Etter lansering av både familiebilen Model S, SUVen Model X og etterhvert også volummodellen Model 3, er det lett å glemme at den første bilen til Tesla faktisk var en liten sportsbil: Den het bare Roadster.

Den vesle-, toseters cabrioleten var starten på det som må kunne betegnes som et elbil-eventyr. Et eventyr der det norske markedet har vært svært viktig. Elbillandet Norge har vært med å sette elbiler, og Tesla, på kartet.

Tesla-sjef Elon Musk har tidligere snakket om at det skal komme flere modeller. Det de fleste forventer som neste ut, er en crossover/compakt-SUV, basert på Model 3.

Men sportsbilentusiastene er heller ikke glemt.

Broom var tidlig ute med å teste Tesla-SUVen

2020 et viktig år

På Twitter skriver Musk at det kommer en oppfølger til Roadsteren, men at det er noen år til.

Det er veldig lite som tyder på at vi får se den før 2020. Spørsmålet i Norge, er naturligvis om den rekker å komme mens det forsatt er momsfritak på elbiler.

I høst ble det bestemt at elbiler fortsatt skal fritas fram til 2020. Hva som skjer etter det, er det ikke mulig å si sikkert.

Tesla startet med å bygge en toseters cabriolet - basert på Lotus Elise. Neste generasjon av den elektriske sportsbilen får trolig samme plattform som volummodellen Model 3 Foto: Scott Olson
Tesla startet med å bygge en toseters cabriolet - basert på Lotus Elise. Neste generasjon av den elektriske sportsbilen får trolig samme plattform som volummodellen Model 3 Foto: Scott Olson

Større, raskere og litt annerledes

Det siste offisielle informasjonen rundt den kommende roadsteren, kom fra Nordic Countries Manager, Peter Bardenfleth-Hansen. Tilbake i mai sa han at den nye modellen ville være litt raskere, litt større og få et litt annerledes design.

Ikke noen store overraskelser der, altså.

Det ryktes ellers at det kan være plattformen på Model 3 som skal brukes på nye Roadster.

Så billig blir super-elbilen i Norge

Elbil helt fra starten

Med plattformen til Model 3 i bunnen, vil nye Roadster være bygget som en ren elbil helt fra starten av. I motsetning til den første, som bygger på Lotus Elise.

Musk har i det siste vært mer opptatt av å fokusere på satsningen de skal gå i gang med på elektriske lastebiler. Her kommer det til å skje mye de neste par årene.

Les vår test av Tesla Roadster her

Brukt Roadster

Om du vil kose deg med en rask, åpen, toseter mens du venter på neste generasjon Roadster, kan du jo kjøpe en brukt utgave av første generasjon.

Den har en oppgitt rekkevidde på 340 kilometer, og skal klare 0-100 km/t på brennkjappe 3,7 sekunder.

Akkurat nå ligger det kun to til salgs på finn.no. Begge har en prisantydning på under 500.000 kroner.

Den billigste, med en kilometerstand på 57.800 kilometer, står til 449.000 kroner.

Se hvilken superstjerne som kjøpte Tesla Roadster