Her kan du spare nesten 60.000 kroner på «ny» bil

Mer familie- og morobil for pengene må du lete lenge etter.

Skoda Ocatavia er faktisk den mest populære stasjonsvogna i Norge. Verstingutgavene kalles RS, og har enten 184 hk (diesel), 220 hk (bensin) eller 230 hk (bensin).
Skoda Ocatavia er faktisk den mest populære stasjonsvogna i Norge. Verstingutgavene kalles RS, og har enten 184 hk (diesel), 220 hk (bensin) eller 230 hk (bensin).

Norges mest solgte stasjonsvogn er Skoda Octavia. De fleste går for utgaver med 110 eller 150 hk.

Men det finnes mer underholdende utgaver av den snufornuftige Skodaen. De mest rampete heter RS.

I år kom Skoda med en viktig nyhet på den ene av RS-modellene sine. Diesel-utaven med 184 hk ble nemlig tilgjengelig med firhjulsdrift!

Det kommer godt med, når det er såpass mye krefter som skal plantes i bakken.

Ny i Norge koster denne fra 448.000 kroner, ifølge Skodas egne hjemmesider. Så kommer vinterdekk og ekstrautstyr i tillegg.

På bruktmarkedet finnes det imidlertid noen såvidt brukte RS-er til salgs allerede. Og selv om de er neste nye, er det en del penger å hente på å kjøpe brukt ...

På bruktmarkedet kan du spare penger på nesten nye biler. Faksimile: Finn.no
På bruktmarkedet kan du spare penger på nesten nye biler. Faksimile: Finn.no

60.000 kroner

Vi fant en hvit RS med 4x4 som ligger ute til 449.000 kroner. Den har rullet beskjedne 9.000 kilometer. Inkludert vinterdekk og ekstrautstyr skal denne prisen være rundt 60.000 kroner lavere enn om du kjøper bilen helt ny.

Inkludert på listen over ekstrautstyr finner vi godbiter som webasto, adaptiv cruisekontroll, hengerfeste, stor navigasjon, stor stereo og RS-pakke (inkludert 19" felger).

Det følger også med vinterdekk på alufelg – og garanti på 5 år / 120.000 kilometer.

Her finnes du MASSE godt Skoda-stoff

Rask

Med denne motoren blir Octavia en skikkelig sprek familiebil. 0-100 km/t er unnagjort på 7,7 sekunder. Samtidig er forbruket oppsiktsvekkende lave 0,46 l/mil.

Dette er naturligvis mulig fordi vi snakker om en dieselmotor – og i disse dager er akkurat det et lite ankepunkt. Men det er ikke til å komme fra at det fortsatt er "riktig" motorisering for mange.

Octavia stasjonsvogn ser passelig sinna ut bakfra også - med spoiler på bakluka og to store enderør på hver side.
Octavia stasjonsvogn ser passelig sinna ut bakfra også - med spoiler på bakluka og to store enderør på hver side.

Klikk her for å se hele annonsen

Sint design

Skoda har nettopp sluppet bilder av nye, faceliftede Octavia. Det designet vil det nok være delte meninger om, og da særlig at en har valgt å dele opp frontlyktene.

Bilen vi har funnet har imidlertid det "gamle" designet, som vi faktisk synes ser bedre ut.

RS-pakken inkluderer sorte speilhus, sorte rails på raket og sorte lister rundt vinduene. Da ser den passe sinna ut!

Les vår test av Octaiva RS her

Kutter i avgiftene

Om du ikke liker diesel, finnes det en enda mer hårete RS-utgave med 230 hks bensinmotor. Men denne leveres enn så lenge ikke i kombinasjon med 4x4.

Også skal det sies at hvis statsbudsjettet til Siv Jensen blir vedtatt, ligger det an til avgiftsreduksjon på RS-modellene på mellom 15.000 og 30.000 kroner. Så det kan være verdt å se hvordan det påvirker prisene også ...

Sportsseter, kontrastsømmer og litt annerledes design på instrumentene utgjør de visuelle forskjellene i interiøret.
Sportsseter, kontrastsømmer og litt annerledes design på instrumentene utgjør de visuelle forskjellene i interiøret.

Denne Skodaen ser ganske uskyldig ut – det er den ikke!