Anders kjøpte tilbake sin egen bil – etter 15 år

Men da lå den i kasser, poser og esker...

Han klarte aldri å glemme bilen han bygde opp på 90-tallet. Etter 15 år ble den kjøpt tilbake og satt i stand igjen. Finere enn noen gang: Foto: Privat
Han klarte aldri å glemme bilen han bygde opp på 90-tallet. Etter 15 år ble den kjøpt tilbake og satt i stand igjen. Finere enn noen gang: Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ford Escort var i utgangspunktet tenkt som en enkel og rimelig familiebil for "hvermannsen" da den ble lansert i 1967, som 1968-modell.

Motorene var på enten 1100 eller 1300 kubikk. I 1970 kom en mer sporty 1300 GT med 76 hk. Bilene var sin enkle konstruksjon til tross, svært lettkjørte og ble etter hvert populære i først rally, så andre motorsportsgrener.

For å gjøre en lang historie kort; det ballet på seg. Både twin-cam modeller og RS-modeller av ymse slag dukket opp. Bilene er i dag, på tross av sitt enkle opphav, nesten som sportsbiler å regne.

Prisene har formelig skutt i været og veldig mange biler er MYE sprekere nå enn den gang de trillet ut fra fabrikken i Halewood i England, eller Saarlouis i Tyskland.

Slik som for eksempel denne:

Bilen min:

Merke, modell: Ford Escort 1100 om bygget til RS2000 Cosworth.

Hvor lenge har du eid den? Bygde den på slutten av 90-tallet og solgte den i 2000. Kjøpte den igjen i kasser, poser og ekser i desember 2015.

Arbeidsplassen har et klart mer sporty preg nå enn da bilen var ny. Foto: Privat
Arbeidsplassen har et klart mer sporty preg nå enn da bilen var ny. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Etter at jeg fikk den igjen har den fått ny motor bygget av Åslund engineering, nye foringer på alt, nye slitedeler i forstilling, lakkert motorrommet, nyoverhalt girkasse (som fulgte med) nye instrumenter+++

Liker best med bilen: At den nå er 99% lik som da jeg solgte den i 2000.

Liker minst med bilen: Å... Det er da noe småtteri som må utbedres/gjøres fortsatt. Den er ikke helt ferdig.

Beste opplevelse med bilen: Da den startet for første gang etter at jeg fikk den tilbake

Framtidsplaner for bilen: Holde den lik som da den ble bygget. Lakkere opp igjen de hvite feltene i nedkant og foran på panser, ny tectyl under, resten av timexreklame/klokka på panseret+ masse finjustering av saker ting .

Snart EU-godkjenning for 1. gang på 13-14 år.

Bilen er bygget / designet etter inspirasjon fra svenske racerbiler på 70-tallet. Foto: Privat
Bilen er bygget / designet etter inspirasjon fra svenske racerbiler på 70-tallet. Foto: Privat

Drømmebil: Original BDA Escort, twin cam Escort, 1976-1980 Escort RS2000, Sierra vingebil, Escort cosworth, Dodge charger, Audi sport quattro.....

Annet: Bilen er godkjent med Cosworth-motor, gir og forstilling/bremser.

Bygget etter en tegning av bladet Bilsport i 97-98 med et moderne Timex-design. På 70-tallet kjørte svenskene med Timex-Escorter i baneracing som hevdet seg veldig godt. Så dette skal liksom være en moderne utgave av de timexbilene.

Eieren:

Navn: Anders Engesvoll

Alder: 41

Bosted: Brandbu

Litt om meg selv: Jeg er syk... Både på alvor og spøk. Så da er det bra å ha noe morsomt å fokusere på.

Er det noe kjent med navnet her? Det kan stemme. Anders her nemlig en Ford Escort til, som vi har vist fram tidligere.

Sjekk ut den bilen her:

Vis fram din bil:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Anders om? Bruk kommentarfeltet under!

Motorrommet har akkurat plass til en Cosworth-maskin som er 'litt' kraftigere enn 1100-motoren bilen ble levert med originalt. Foto: Privat
Motorrommet har akkurat plass til en Cosworth-maskin som er "litt" kraftigere enn 1100-motoren bilen ble levert med originalt. Foto: Privat

Har kan du lese om hvordan en annen Ford-klassiker blir til: