Du gjetter neppe hvilken type bil dette er...

Dette har ikke Mercedes gjort før.

Når Mercedes lager sin første pickup, ja da ser det ikke akkurat ut som hos konkurrentene innvendig.
Når Mercedes lager sin første pickup, ja da ser det ikke akkurat ut som hos konkurrentene innvendig.

Det er kanskje ikke noe de fleste av oss forbinder med en bil som har stor Mercedes-stjerne i grillen men nå er den her: Mercedes kommer med sin første pickup!

De har akkurat vist fram de aller første bildene av bilen som skal hete X-klasse. Med denne skal Mercedes appellere til familier, de friluftsinteresserte – og de som trenger en tøff arbeidsbil. Samtidig viser de en pickup som på mange måter kommer til å skille seg ut i denne klassen. For her er det også en solid luksusfaktor!

En milliard Euro

Det gjelder særlig i interiøret, der Mercedes har lagt ned mye penger. Det er nok heller ikke tilfeldig.
X-klasse er nemlig bygget på en langt mer folkelig bilmodell, nemlig Nissan Navara. Men når bilen skal selges med Mercedes-stjerne og høyere prislapp, er den også nødt til å skille seg ut fra konkurrentene.

Det skal Mercedes ha investert en milliard Euro for at den skal gjøre.

Mercedes mener denne bilen skal kunne stjele salg fra de tradisjonelle SUV-ene.
Mercedes mener denne bilen skal kunne stjele salg fra de tradisjonelle SUV-ene.

Pensjonsforsikring? Kjøp en bil, da vel!

Den mest komfortable

Under debuten i Stockholm, viste Mercedes fram to konseptutgaver av bilen. De er kalt "Stylish Explorer" og "Powerful Adventurer". En med høy SUV-faktor, den andre ser mer ut som en tradisjonell pickup.

Det er grunn til å vente at X-klasse blir den mest komfortable pickupen på markedet. Det betyr en avansert understell og kjøreegenskaper som skal skille seg fra de mer primitive bilene i klassen.

Også lavt støynivå og eksklusivt materialvalg i kupéen.

Mercedes viser sin nye pickup i to konseptutgaver. 
Mercedes viser sin nye pickup i to konseptutgaver. 

Ett bilmerke banker alle i stor kvalitetsundersøkelse

Det beste av to verdener

Mercedes forventer at mange kunder vil velge dobbelkabiner, altså med baksete. Da får man på mange måter det beste av to verdener: Plass til fem, i tillegg til et lasteplan der man kan få med seg svært mye. Her i Norge blir nok de aller fleste eksemplarene toseters varebiler.

Mercedes er ikke det første merket som har meldt seg på i pickup-klassen de siste årene. Volkswagen har hatt stor suksess med sin Amarok, og Renault kommer nå med en modell kalt Alaskan.

Også bakfra kommer denne utgaven til å skille seg ut fra mengden.
Også bakfra kommer denne utgaven til å skille seg ut fra mengden.

Skille seg fra opphavet

Når Mercedes har valgt å basere bilen på Nissan Navara, er det for å redusere utviklingskostnadene. Mercedes-eier Daimler og Nissan/Renault-alliansen har et samarbeid rundt teknologi og motorer.

Dermed har Mercedes i stor grad kommet til "dekket bord" her. Men samtidig har de altså investert betydelige beløp for å sørge for tilstrekkelig Mercedes-faktor til at bilen vil skille seg klart fra opphavet.

Hjemmelaget Mercedes pickup – jo, den finnes!

Røffere interiør? Da velger du denne. For Mercedes er det viktig å tillegge så mye Mercedes-faktor at bilen skiller seg klar fra Nissan-modellen den er basert på.
Røffere interiør? Da velger du denne. For Mercedes er det viktig å tillegge så mye Mercedes-faktor at bilen skiller seg klar fra Nissan-modellen den er basert på.

– Hvorfor er brukte pickuper ofte så dyre?