Elbilene har rekordhøy markedsandel i Norge, men én biltype henger ikke helt med her – nemlig de elektriske varebilene.

Selv om det begynner å bli brukbart utvalg av dem i markedet, er salget svært beskjedent.

Så langt i år er det solgt og registrert nesten 22.000 elektriske personbiler i Norge, mot bare 546 el-varebiler.

Samtidig vet vi at mange varebiler brukes til kortere kjøredistanser, i byer og bynære områder. Å bytte ut bensin- og dieselbiler med elektriske varebiler vil gi en betydelig miljøeffekt, som nå ikke tas ut.

Ekstra tilskudd

Derfor er det også politisk vilje for å stimulere til økt salg av el-varebilene. I det endelige statsbudsjettet som ble vedtatt i begynnelsen av desember ble det klart at Regjeringen ønsker å bidra til å skifte ut fossildrevne varebiler med nullutslippskjøretøy, ved å øke vrakpanten. Fra nyttår vil det gis et tilskudd på 13.000 kroner ved kjøp av ny, utslippsfri varebil. I tillegg kommer den tradisjonelle vrakpanten på 3.000 kroner.

Nå henger den norske importøren av Citroën og Peugeot seg på dette. De gir nemlig alle som kjøper en elektrisk Peugeot Partner eller Citroën Berlingo det de kaller et ekstra "tilskudd" på 34.000 kroner. Dermed vil kjøperne i realiteten få en vrakpant på hele 50 000 kroner, på sin dieseldrevne varebil.

Peugeot Partner er en av varebilene som selger best i Norge. Men det gjelder ikke den elektriske utgaven. 
Peugeot Partner er en av varebilene som selger best i Norge. Men det gjelder ikke den elektriske utgaven. 

Varebil: Disse er både billige og kule

75 prosent kan skiftes ut

– Peugeot og Citroën var tidlig ute med elektriske personbiler. Som ledende produsent av elektriske varebiler med hurtiglader, vil vi også bidra til å øke andelen av disse. Insentivene har ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi er klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.

Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt kan 75 prosent av dagens varebiler i hovedstadsområdet skiftes ut med elektriske varianter, dersom man lader noen timer midt på dagen. Selv uten lading vil omtrent halvparten av varebilene som blir kjørt av håndverkere i storbyene kunne være elektriske, og fortsatt ha lang nok rekkevidde.

Partner og Berlingo har begge en rekkevidde på 170 kilometer, målt etter NEDC-standarden. Det gir en realistisk rekkevidde på mellom 80 og 120 kilometer, ved norske forhold.

Å tukle med denne kan koste deg dyrt

Rekkevidden vil øke

Brooms bilekspert Benny Christensen mener vi her kan se starten på en kraftig elbil-offensiv også på varebilfronten:

– Helt klart! Det er positivt at myndighetene ser spesifikt på dette, for å utnytte åpenbare miljøfordeler. Mitt inntrykk er at mange varebilkjøpere kanskje ikke engang vurderer en elbil. Derfor er det viktig med fokus på dette, sier Benny.

– Og rekkevidden vil vel øke her også?

– Den vil den garantert! Her er det også bare et tidsspørsmål før vi får de første varebilene som er utviklet som elbiler fra starten av. Det er viktig, blant annet med tanke på plassering av batterier og størrelsen på dem. Det er ingen grunn til at ikke de elektriske varebilene minst skal ha rekkevidde på rundt 300 kilometer, som nå begynner å bli normen blant de mer folkelige elbilene. Og neste år kommer Opel Ampera-e som skal klare over 500 kilometer, den kommer virkelig til å endre dette markedet, avslutter Benny.

Slik ser det ut når bestselgeren blir varebil

50.000 i "vrakpant" på en elektrisk Berlingo? Det kan være et effektivt virkemiddel for å få opp el-andelen blant varebilene. 
50.000 i "vrakpant" på en elektrisk Berlingo? Det kan være et effektivt virkemiddel for å få opp el-andelen blant varebilene. 

Ja, dette er også en elbil