TEST: BMW x2

BMW klemmer til med ny og spenstig SUV

Her kan prisen bli interessant.

BMW satser tungt på SUV om dagen. Her er konseptversjonen av helt nye X2. Bilen blir å se på norske veier allerede om et par år. 
BMW satser tungt på SUV om dagen. Her er konseptversjonen av helt nye X2. Bilen blir å se på norske veier allerede om et par år. 

Det er ingen tvil om at BMW har satset tungt på SUV-segmentet de siste årene. Her har det nemlig skjedd store ting siden X5 debuterte helt tilbake i 1999.

Med et bredt modellutvalg (X1, X3, X4, X5 og X6) har det tyske statusmerket virkelig klart å posisjonere seg i markedet – også her hjemme. Men frem til akkurat nå har det vært et tomrom i X-familien.

Det skal splitter nye BMW X2 gjøre noe med. Kompakt-SUVen, som blir det sportslige alternativet til X1, har akkurat debutert på bilmessen i Paris. Dermed er hele X-familien til BMW komplett.

Avslører nytt designspråk

Det er først og fremst eksteriørdesignet som vekker mye oppmerksomhet hos nykommeren. Her har BMWs sjefsdesigner Karim Habib tatt er stort skritt videre fra dagens modeller. Det coupe-formede karosseriet, med stramme og tydelige linjer, fremstår enda mer sporty enn for eksempel storebror X4.

De utvendige målene er tilnærmet like dagens X1. Taklinja gjør at det nødvendigvis blir mindre bagasjeromsplass. Dette er rett og slett bilen for deg som prioriterer design foran plass. 
De utvendige målene er tilnærmet like dagens X1. Taklinja gjør at det nødvendigvis blir mindre bagasjeromsplass. Dette er rett og slett bilen for deg som prioriterer design foran plass. 

Det er den aggressive fronten og den markerte hekken som skiller X2 aller mest fra sine nåværende slektninger. Og selv om produksjonsmodellen trolig vil tones noe ned fra denne konseptbilen, bekrefter BMW at X2 er starten på et nytt designspråk for merkets fremtidige SUVer.

– Ja, dette taler for designretningen videre for X-modellene til BMW. Det vil bli noen endringer før bilen er på markedet, men veldig mange av linjene vil vi se på den ferdige bilen i 2018, sier informasjonssjef i BMW Norge, Marius Tegneby.

Denne knuser alle konkurrentene

Store luftinntak, digre felger og stramme linjer gir så absolutt et sportslig preg på X2.
Store luftinntak, digre felger og stramme linjer gir så absolutt et sportslig preg på X2.

Spennende motoralternativer

X2 bygger på minstemann og den litt mer praktiske X1. Bilen baseres også på samme plattform (UKL) som Mini Countryman – noe som lover bra for prisen, da produksjonskostnadene holdes nede.

Når det gjelder motorisering vil nykommeren leveres med en rekke alternativer under panseret. I følge autocar.co.uk blir et av valgene en 2-liters bensinturbo som leverer 190 hk.

På dieselfronten skal X2 tilbys i flere varianter, deriblant: X2 xdrive 18d med 148 hk, 20d med 187 hk og en 25d med 227 hk.

Det er også planlagt en sportslig M-Performance modell som tar utgangspunkt i bensinturboen på 2 liter. Her skal den yte rundt 300 hk, kontra de 189 ”originale” hestene.

Dette kan bli en populær modell i Norge - så gjenstår det å se hvor mye (eller lite) produksjonsmodellen avviker fra konseptversjonen. 
Dette kan bli en populær modell i Norge - så gjenstår det å se hvor mye (eller lite) produksjonsmodellen avviker fra konseptversjonen. 

Hvorvidt X2 tilbys som ladbar hybrid, vil ikke BMW gå ut med ennå. Men det er all grunn til å tro at også X2 kommer i ladbar versjon.

Her er bilen som stjeler showet i Paris

Lover godt for Norge

Her hjemme selger BMW godt med biler om dagen – inkludert den minste SUVen X1.

Ettersom nye X2 bygger på minstemann, og dermed legger seg under X4, lover det bra for prisen. Om nyheten attpåtil leveres som ladbar hybrid, kan denne rett og slett bli et vanlig syn på norske veier om et par år.

I videovinduet over kan du ser mer av BMWs nykommer: