Du kan spare over en million på å kjøpe den brukt

Nå har prisene begynt å falle.

Porsche Panamera ble en 'snakkis' da den var ny i 2010 og har holdt seg godt i pris. Helt til nå. 
Porsche Panamera ble en "snakkis" da den var ny i 2010 og har holdt seg godt i pris. Helt til nå. 

I sommer viste Porsche andre generasjon av sin Panamera.

En bil som framstår som både langt mer elegant og naturlig nok mer moderne enn sin noe klumpete forgjenger.

Men omdiskutert design til tross: Bilen ble en skikkelig «snakkis» da den kom i 2010. Den har også i perioder vært Norges mest solgte Porsche-modell i tøff konkurranse med både sportsbilen 911 og SUV-en Cayenne.

Plutselig skjedde det noe med prisene

Dette har også speilet prisene i bruktmarkedet. De har holdt seg nesten skummelt godt i pris. Til manges frustrasjon. Det er nemlig mange som kunne tenkt seg et eksempler av den karakteristiske familiebilen fra Porsche.

Vi har kjørt den Porsche Panamera Turbo – les testen her:

Men som så ofte før; når en arvtager dukker opp, så skjer det noe med bruktbilprisene. Så også med Porsche Panamera. De har nemlig i løpet av av bare et par måneder fått en skikkelig dupp.

På forsommeren var det svært få eksemplarer til salgs for under 700.000, i alle fall med en noenlunde edruelig kilometerstand.

Nå derimot, ligger det flere biler ute til under 600.000 kroner. Den billigste til 588.000 kroner. Skal man derimot ha Panamera med firhjulsdrift, så runder du 600.000 kroner. Men ikke med veldig mye. Den billigste her selges for 620.000 kroner nå.

Den modellen som kanskje gir aller mest for pengene i forhold til både alder og kilometerstand, er dieselmodellen med en 3-liter som vi kjenner fra Audi, men her med 250 hk. Du får en 2012-modell som ikke har gått langt (ca 50.000 km) for plus /minus 650.000 kroner nå.

Ikke overraskende er det at Turbo og Turbo S er de dyreste – og de morsomste. De kostet gjerne 500.000 – 600.000 mer som nye også. Prisene på brukte starter her rett under 1 million kroner for 2010-modeller og de har ofte gått rundt 100.000 kilometer. Men du sparer fortsatt 1,2 millioner i forhold til en helt ny...

Designet er omdiskutert, men en ting er sikkert: Panamera ruver på veien!
Designet er omdiskutert, men en ting er sikkert: Panamera ruver på veien!

Låvefunnet man bare kan drømme om!

Dette bør du sjekke før kjøp

Mye tyder også på et en del av eierne som har bestilt den nye også har hatt første generasjon Panamera. Det er nemlig uvanlig mange biler til salgs akkurat nå. Over 80 til sammen, på finn og autodb.

Kvaliteten er generelt høy, men noen biler har hatt høyt forbruk av motorolje. Noen eiere har opplevd noen mindre, men allikevel irriterende elektronikkfeil. Sjekk bremser og forstilling også. Bilene er dyre å ha på verksted.

Komplett servicehistorikk er et soleklart krav på en slik bil.

Om du er glad i fart og spenning, så vær oppmerksom på at turbomodellen er alt annet enn beskjeden ved bensinpumpen. Regn med over 1,5 liter/mil.

Heftig Porsche-SUV skal bli enda morsommere

Herlig langturbil

Kvalitetfølelsen er gjennomgående veldig høy. Lydnivået ved kjøring imponerende lavt, og den kombinerer det sporty med det komfortable på en forbilledlig måte. Samtidig som den går bra - selv med dieselmotor.

Bilen har, sin fysiske størrelse til tross, bare fire sitteplasser. Den byr heller ikke på mest bagasjeplass for pengene. Om plassen ikke duger bør du heller kikke på en Porsche Cayenne kanskje? De får du nemlig enda billigere nå.

Lekkert interiør, som også oppleves som sporty.
Lekkert interiør, som også oppleves som sporty.

Les vår test Porsche Panamera her: