Denne bilen vil være din venn

Med kunstig intelligens vil den lære av deg og din kjøring.

Bilen hilser deg med et varmt 'Hallo' når du kommer mot den. 
Bilen hilser deg med et varmt "Hallo" når du kommer mot den. 

Hva vil fremtidens biler kunne gjøre? Det er mye snakk om selvkjørende biler, men fremtidens biler kan kanskje også by på andre ting?

Det tror i hvert fall Toyota, som viser sin Concept-i på elektronikkmessen i Las Vegas. Den integrerer alt fra kunstig intelligens til haptisk feedback, for med det å lage en nærmere tilknytning til føreren. Her handler det om en bil som ikke bare skal beskytte sin sjåfør, men kanskje til og med også knytte personlige bånd til dine følelser.

Kort fortalt: Denne bilen ønsker å bli kjent med deg, og være din venn.

I en farefull situasjon kan bilen varsle andre bilister om farer som truer. 
I en farefull situasjon kan bilen varsle andre bilister om farer som truer. 

Kinetisk varme

Men hva er det egentlig Toyota har laget? Går vi inn i bilen finner vi det Toyota omtaler som «kinetisk varme», og en personlig digital assistent som heter Yui. Denne Yui som i klartekst er kunstig intelligens bor i dashbordet, men hans tilstedeværelse kan merkes flere steder i og rundt bilen.

F.eks kan dørene hilse deg velkommen med et hyggelig lite «Hallo» idet du kommer for å ta deg en kjøretur. Yui kan også kommunisere med føreren via lyd, lys og touch-elementer.

Dette er gode nyheter for rike nordmenn

Dette med «kinetisk varme» må kanskje forklares litt nærmere. Det dreier seg egentlig om en filosofi hvor varme må tenkes på i betydningen vennlig interaksjon, altså en form for empati fra bilens side, og et handlingsmønster basert på hvordan den forstår førerens ønsker og behov.

Ett av de kulere rattene vi har sett i det siste.
Ett av de kulere rattene vi har sett i det siste.

Respons på handlinger

Med andre ord handler det hele om hvordan biles kunstige intelligens kan forstå og tilpasse seg føreren (og passasjerene). Dette gjøres gjennom å reagere på førerens handlinger ved bruk av lys, visuelle signaler, hørbare signaler og haptiske (følbare) signaler via tilbakemeldinger som kommer fra berøringsflatene.

Informasjon kommer derfor ikke på vanlig vis i et tradisjonelt dashbord eller på en touchskjerm. I stedet vil informasjon gis overalt, alt etter hvor og når det er nødvendig. Det betyr at f.eks både dørsider og seter kan fungere som informasjonssentral.

Yui er ifølge skaperne av Concept-i utviklet innenfra og ut og er en fullstendig integrert del av konseptet. Yui er blitt til i samarbeid mellom design-forskningssenteret i Newport Beach i California og teknologi-innovasjonssenteret i San Francisco.

Linjeføringen er like futuristisk som teknologien innvendig.
Linjeføringen er like futuristisk som teknologien innvendig.

Informasjon overalt

Bilen bruker et avansert biometrisk system for å lese av ditt kjøremønster (som i hva du gjør, og hva du kommer til å gjøre), men også dine følelser. Denne informasjonen gjør så at Yui vil vite når det passer å bytte mellom autonom kjøring og manuell kjøring.

Når det gjelder det siste, passer kjøretøyet på at du hele tiden følger med på hva du gjør.

Dette var noen av de lekreste i 2016

Konseptbilen har også et 3D heads-up display, og kan kommunisere med andre trafikanter.

Bilen kan også mange Adele-tekster.
Bilen kan også mange Adele-tekster.

Tosidig forhold

Toppsjef for bildivisjonen i Toyota, Bob Carter, sa følgende under avdukingen:

–Hos Toyota ser vi at det sentrale spørsmålet ikke er hvorvidt fremtidige kjøretøyer vil være utstyrt med automatiske eller tilkoblede teknologier; det er opplevelsen menneskene har i forholdet til disse kjøretøyene.

–Takket være Concept-i og kunstig intelligens, tror vi framtiden er et kjøretøy som kan engasjere seg med mennesket i et tosidig forhold, avslutter Carter.

Kommer snart til en Toyota-forhandler nær deg. Eller kanskje ikke...
Kommer snart til en Toyota-forhandler nær deg. Eller kanskje ikke...

Lite realistisk?

Hvor mye av alt dette som noensinne vil komme på en produksjonsbil vites ikke, men Toyotas ingeniører vil teste teknologien det er snakk om grundig i tiden som kommer. Konseptet handler mest om å vise hvordan fremtidens biler kan være, og må ses på som en nåtidstolkning av en fremtid som ingen vet hvordan vil bli.

Men kunstig intelligens er jo på god vei inn i bilindustrien, ikke minst gjennom sin rolle i ulike autopilot-løsninger i autonome biler. Så hvis du tenker at dette bare er science-fiction uten mål og mening kan det godt hende du får deg en overraskelse i en ikke altfor fjern framtid…

Ser du hva som gjør denne spesiell?