Dette er diger og tøff bil – til hyggelig pris

Byr virkelig på det lille ekstra.

Chevrolet Avalache var pickupen som skulle by på det lille ekstra med plass og design. 
Chevrolet Avalache var pickupen som skulle by på det lille ekstra med plass og design. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi lurer endelig på å oppfylle en gammel drøm. Har lenge drømt om å eie en Chevrolet Avalanche, ca 2003 modell er det vi kan ta oss råd til nå.

Kan du gi oss noen tips om hva vi bør se etter og sjekke før vi oppfyller bil-drømmen? Vennlig hilsen Jan Roar.

Benny svarer:

Hei Jan Roar – kjøpetips skal bli!

Chevrolet Avalanche er en skikkelig tøffing og like sterk som den er tørst!

Dette var Chevrolets "tof of the line" pickup og den bygget på samme lest som Chevrolet Suburban da den kom i 2002.

Den var ment å gi både bra komfort og plass for de ombord. Bilen var i utgangspunktet fem- eller seksseter i hjemlandet USA. Samtidig som den var en pickup som bød både på lasteplan og et litt finere design. Akkurat det siste kan jo være gjenstand for diskusjon. Personlig synes jeg en alminnelig Silverado-pickup er vel så pen.

Uansett:Her i Norge var den som oftest lett lastebil (3500 - 7500 kg) med to eller tre sitteplasser foran.

En del biler har blitt nedregistrert til personbil og har fått inn baksetene etter 10-års regelen. Bilen begynner å dra litt på årene og det sammen med ganske høy kilometerstand gjør noe med prisene.

Du får den fra 100.000,-

Interiøret byr ikke akkurat på førsteklasses materialkvalitet og finish, men er funksjonelt. Selvfølgelig har den rattgir.  
Interiøret byr ikke akkurat på førsteklasses materialkvalitet og finish, men er funksjonelt. Selvfølgelig har den rattgir.  

Du får nå en Avalanche til rett over 100.000 kroner. Det er mye og stor bil for pengene. Det er også ting man absolutt bør se opp for her også. Som vanlig er god servicehistorikk og en fersk EU-kontroll viktig.

Forstillingen er en svakhet på disse bilene, den bør sjekkes nøye. Ikke bare bærekuler og endeledd, men også foringene til hjelpesnekke og pitman-arm.

Defekte hjullagre og ABS-sensorer foran er en annen svakhet. Bremsene må sjekkes – kast og rust på skivene er en svakhet. Mellomakselkyssene bør også sjekkes.

Girkassehavari forekommer også. Sjekk at giroljen er rød, fin og lukter godt. Er den brun og lukter svidd er det all grunn til å være obs.

Man fikk den med to motorer. Begge V8-bensin. Enten en 5,3-liter på 285 hk, som vi kjenner fra Tahoe, eller en 8,1-liter på 340 hk. Sistnevnte er foruten å være sterk som en bjørn, vanvittig tørst. Her snakker vi fort tett oppunder 2 liter på mila...

Innvendig er plassen god, men finish og materialkvalitet ikke helt på topp. Vi må huske at selv om disse kostet "flesk" her i Norge, så var dette i utgangspunktet billige arbeidsbiler i USA.

Ønsker deg lykke til i jakten på drømmebilen!

Les også: Den amerikanske bil-drømmen lever fortsatt

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under