Se hvem som selger bilen sin

Dette er staselige saker.

En flott bil og en mann som har sett mer storm og uvær enn de fleste. Faksimile: Audodb.no
En flott bil og en mann som har sett mer storm og uvær enn de fleste. Faksimile: Audodb.no

Sig Hansen er kjent som en av de tøffeste gutta, der han utfordrer det beintøffe været utenfor kysten av Alaska i TV-programmet «Deadliest Catch» på Discovery. Serien har holdt det gående siden 2005, og Sig Hansen har vært med siden starten som kaptein på Northwestern.

Sig, eller Sigurd Jonny Hansen som han egentlig heter, har foreldre fra Karmøy, som flyttet til USA på 1960-tallet. Men selv om han er amerikansk og bor i Seattle, har han fått sin dose med norske røtter, og pleide å være med foreldrene hver sommer tilbake til gamlelandet.

Der ble han blant annet kjent med Kjell Elias Håkonsen, og de to har vært venner i over 25 år.

Skulle være feriebil i gamlelandet

– Vi er gode kompiser ja, forteller Kjell, som bor på Karmøy, og som opptrer som selger for bilen i annonsen.

– Sig er jo veldig bilinteressert, og har hatt mange gromme biler. På slutten av åttitallet kjøpte han en 1983 Mercedes-Benz 500 SEC av en eldre dame i Seattle. Etter å ha hatt den lenge, kom han for ti år siden på tanken om at han skulle ha den her i Norge, slik at han kunne ha den som fast bil når han var på ferie i gamlelandet.

Vi har aldri kjøpt flere biler med 4x4

– Men den har bare blitt stående, med unntak for småturer for å lufte den, og Sig har brukt min bil når han vært her. Så da han var her i sommer, fant vi ut at det var for galt at bilen bare ble stående. Det er jo ikke en rustflekk på den. Så derfor fant vi ut at Fritzy, som Sig kaller den, heller burde bli solgt til noen som vil få glede av den, forteller Kjell.

Bilen skulle være feriebil i gamlelandet, men ble lite brukt. Faksimile: Autodb.no
Bilen skulle være feriebil i gamlelandet, men ble lite brukt. Faksimile: Autodb.no

Stor interesse

Bilen står til salgs på Autodb for 120.000 kroner, og interessen har vært stor.

Her kan du se annonsen på bilen

– Ja, det har vært en voldsom respons, så jeg regner med den blir solgt fort. Bilen er ikke registrert, men den er momset inn og har alle papirer. Så det er en smal sak å få skilter på den, avslutter Kjell.

Kona til Sig, June, trives godt bak rattet på Mercedeser, og kjører idag SL 55 AMG. Faksimile: Autodb.no
Kona til Sig, June, trives godt bak rattet på Mercedeser, og kjører idag SL 55 AMG. Faksimile: Autodb.no

Deadliest Catch

Programmet om de modige fiskerne har gått siden 2005, og kaptein Sig Hansen har vært med i alle sesonger fram til nå. Han er også teknisk rådgiver for serien. Hansen var med på sin fars båt fra han var guttunge, og etter noen år på Northwestern begynte han å føre skipet på fulltid som skipper fra han var 24 år gammel.

Northwestern er kjent for sin fine ulykkesstatistikk, og har til dags dato ikke hatt noen dødsfall, noe som hører til sjeldenhetene for fiskebåter i Barentshavet. Den 2. mars 2016 fikk Hansen et hjerteinfarkt om bord på båten, som man kunne se i programmet.

Dette skal bli verdens største buss

Det har vært mange lykkelige SEC-eiere opp gjennom årene, her er to av dem. Faksimile: Autodb.no
Det har vært mange lykkelige SEC-eiere opp gjennom årene, her er to av dem. Faksimile: Autodb.no

Sig Hansen er gift med June og har to døtre. Han har deltatt på Donald Trump sitt program «Celebrity apprentice», og ga også stemmen til fiskebåten Crabby i filmen «Cars 2». Sig og June er begge bilinteresserte. June kjører for tiden en Mercedes-Benz SL 55 AMG, mens Sig kjører en Chevrolet Avalanche, ifølge hans gamle venn Kjell.

Mercedes SEC

Den nye S-klassen som ble vist på Frankfurt-utstillingen i 1979 som 1980-modell, ble en gedigen suksess for firmaet. W126 som er dens internkode var andre generasjon S-klasse (etter W116 fra 1972-1979), og ble selve symbolet på penger og makt på 80-tallet. Ingen annen bil dominerte så til de grader film- og TV-lerretet som det naturlige førstevalget for alle narkobaroner, våpenhandlere og despoter av ymse slag.

Det vakre karosseriet var kanskje den flotteste firedørsbilen i verden i 1980, og Mercedes fant fort ut at de også kunne lage en smellvakker Coupe-variant kalt SEC (C 126). Den kom i 1981 som 500 SEC, og 380 SEC, hvor tallene signaliserer motorstørrelsen i liter (dette var den tiden tyskerne hadde logiske modellnavn, hvor tallene faktisk forklarte motorstørrelsen). Akselavstanden var 8,5 cm kortere enn den store S-klassen.

Den elegante SEC solgte mer enn 7.000 eksemplarer hvert år i starten, og mest populær de første årene var 500 SEC. Det var en dyr bil, og i prislistene for 1983 koster den litt over 79.000 DM, noen få hundre mark mindre enn en Porsche 928 S. Til modellåret 1986 kom 420 SEC og 560 SEC, som forble i salg fram til tredje generasjon S-klasse (W140) overtok for modellåret 1992.

En ting med denne er absolutt ikke folkelig