Audi A7: En litt snobbete, firedørs coupe som har funnet sin plass omtrent midt mellom luksus-sedanen A8 og Audis store familiebil, A6.

Bred, lav, tøff og med sveipende coupe-linjer har det vært en bil som har skilt seg ut fra den gemene hop. Til tross for coupelinjene har den alltid vært femdørs og romslig. Ofte velutstyrt og like ofte med en stor motor under det lave panseret. Dessuten Audis quattro firehjulsdriftsystem.

A7 har på grunn av ovennevnte vært relativt kostbar. Den har dermed ramlet utenfor et alminnelig familiebudsjett. Både når det gjelder pris, og vi hadde nær sagt fasong. For skal man ha en familiebil, ja så kjøper man jo en stasjonsvogn eller SUV. Eller, kanskje ikke?

Les vår stortest av Audi A7 her:

Hva er dette?

Bilen vi nå kjører er fortsatt en Audi A7, men i en annerledes innpakning. Ikke utenpå, men inni. Under panseret der man tidligere har funnet volumiøse motorer, er det nå en 1,8-liters firesylindret bensinmotor. Riktignok med så mye som 190 hestekrefter.

Titter vi under bilen, ser vi at 4x4-systemet er blitt erstattet av et enklere og billigere system. Kanskje ikke gunstig med tanke på veigrep og framkommelighet, men definitivt gunstig for prisen. Nå kan du nemlig bli eier av en splitter ny og lekker Audi A7 for rett over 500.000 kroner.

Det er helt klart ny prisrekord. Nedover! Og bare småpenger mer enn hva man må betale for den langt vanligere og mye mindre spennende Audi A4 med samme effekt.

Vår testbil er godt og riktig utstyrt, men ikke overdådig – og har en pris på 600.000 kroner. Ikke ille.

Lave, brede coupe-linjer preger Audi A7
Lave, brede coupe-linjer preger Audi A7

Hvordan er den å kjøre?

Du sitter ikke fullt så lavt som du kanskje skulle tro i en Audi A7. Her er det rikelig med plass. Kjørefølelsen må betegnes som sporty, men ikke utpreget sådan. Bilen sitter godt i svingene og hjulopphenget kombinerer det sporty og komfortable på en fin måte.

Styringen er lett og presis, sittestillingen er god og om man ser bort fra dårlig utsyn bakover, særlig skrått bakover (vår bil har ikke ryggekamera). Det kan gjøre rygging i sving litt plundrete.

Utover det er det egentlig fint lite å sette fingeren på. Bilen er retningsstabil og fin i høy hastighet, selv uten firehjulsdrift. Det skulle nå egentlig bare mangle i en så stor og påkostet bil.

Bilen, selv med minste motor, bærer preg av å være en seriøs Grand Tourer. Altså en luksuriøs, komfortabel og litt sporty bil, for lengre turer i høy hastighet. Fraværet av firehjulsdrift er knapt merkbart i det daglige, selv om vi savnet det én gang under testperioden, som blant annet innebar en tur til fjells.

I mørket klarte undertegnede kunststykket å få det ene forhjulet ut i løssnøen ved rygging i en smal sving på en hyttevei. Og der sto vi, både bilen og jeg.

Tre staute damer som dyttet (takk til Synnøve, Hanne og Kjersti) og en herre med spade (takk til Bjarne også) løste imidlertid tumultene på en god måte. Så fikk vi altså testet det også…

Audi: Fra raring til luksusbil

Ikke alle liker denne bakstussen, men vi synes Audi A7 er tøff bakfra også. 
Ikke alle liker denne bakstussen, men vi synes Audi A7 er tøff bakfra også. 

Går den bra?

Ja, den gjør faktisk det. Skulle når forsåvidt bare mangle. 190 turbomatede bensin-hestekrefter er jo ikke lite. 0-100 km/t går unna på helt greie 8 sekunder og toppfarten er på 195 km/t. Det er veldig sjelden man har det så travelt at det ikke holder.

Audi A7 med denne motoren leveres også med manuelt gir. Vår bil har X-DSG-girkasse som passer både bilen og motoren godt. Den smetter kjapt og presist inn nye gir på rett tidspunkt og det hele kjennes deilig og riktig. Det er slik det skal være.

Men en ting savnes. Nemlig ørlitt lyd fra motoren og eksosanlegget. Der er bitte litt trist når en så kul bil høres ut som VW Poloen til bestemor. For det gjør denne.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Interiøret er lekkert, men likt de fleste andre Audier i A7. 
Interiøret er lekkert, men likt de fleste andre Audier i A7. 

Hvordan er plassen?

At plassen i forsetene er god overrasker neppe noen. Ei heller at setene er gode og at lange etapper bak rattet er mer en fryd enn en prøvelse. Plassen i baksetet er også overraskende god. Bilen er jo lang. Det som det skorter på er takhøyden der bak.

La oss konkludere med at de veldig lange sitter foran. Bagasjeplassen imponerer også. Det er større enn du kanskje tror, særlig i lengderetning. Høyden er derimot noe begrenset. Slår man i tillegg ned baksetene, har man ett hav av plass.

Da frakter du lett over to meter lange langrennsski uten problemer, eller en sykkel. Vi har testet begge deler. Plassmessig står ikke denne sporty coupeen noe tilbake for en alminnelig familiebil ala Audi A4, om vi holder oss til familien.

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

1,8-liters bensinmotor og forhjulstrekk er hemmeligheten bak den lavere prisen. 
1,8-liters bensinmotor og forhjulstrekk er hemmeligheten bak den lavere prisen. 

Finest utenpå eller inni?

Siden Audi A7 kom første gang har den nå fått en liten midt i livet-oppdatering. Endringene er små, og man skal være kjenner for å se dem. Men kommer man fra ”gammel” til ”ny” så er de merkbare.

Nye lykter foran og bak, noen mindre endringer i grill og fangertekk og noen andre detaljer er det som gjør at den fortsatt ser moderne og up to date ut. Innvendig har den fått mer sikkerhetsutstyr og nye førerassistent-systemer, samt en generell ”strekk”. Ellers er den seg selv lik.

Vi synes den er finest utvendig, med det litt annerledes og særegne designet. Men akkurat det er nå smak og behag.

Les mer om den spennende Audi-historien her:

Audi A7

  • Motor: 1,8-liter bensin
  • Effekt: 190 hk / 320 Nm
  • 0-100 km/t: 8,2 sekunder
  • Toppfart: 225 km/t
  • Snittforbruk: 0,58 l/mil
  • Vekt: 1.630 kg.
  • L - H -B: 4,97 - 1,91 - 1,42 m.
  • Pris fra: 503.800,-
  • Pris testbil: 600.900,-

… og konklusjonen er:

Konklusjonen er enkel. Er du villig til å inngå noen få kompromisser, kan du få en fin-fin Audi A7 til A4-pris.

Du får en skikkelig langtursbil, med lavt og lekkert design, du får ikke rubb og stubb av utstyr (Jo, det gjør du om du betaler nok…) men du får allikevel nok til at bilen ikke føles billig og kjip. Du får ikke tøff eksoslyd og ikke minst må du ordne dyttehjelp om du er vågal med tanke på framkommelighet.

Er du med på disse få kompromissene så sparer du 200.000 kroner. Minst. Vi mener det er verdt det.

Om vi hadde valgt denne framfor en Audi A4 med samme motor som familiebil? Ja, det kan du skrive opp at vi hadde!

Eier du en Audi? Del dine erfaringer med oss her: