I dag blir blir denne ny

Her kommer det minst to viktige nyheter.

VW Golf leveres i mange ulike varianter – og den som nok er best tilpasset norske forhold er Alltrack-utgaven, med ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og litt offroad-styling.
VW Golf leveres i mange ulike varianter – og den som nok er best tilpasset norske forhold er Alltrack-utgaven, med ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og litt offroad-styling.

År etter år har vi sett den samme trenden i Norge: Den desidert mest solgte modellen på markedet er VW Golf. Ikke den mest spennende modellen i bilverden, men helt klart den mest tilpasningsdyktige.

Golf er nemlig tilgjengelig med tre-og fem dører, som stasjonsvogn og cabriolet, i Alltrack-utgave, elbil, ladbar hybrid – og med en rekke diesel- og bensinmotorer. Utvalget er enormt, og uansett hva ditt behov måtte være, finnes det sannsynligvis en Golf som passer akkurat deg.

Derfor er det en nyhet bilverdenen legger merke til, når det nå skal vises en facelift. Det skjer på formiddagen i dag.

Denne bør du ikke la deg lure av

Bedre rekkevidde

Under bilmessen i Paris i høst, sto det en litt spesiell bil på standen til VW. De hadde nemlig valgt å ta med seg en e-Golf for å vise hva som skjer med denne typiske Norges-modellen neste år.

Den hadde riktignok ikke fått den lille ansiktsløftningen på designet, men det ble fortalt at rekkevidden ville bli rundt 300 kilometer. Altså en betydelig bedring fra de 190 som er rekkevidden på dagens modell.

Det er en viktig nyhet for elbilkjøpende nordmenn...

Stopper produksjonen av Norges mest solgte bil

Dagens generasjon er den syvende i rekken. Nå skal den få en midtlivsoppdatering.
Dagens generasjon er den syvende i rekken. Nå skal den få en midtlivsoppdatering.

Nytt infotainmentsystem

Det var dessuten mulig å få en demonstrasjon av nye funksjoner i infotainmentsystemet. Her skal en blant annet komme det som kalles "gesture control". Det betyr ganske enkelt at du ved å "vifte" med hendene blant annet kan skifte sang/kanal, svare/legge på telefonen, skru opp/ned volumet.

Dette har blant annet vært mulig i direktørbilen til BMW, 7-serie. Men nå vil teknologien bli tilgjengelig for langt større deler av markedet.

Folkesportsbilen Golf GTI: Les testen her

Digitale instrumenter

En annen nyhet blir at de digitale instrumentene vi har sett i blant annet storebror VW Passat, nå blir tilgjengelig som ekstrautstyr i Golf.

Det er en god nyhet. De digitale instrumentene har nemlig mange smarte funksjoner, og kan blant annet kan vise navigasjonen. På den måten kan du flytte blikket minst mulig bort fra veien.

Mange er spent på nye e-Golf som kommer til våren, med rekkevidde på rundt 300 kilometer.
Mange er spent på nye e-Golf som kommer til våren, med rekkevidde på rundt 300 kilometer.

Nye motorer

Det er også klart at det vil komme en rekke nye motorer, i forbindelse med faceliften. Både på diesel og bensinsiden.

– Jeg tror nok at fokus vil bli mer rettet mot bensin nå. Golf er jo i et segment der stadig flere velger det i stedet for diesel. Men det blir også spennende å se om høyeffektutgavene får litt ekstra krutt. Både GTI- og R-utgavene er blitt noen skikkelig råskinn allerede, men det kan nok hende at de får en liten effekt-justering nå, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Topp 10: Verdens mest solgte biler

– Viktig for mange

I år kommer det til å bli registrert 12.000-13.000 Golf i Norge. Selv om det er milevis foran neste modell på lista, som trolig blir Mitsubishi Outlander, er det likevel en nedgang fra i fjor. Skal en snu den utviklingen, kommer det godt med å få en fornyet utgave.

Designet har vært forsiktig endret gjennom årene, og trolig blir det små visuelle endringer på utseendet som blir avduket i dag.

– Det blir nok litt justeringer på lysene foran og bak og på fangere, men neppe noe folk flest vil legge mye merke til. Likevel, det blir spennende å se, sier Broom-Benny.

Salget øker etter den store skandalen