Her leverer Mercedes et fyrverkeri av en bil

Herlig kombinasjon av råskap og komfort. Les testen:

Med en illsint V6-er som leverer 367 hk er Mercedes-AMG C 43 rett og slett livsfarlig for lappen.
Med en illsint V6-er som leverer 367 hk er Mercedes-AMG C 43 rett og slett livsfarlig for lappen.

Mercedes og AMG blir sjelden feil. Samtidig er dette en kombinasjon som ofte innebærer overdrevent mye krefter og en prislapp det lukter svidd av. Her til lands får en rett og slett ikke utnyttet en fullblods AMG-modell, med bakhjulstrekk og langt over 500 hk.

Kanskje er det nettopp derfor Mercedes har lansert en helt ny AMG-familie. Vi snakker om 43-serien, som er en slags AMG-light, eller en forsmak til verstingene med håndbygde V8-ere under panseret.

Akkurat nå tester vi storselgeren og suksessmodellen C-klasse, men i AMG sin 43-versjon. Det betyr intet mindre enn 367 hk, firehjulstrekk og en fantastisk kjøreglad bil. Prisen er ikke avskrekkende heller, tatt i betraktning hva du får.

Bli med på test i det som virkelig er et fyrverkeri av en familiebil!

Nesten 400 hk, firehjulsdrift, vakkert snøføre og all ESP koblet av, DET er en herlig oppskrift på mye moro!
Nesten 400 hk, firehjulsdrift, vakkert snøføre og all ESP koblet av, DET er en herlig oppskrift på mye moro!

Hvordan er den å kjøre?

Det er kun få, men selvfølgelig viktige detaljer, som skiller AMG C 43 fra en helt standard C-klasse. Først og fremst er det gjort noen endringer i understellet, deriblant andre og stivere dempere. Hjulvinkler og bremser er også optimalisert, i tillegg til noen tøffe og velkjente AMG-detaljer.

På veien merker vi betydelig forskjell fra en vanlig C-klasse. Selv i komfort-modus kjennes det at bilen er forholdsvis stivt satt opp. Det resulterer i meget underholdende kjøreegenskaper. Styringen er presis, og stasjonsvogna oppleves rett og slett leken på landeveien. 43-versjonen vi kjører har dessuten 4Matic firehjulsdrift som standard, noe som merkes godt gjennom svingene og ikke minst under akselerasjon! 0-100 km/t tar kun 4,8 sekunder.

Det er fantastisk moro å kjenne hvor effektivt alle kreftene plantes i bakken. Dette skjer både via 4Matic-systemet (67% drift på bakhjulene) og ikke minst dobbeltclutch-kassen på 9 trinn. Den er blitt rask!

Det skiller mye hvorvidt du velger å kjøre i 'komfort' eller 'sport +'. De største forskjellene er  ikke stivhet på understellet, men gassrespons, girkasse og ikke minst lyden som freser ut bak.
Det skiller mye hvorvidt du velger å kjøre i "komfort" eller "sport +". De største forskjellene er  ikke stivhet på understellet, men gassrespons, girkasse og ikke minst lyden som freser ut bak.

Det er sjelden vi sitter på tilsvarende grunnlag for test som med denne bilen. Vi ble nemlig med Mercedes-importøren til Tyskland for å hente den på fabrikken i Sindelfingen tidligere i høst. Her fikk vi virkelig testet hva som bor i maskinen. På Autobahn lå vi i godt over 200 km/t – og det på helt udramatisk vis. Bilen er nemlig overraskende komfortabel, spesielt når det gjelder støynivået i kupeen.

Nå har vi testet bilen på norske landeveier, på både snø, is og tørr asfalt. Konklusjonen er at 43-serien til AMG virkelig har truffet blink! Her får du en herlig cruiser, samtidig som det bor en rampete og grisemorsom sportsbil i bunn! På mange måter er denne bilen mer kjørbar, og minst like underholdende å kjøre som verstingen, Mercedes-AMG C 63s. Litt mindre effekt og firehjulsdrift gjør at kreftene kan utnyttes langt bedre på norske veier. Lydbildet er dessuten blant klassens aller tøffeste!

AMG GTS: – Bedre medisin mot 40-årskrisen får du ikke!

Går den bra?

Jeg tror neppe AMG hadde tillatt å plassere logoen sin på bilen dersom den ikke gikk bra. Men denne går ikke bare bra. Den går SVÆRT bra!

Under panseret bor Mercedes sin nyutviklede V6-er på 3 liter. Med pustehjelp fra to turboer, samt en liten dose tuning fra AMG, yter den nå 367 hk og 520 Nm. Maksimalt dreiemoment kommer allerede fra 2.000 omdreininger – noe som sørger for knallgod gassrespons. Frasparket for øvrig er episk!

Selv om storebror E-klasse på mange måter er enda heftigere på innsiden, syns vi denne fremstår mer sportslig. Det skal faktisk godt gjøres å ikke like seg bak rattet.
Selv om storebror E-klasse på mange måter er enda heftigere på innsiden, syns vi denne fremstår mer sportslig. Det skal faktisk godt gjøres å ikke like seg bak rattet.

Men så var det lyden da… Den knyttes det automatisk store forventinger til når både ratt, bakluke og grill inneholder de tre magiske bokstavene fra Affalterbach. Da vi testet storebror, Mercedes-AMG GLC 43 med nøyaktig samme motor, syns vi lyden var i overkant diskret. Heldigvis kan vi trygt fastslå at det IKKE er tilfelle for denne. Her har AMG nemlig utviklet ulike eksosanlegg, og tydeligvis vært i godt humør da C-klassen sto for tur.

Lyden i testbilen, som er utstyrt med AMG sitt performance-anlegg, overrasker oss skikkelig. På tomgang høres den mørkeblå stasjonsvogna nokså uskyldig ut, men så fort bilen får lov til å røre på seg, og motoren får belastning, våkner et realt fyrverkeri til live. Mellom girskiftene kommer en solid kruttladning etterfulgt av spraking og enda flere smell. Faktisk har den likheter med lyden fra Audi RS3, og det er slett ingen dårlig sammenligning!

Moro er det forresten også at bilen innehar TO volumknapper: En for justering av stereoanlegg og en knapp for eksoslyd. Sistnevnte er utvilsomt den morsomste, selv om det bare er to nivåer... Høyt eller grisehøyt!

Men nå litt tilbake til motoren igjen, som vi får veldig sansen for på grunn av dens herlige karakteristikk. Skyvet fra V6-eren er nemlig utrolig jevnt og forutsigbart. Det gjør at du og bilen fort blir veldig gode venner.

Nå kan flere kjøre i 110 km/t

Selv om oppsettet på bilen kan justeres, er ikke AMG-modellene til Mercedes utstyrt med luftdempere. I stedet finner vi en standard AMG-(gass)demper hvor det er kompresjonen som avgjør stivheten.
Selv om oppsettet på bilen kan justeres, er ikke AMG-modellene til Mercedes utstyrt med luftdempere. I stedet finner vi en standard AMG-(gass)demper hvor det er kompresjonen som avgjør stivheten.

Hvordan er plassen?

Den er akkurat like god som i en vanlig C-klasse. Foran er det mer enn nok plass, og gode justeringsmuligheter for sportssetene. I baksetet vil også de aller fleste finne seg godt til rette, noe vi kan bekrefte etter flere timer prøvesitting fra vår Tysklands-tur. En liten detalj som er verdt å nevne er at baksetene nå heller merkbart bakover. Man sitter altså ikke rett opp og ned på en kirkekrakk, som man fremdeles opplever i mange bakseter...

Bagasjerommet rommer 490 liter og er dermed minst blant konkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie. Disse rommer henholdsvis 505 og 496 liter.

Utsolgt i Norge – snart skal den komme fra Finland

Finest utenpå eller inni?

Nyeste generasjon C-klasse, med AMG-pakke, fremstår både elegant og sportslig på samme tid. Vår testbil er i tillegg utstyrt med nattpakke (mørke vinduer, vinduslister og speil), noe vi syns er ordentlig tøft sammen med den dype blåfargen. Og vi er tydeligvis ikke alene om dette heller. Bilen får nemlig overraskende mange blikk langs veien, noe den også fortjener!

Dette er en skikkelig moro-knapp! Når den aktiveres åpner spjeldene i eksosanlegget. Det bidrar til en markant råere lyd! Eventuelt kan vi jo kalle den for 'tunell-knappen'.  
Dette er en skikkelig moro-knapp! Når den aktiveres åpner spjeldene i eksosanlegget. Det bidrar til en markant råere lyd! Eventuelt kan vi jo kalle den for "tunell-knappen".  

På innsiden preges bilen også av AMG-detaljer. Performance-setene er kanskje det som vekker mest oppsikt sammen med de knall røde beltene. Vi liker setene veldig godt, selv om de fort kan bli trange og smale for noen. Hvertfall nå etter haugevis av kilo med ribbe og pinnekjøtt… AMG-ratt med girhendler, sportspedaler og carbon i midtkonsollen understreker ellers den sportslige følelsen innvendig.

C-klasse i AMG-versjon er kanskje den tøffeste stasjonsvogna til Mercedes akkurat nå. Men selv om eksteriøret så absolutt "sitter" er det innsiden som skiller bilen mest fra konkurrentene. Derfor er det interiøret som tar seieren her.

Konklusjon

Forventingene er alltid til stede når en AMG-modell står for tur. Og selv om vi ikke snakker om den aller råeste modellen, leverer bilen likevel skammelig godt. Motor og lyd overgår dessuten forventingene.

Det er kun små detaljer å pirke på. For eksempel kan den oppleves noe stiv på de aller dårligste veiene, også i komfort-modus. Men dette er neppe bilen du kjøper for å bruke daglig på dårlige skogsbilveier...

Mercedes-AMG C 43

  • Motor: 3-liters V6, biturbo
  • Effekt: 367 hk / 520 Nm
  • 0-100 km/t: 4,8 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,81 l/mil
  • Bagasjerom: 490 / 1510 liter
  • Egenvekt: 1735 kg
  • Pris: 925.900 kroner
  • Pris testbil: 1.226.629 kroner

Den nye 43-serien til Mercedes er nesten like rå som verstingen med V8-er. Forskjellen er bare at denne er lettere å kontrollere, utnytte og er ganske mye billigere, både i drift og innkjøp. Oppgitt forbruk er 0,81 l/mil - noe vi fint klarer så lenge høyrebeinet kontrolleres til en viss grad. Ved aktiv kjøring passerer snittforbruket rett over 1 l/mil - det er ikke så aller verst!

Etter flerfoldige mil bak rattet, både på Autobahn i Tyskland og her hjemme, er det ett ord som virkelig beskriver hva dette er for noe. C 43 er rett og slett et fyrverkeri av en familiebil, både i form av design, motorkraft og ikke minst lyd. Prisen starter på 925.900 kroner, noe som ikke er mer enn en godt utstyrt E-klasse med største dieselmotor.

Skal du ha stasjonsvogn som skiller seg ut, går ekstremt bra og til en pris under millionen? Da bør denne absolutt være på listen over høyaktuelle kandidater.

Se flere inntrykk i bildekarusellen under:

Her kan du lese testen av Mercedes-AMG GLC 43

Mercedes-AMG C 43: Med nesten 370 hk til rådighet og firehjulsdrift, kan det by på mye moro på snølagte veier.
Mercedes-AMG C 43: Med nesten 370 hk til rådighet og firehjulsdrift, kan det by på mye moro på snølagte veier.
Mercedes-AMG C 43: I tillegg til en AMG-fanger er bilen utstyrt med diamatgrill, noe vi syns den kler godt.
Mercedes-AMG C 43: I tillegg til en AMG-fanger er bilen utstyrt med diamatgrill, noe vi syns den kler godt.
Mercedes-AMG C 43: Bilen blir ikke akkurat mindre anonym med røde skilter...
Mercedes-AMG C 43: Bilen blir ikke akkurat mindre anonym med røde skilter...
Mercedes-AMG C 43: De fire rørene bak er nokså diskret, i STOR kontrast til lyden som kommer ut av dem.
Mercedes-AMG C 43: De fire rørene bak er nokså diskret, i STOR kontrast til lyden som kommer ut av dem.
Mercedes-AMG C 43: Større og ventilerte skiver er standard på AMG-utgaven av C-klasse. 
Mercedes-AMG C 43: Større og ventilerte skiver er standard på AMG-utgaven av C-klasse. 
Mercedes-AMG C 43: Nesten 'verst'. Kun 63s drar fra denne i C-klasse-familien. 
Mercedes-AMG C 43: Nesten "verst". Kun 63s drar fra denne i C-klasse-familien. 
Mercedes-AMG C 43: V6-eren på 3 liter drar utrolig godt, og jevnt!
Mercedes-AMG C 43: V6-eren på 3 liter drar utrolig godt, og jevnt!
Mercedes-AMG C 43: Selv om storebror E-klasse på mange måter er enda heftigere på innsiden, syns vi denne fremstår mer sportslig. 
Mercedes-AMG C 43: Selv om storebror E-klasse på mange måter er enda heftigere på innsiden, syns vi denne fremstår mer sportslig. 
Mercedes-AMG C 43: Den analoge klokken i midten her er faktisk ekstrautstyr. 
Mercedes-AMG C 43: Den analoge klokken i midten her er faktisk ekstrautstyr. 
Mercedes-AMG C 43: Her finner vi to volumknapper. En for radio og en annen for eksos. Sistnevnte er desidert morsomt!
Mercedes-AMG C 43: Her finner vi to volumknapper. En for radio og en annen for eksos. Sistnevnte er desidert morsomt!
Mercedes-AMG C 43: Det er i 'Sport +' bilen strammes opp og er klar for å gi ALT. 
Mercedes-AMG C 43: Det er i "Sport +" bilen strammes opp og er klar for å gi ALT.