Flere utgaver av bestselgeren kan forsvinne
Volkswagen må spare penger.
Volkswagen Golf er Norges suverent mest solgte bil. Det skyldes flere ting. Golf har gjennom flere tiår opparbeidet seg en nesten unik posisjon blant bilkjøperne.
Golf har også truffet det elektriske skiftet nesten helt perfekt. e-Golf har vært en kjempesuksess helt fra første stund, og den ladbare hybriden Golf GTE selger også svært bra.
En annen viktig faktor er modellutvalget. Golf er nemlig ikke bare én bil. Den finnes i en rekke utgaver. Det som startet som en kombi der du kunne velge mellom tre og fem dører, har nå blitt til en hel familie av biler.
Kutte i antall modeller
Her kan det imidlertid bli endringer framover. Etter Dieselgate-skandalen må Volkswagen spare penger, og én måte å gjøre det på er å kutte i antall modeller.
Til britiske Autocar bekrefter VW-sjef Herbert Diess at det vil komme endringer i Golf-utvalget. I praksis at en eller flere av dagens utgaver forsvinner.
– Vi må forenkle produktutvalget for neste Golf og ha færre utgaver, fordi vi må drive mer kostnadseffektivt. Vi må blir mer fleksible og innovative, og dette er et eksempel på det, sier Diess til Autocar.
34 år med moro – alt om Golf GTI
Ryker cabrioleten?
Det mest nærliggende er sannsynligvis at man faser ut cabrioletutgaven. Den har rike tradisjoner, men salgsvolumet er ikke veldig høyt.
VW-konsernet har også cabrioletutgave av Golfs søstermodell, Audi A3. Den selges med bedre marginer enn Golf, dermed kan det være naturlig å overlate denne nisjen til den.
Den forhøyede Sportsvan-utgaven kan også stå lagelig til for hugg. Dette er en bil med litt mer flerbruksbil-faktor enn ”vanlig” Golf, uten at den i praksis er noen fullverdig flerbruksbil.
Sportsvan: Denne bilen har nesten ingen konkurrenter
Satse på SUV
Ute i markedet er den ikke lett å differensiere fra Golf. VW har allerede flerbruksbilen Touran som er basert på samme plattform som Golf. I praksis bør den kunne hente mange av dagens Sportvan-kunder.
Foreløpig holder VW kortene tett til brystet i forhold til hva som kommer til å skje her, men det er ikke veldig lenge til Golf-planene blir offisielle.
Samtidig ligger det i strategien at VW framover kommer til å satse enda tyngre på SUV-er. Det betyr blant annet at vi om ikke lenge får en bil hakket under dagens Tiguan.
Dagens Tiguan gikk kraftig ned i pris