seg da.
Tørker støv av konseptbil
Nå skjer det imidlertid ting rundt det etter hvert klassiske navnet. Under bilutstillingen i Detroit som pågår akkurat nå, har nemlig Ford avslørt at de jobber med en oppfølger. Nye Bronco skal etter planen være på markedet i 2020, da som en såkalt verdensbil.
Dermed tørker de også støv av konseptbilen Bronco som ble vist tilbake i 2004. Den gang kom den aldri så langt som til å gå i produksjon. Men det er ventet at flere designelementer fra denne skal være med til den nye bilen.
Nei – dette er ikke noen vanlig pickup
Tøff arbeidshest
Det betyr et røft og funksjonelt design, eller som Ford sier det selv: "En kompromissløs, mellomstor firehjulstrekker".
Bronco skal bygges på samme plattform som neste generasjon av pickupen Ranger. Det betyr et grovbygget understell, med fokus på å takle last og dårlige veier, mer enn mest mulig komfort.
Noen luksusbil blir det definitivt ikke, til det formålet har Ford andre biler. Bronco skal i stedet bli en tøff arbeidshest, til en pris godt under de mer tradisjonelle SUV-ene.
Verdensbil
Ford har de siste årene utviklet en rekke biler under den såkalte One Ford-paraplyen. Det betyr i praksis at samme bil skal kunne selges over store deler av verden, med bare små lokale tilpasninger. Siste generasjon Mustang er et vellykket eksempel på det.
Dette betyr også i praksis at terskelen for å lansere i utgangspunktet smale biler, blir lavere. Dermed kan det også godt hende at neste Bronco også kommer til Europa.
Lansering er altså satt tre år fram i tid. Det betyr at det nok går en stund før vi får se produksjonsklar bil for første gang.
Klassiker: Dette er bestefaren til Audi Allroad