Nå skal denne tøffingen bli virkelighet

Ford børster støv av legendarisk navn.

Slik så den ut i konseptversjon for hele 12 år siden – nå blir det endelig noe av Bronco-comebacket fra Ford.
Slik så den ut i konseptversjon for hele 12 år siden – nå blir det endelig noe av Bronco-comebacket fra Ford.

Ford var tidlig ute da de lanserte sin Bronco tilbake i 1966.

Bilen var det vi i dag ville kalt en SUV: En stor, høybygget og robust bil som tålte en trøkk – samtidig som den gjorde jobben som familiebil for mange fornøyde eiere.

Etter tre generasjoner var det slutt i 1996, like før de mer personbil-lignende SUV-ene for alvor begynte å ta av. I etterkant er det mange som har spurt seg hvor smart det egentlig var av Ford å gi seg da.

Tørker støv av konseptbil

Nå skjer det imidlertid ting rundt det etter hvert klassiske navnet. Under bilutstillingen i Detroit som pågår akkurat nå, har nemlig Ford avslørt at de jobber med en oppfølger. Nye Bronco skal etter planen være på markedet i 2020, da som en såkalt verdensbil.

Dermed tørker de også støv av konseptbilen Bronco som ble vist tilbake i 2004. Den gang kom den aldri så langt som til å gå i produksjon. Men det er ventet at flere designelementer fra denne skal være med til den nye bilen.

Nei – dette er ikke noen vanlig pickup

Det er klare likhetstrekk med både Mercedes Geländewagen og Land Rover Defender her - i likhet med de to skal Bronco være en røff og ujålete bil. 
Det er klare likhetstrekk med både Mercedes Geländewagen og Land Rover Defender her - i likhet med de to skal Bronco være en røff og ujålete bil. 

Tøff arbeidshest

Det betyr et røft og funksjonelt design, eller som Ford sier det selv: "En kompromissløs, mellomstor firehjulstrekker".

Bronco skal bygges på samme plattform som neste generasjon av pickupen Ranger. Det betyr et grovbygget understell, med fokus på å takle last og dårlige veier, mer enn mest mulig komfort.

Noen luksusbil blir det definitivt ikke, til det formålet har Ford andre biler. Bronco skal i stedet bli en tøff arbeidshest, til en pris godt under de mer tradisjonelle SUV-ene.

Verdensbil

Ford har de siste årene utviklet en rekke biler under den såkalte One Ford-paraplyen. Det betyr i praksis at samme bil skal kunne selges over store deler av verden, med bare små lokale tilpasninger. Siste generasjon Mustang er et vellykket eksempel på det.

Dette betyr også i praksis at terskelen for å lansere i utgangspunktet smale biler, blir lavere. Dermed kan det også godt hende at neste Bronco også kommer til Europa.

Lansering er altså satt tre år fram i tid. Det betyr at det nok går en stund før vi får se produksjonsklar bil for første gang.

Klassiker: Dette er bestefaren til Audi Allroad

Konseptversjonen har to dører og bakluke, det er nok grunn til å vente at det kommer femdørs-versjon også.
Konseptversjonen har to dører og bakluke, det er nok grunn til å vente at det kommer femdørs-versjon også.

Tøffingen vippet gammel helt av tronen