Bilhobbyen byr på mangfold, både i pris og stilarter. Noen foretrekker helt urørte originalbiler og er veldig nøye på at alt er autentisk, slik det var fra fabrikken da bilen forlot den.

Andre samler på flest mulig options, altså originalt eller tidsriktig tilbehør.

Mens atter andre bygger om og modifiserer bilen etter egen smak, kreativitet og lommebok – for å få en bil ingen andre har maken til.

Det finnes vel ikke noen fasit på hva som er rett og galt her, unntatt den som hver enkelt av oss har i hodet.

Prisene for en hobbybil varierer også mye. Helt fra noen få tusenlapper og opp til flerfoldige millioner kroner.

Den enste i Norge

Bilen dette handler om, en Opel Rekord C fra 1970, tilhører definitivt de billigere og de modifiserte. Den er nemlig bygget om til pickup!

Den er også tilsalgs. I følge selgeren er dette den eneste godkjente i sitt slag.

Så her kan du få kloa i noe som ingen andre har maken til. Ikke er den veldig kostbar heller. For 40.000 kroner skifter den eier og blir din!

For 40.000 kroner kan du sikre den en sjelden Opel Pickup. Faksimile fra finn.no 
For 40.000 kroner kan du sikre den en sjelden Opel Pickup. Faksimile fra finn.no 

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det at bilen er en Opel Rekord C, betyr kort og godt at dette er tredje generasjon av det som var Opels store familiebil. Denne modellen ble produsert mellom 1966 og 1972.

Den var svært populær og var et vanlig syn også på norske veier. Mer enn 1,2 millioner biler ble produsert før den siste trillet av samlebåndet i januar 1972. Da hadde man allerede startet produksjonen av etterfølgeren, som naturlig nok het Rekord D.

Les også: Denne får naboen garantert ikke maken til

Dele-mix

Det er slett ikke uvanlig at det fortsatt kommer ut enkelte eksemplarer av Rekord C til salgs. Men det er definitivt sjelden at de er pickup-er!

Originalt reklamebilde for Opel Rekord fra 1968.  
Originalt reklamebilde for Opel Rekord fra 1968.  

Uten at vi vet det, er det vel grunn til å anta at denne er bygget om fra en Caravan-utgave, som betyr stasjonsvogn på Opel-språket. Baklyktene ser ut til å komme fra en Opel Ascona Caravan, mens den innvendig har fått seter og nyere sikkerhetseler fra en Opel Vectra.

Dekk og bremser er nytt. Den er EU-godkjent og har minimalt med rust, etter det vi leser ut av annonsen.

Men selger sier også at den har behov for litt omsorg og kjærlighet. Det har jo de fleste eldre biler.

Her får du klassiker og feriehus – i ett

Sær men vanlig

Denne bilen har en 1900-motor, men bilene fantes også med mindre 1500- og 1700-motorer. Samt at noen få Rekorder også ble produsert med en 2,2-liters rekkesekser – selv uten å hete Commodore.

Er du glad i Opel og trenger en skyss til å frakte vedsekker og motorsag, poteter og epler etter høstens innhøsting, eller bare vil ha en litt sær utgave av en ellers ganske vanlig bil – ja, da bør du kjenne din besøkelsestid ... Denne finnes det som nevnt bare en av.

Les også: Opelen er 43 år gammel – men helt som ny