Stor SUV blir en prisbombe i Norge

Vi tester nye Skoda Kodiaq akkurat nå.

Skodas SUV, Kodiaq, kommer til Norge rundt påsketider neste år. Med en startpris på bare 310.000 kroner, kan den fort ble et vanlig syn på veien.
Skodas SUV, Kodiaq, kommer til Norge rundt påsketider neste år. Med en startpris på bare 310.000 kroner, kan den fort ble et vanlig syn på veien.

Brooms bilekspert Benny Christensen er på tur for å teste Skodas nye SUV Kodiaq.

Dette er en stor bil. Den måler hele 4,7 meter i lengde, har et bagasjerom på 720 liter og kan leveres med sju seter.

Den kommer ikke til Norge før rundt påsketider neste år, men allerede nå har vi fått noen tydelige signaler om prisene. Og de bør få konkurrentene til skjelve ganske kraftig i buksene. Vi snakker nemlig om en startpris på rundt 310.000 kroner!

Slik viser de fram en stor bilnyhet

– Svært lav pris

Det er oppsiktsvekkende lavt for en så stor SUV. Her snakker vi riktignok om basisutgaven, med laveste utstyrsnivå, 125 hk bensinmotor, forhjulsdrift og manuell girkasse. Men likevel.

– Her tror jeg Skoda kan ta mange nye kunder, som tidligere har valgt andre merker for å få en SUV. I praksis vil den også konkurrere mot flere store stasjonsvogner. Her får du mildt sagt mye bil for pengene, det skal bli interessant å følge salget av denne neste år, sier Broom-redaktør, Knut Skogstad.

Her kommer bilen mange av konkurrentene frykter

Toppmodellen

Velger du å gå for mer krefter og utstyr, øker naturligvis prisen. 150 hk med manuell gir og firehjulsdrift vil komme på rundt 430.000 kroner.

Skoda forventer kanskje likevel at bestselgeren blir 190 hk dieselmotor med automatgir og 4x4. Den vil havne på rundt 500.000 kroner. Ønsker du i tillegg sju seter, blir det 15.000 kroner ekstra.

– Det er fortsatt en svært gunstig pris. Kodiaq vil etter alle solemerker bli en av modellene som gir mest valuta for pengene neste år, mener Skogstad.

Ikke ladbar

Det som mangler i Kodiaq-sortimentet, er en ladbar hybrid. Her har Mitsubishi så langt gjort rent bord med sin Outlander PHEV.

– For det norske markedet ville naturligvis en ladbar hybrid være ideelt. Men VW-konsernet droppet å gjøre Tiguan ladbar, og da ville det vært rart om Kodiaq ble det. Samtidig tror jeg fortsatt mange nordmenn vil leve godt med dieselmotor i dette segmentet. Skodas folke-SUV kan fort vise seg å bli en av bestselgerne neste år, sier Skogstad.

Dett har ikke Skoda gjort før

Høye ambisjoner

Prisene er ikke helt spikret enda, de må derfor tas med en liten klype salt.

– Jeg har fått vite at det vil gå et par uker til før den norske importøren har de offisielle prisene helt klare. Men det blir ikke store avvik fra det vi har fått nå, påpeker Broom-Benny.

Han sitter akkurat nå bak rattet i Kodiaq, og vi vil komme tilbake med både førsteinntrykk og test av bilen om ikke lenge.

Skoda opplyser at de har en målsetning om å selge hele 2.300 eksemplarer av Kodiaq neste år.

Dette blir SUV-luksus for folket