Mange kjenner seg igjen i følgende scenario: Du skal bare kjøre bilen inn på parkeringsplassen, så hører du en stygg skrapelyd som skjærer langt inn i sjela.

Det finnes ingen tvil om hva som har skjedd. Og en kjapp runde rundt bilen bekrefter bare det du visste fra før: Felgen(e) er kantkjørt.

Og er det noe som virkelig ødelegger totalinntrykket av en bil, så er det felger som er ripet opp. I tillegg kan det føre til at bilen begynner å vibrere – noe som kan skade både dekk og understell, i tillegg til å redusere komforten i bilen.

Kan fikses

Mange gjør ikke noe med det. Enten fordi de ikke synes det gjør noe (ja, det finnes noen av dem også) – eller fordi de tror at det ikke kan gjøres noe med, utenom å kjøpe nye.

Heldigvis er det ikke lenger slik at det å bytte felgen er eneste alternativ. Det finnes andre måter å løse problemet på. Felgoppretting og -lakkering er det marked som øker kraftig.

Kjøpte nye vinterdekk – fikk de samme gamle

– Sterkt økende

Østfold Felgteknikk i Fredrikstad er en av de ledende i landet i denne nisjen. De har holdt på siden 2006 – men har ekspander kraftig de siste tre årene.

– Omsetningen stiger med omtrent 30 prosent hver år. Det er ingen tvil om at markedet er sterkt økende. I år regner vi med å behandle rundt 6.000 felger, forteller driftsleder Erik Sandnes.

FØR: Den er ikke akkurat vakker lenger, men langt ifra umulig å redde.
FØR: Den er ikke akkurat vakker lenger, men langt ifra umulig å redde.
ETTER: Her er den like god som ny!
ETTER: Her er den like god som ny!

"Feil" felger kan koste deg garantien på bilen

Dyrt å kjøpe nye

Det er særlig kunder som har litt dyrere biler som nå begynner å se verdien av å renovere, snarere enn å kjøpe nye felger. Originale felger er gjerne dyre og vanskelig å få tak i. Noen helt umulig.

– Vi har nok flest kunder fra Porsche, Mercedes og BMW. I tillegg er Jaguar og Land Rover godt representert, og Ferrari og andre sportsbiler i tillegg til veteran, forteller Sandnes.

1.300 kroner per felg

En original Porsche-felg kan for eksempel koste mange tusen kroner. Mens du kan få den reparert fra rundt 1.500 kroner per felg, avhengig av størrelse og hvor mye som må gjøres.

– De mest kostbare felgene å jobbe med, er de som er tredelte. Da kan det beløpe seg til 3.000 kroner per felg, forteller Sandnes.

En liten smell her, kan ødelegge kjøreopplevelsen

Ny farge

Det er ikke bare retting av riper og bulker, eller fjerning av korrosjon eller andre merker som gjøres. Om ønskelig, kan du også få en helt ny farge på felgen. For at det skal bli gjort skikkelig, blir felgene pulverlakkert, noe som gjør dem ekstra motstandsdyktige.

– Lakken vi har er av svært høy kvalitet, og noen ganger bedre enn originallakken, forteller Sandnes.

I utgangspunktet er det få felger som ikke kan gjøres noe med. Men det hender at de må si nei.

– Hvis skadene er sånn at vi ikke kan garantere for at de blir like gode som da de var nye, må vi si nei.

Det er også mange som ønsker å skifte farge, når de først er i gang.
Det er også mange som ønsker å skifte farge, når de først er i gang.

Felger: Stor, større – STØRST!