For noen tiår siden var den et svært vanlig syn i trafikken i Norge. Første generasjon Volkswagen Transporter var en ekte sliter av en arbeidsbil.

Senere forbarmet blant annet hippiene seg over den (derav navnet Hippiebussen) – og så endte de fleste eksemplarene hos en bilopphugger.

De hadde jobbet hardt og ikke mange tenkte det var noe poeng i å ta vare på en gammel varebil...

Fått kjemperespons

Nå derimot, har dette blitt populære klassikere. Fine eksemplarer har gått kraftig opp i pris de siste årene og Transporter T1 er attraktive samlerobjekter.

Det har Ivar Braathen fra Sørum fått merke. Nylig la han ut et sterkt pleietrengende eksemplar av arten til salgs på finn.no. Resultatet: Kjemperespons på annonsen, og en rekke henvendelser.

– Ja, det skal jeg hilse og si. Jeg har solgt noen biler etter hvert, men aldri hatt makan til trafikk på en annonse, forteller Ivar.

Du gjetter neppe hva Bobla skal selges for...

Mye må gjøres, men selgeren mener absolutt det kan bli bil av dette igjen! Foto: Privat.
Mye må gjøres, men selgeren mener absolutt det kan bli bil av dette igjen! Foto: Privat.

Klikk her for å se annonsen og alle bildene

Skulle restaureres

– Men så er det ikke alle som kan krydre annonsen sin med helikopterbilder..?

– He he, nei. Forrige eier hentet bilen på spektakulært vis. Da hadde den stått midt i skauen overfor Eidsvoll i mange år. Transporteren ble heist til værs og fraktet ut med helikopter. Planen da var at den skulle restaureres, men det ble det ikke noe av. Dermed fikk jeg sjansen til overta, forteller Ivar.

– La oss gjette: Du tenkte kanskje å restaurere den, du også?

– Det har du nok helt rett i! Men nå har jeg to tilsvarende biler som denne stående. En av dem kom jeg over etter at jeg hadde kjøpt Transporteren jeg nå selger. Den egner seg bedre som restaureringsobjekt. Jeg har også et par andre prosjekter som jeg føler for å prioritere. Derfor bestemte jeg meg for å selge – og håper at det skal komme noen som kan gyve løs på denne og få en fin bil utav det, forteller Ivar.

Interiøret er ikke akkurat komplett, her må man ut og finne deler. Foto: Privat.
Interiøret er ikke akkurat komplett, her må man ut og finne deler. Foto: Privat.

Dette er bilen VW aldri bygget

Vite hva man begir seg ut på

1965-modellen med delt frontrute var opprinnelig hvit. Den har tre seter foran og varerom med den klassiske oppbyggingen bak, for å få plass til motoren.

Her er det MYE å gå løs på. Men Ivar mener det skal være en overkommelig jobb.

– Ja, absolutt – man skal bare vite hva man begir seg ut på. Karosseriet er preget av at bilen har stått ute i mange år. Rusten har bitt fra seg, så her må det sveises og fikses. Den har også en ganske stygg skade på venstre side, kan se ut som noen har dunket borti den med en traktor eller for eksempel et lesseapparat. Så det må utbedres.

Motor fra Boble

Akkurat hvor mange år bilen sto ute i skogen er litt uklart. Men ut fra størrelsen på trærne og hvor gjengrodd det var rundt Transporteren, antar Ivar rundt 40 år. Det var heller ingen hemmelighet at den var der. Bilen var faktisk avmerket på et lokalt orienteringskart!

– Hva med det mekaniske og tekniske?

– Motoren er borte, så her må man ha en ny. Men her snakker vi jo klassisk Boblemotor, de er ikke vanskelig å få tak i. Det samme gjelder øvrige deler. Dette var jo en enkel og kurant konstruksjon. Det gjør også at deletilgangen er god, forteller Ivar.

Motoren mangler også, heldigvis er det en kurant å sak å få tak i ny. Foto: Privat.
Motoren mangler også, heldigvis er det en kurant å sak å få tak i ny. Foto: Privat.

Se hva Erlend gjorde med en helt vanlig Boble

Havner i Sverige?

I skrivende stund har han fått bud litt over prisantydningen på 25.000 kroner. Men han har ikke bråhast med å selge:

– Nei, og jeg er heller ikke nødt til å selge den. Så langt har det faktisk vært mest konkret interesse fra Sverige, men det kommer et par norske interessenter og ser på den snart. Jeg må innrømme at jeg håper den blir i Norge, litt trist når biler som dette går ut av landet. For dette kan virkelig bli en flott klassiker for den som ser mulighetene og tar på seg jobben med å få den tilbake i original stand, avslutter selgeren fra Sørum.

Sambabuss: Dette sjarmtrollet kan bli ditt

Her må det sveises rust! Bilen bærer naturlig nok preg av å ha stått ute i skogen i flere tiår. Foto: Privat. 
Her må det sveises rust! Bilen bærer naturlig nok preg av å ha stått ute i skogen i flere tiår. Foto: Privat. 

Gammel sliter fikk nytt – og lavere – liv