E-klasse har i flere tiår vært en av de viktigste og mest solgte modellene til Mercedes.

For mange er det fremdeles generasjonen med internkoden W124 (1984-1995) som er best likt blant klassikeren.

Denne ble nemlig utviklet før fokus på kostnadskutt og beinhard effektivisering skyllet inn over de tyske premiummerkene. Her var det viktigst å bygge en bunnsolid kvalitetsbil – uten å tenke alt for mye på kostnadsbildet.

Akkurat dette er nok mye av grunnen til at det fortsatt ruller svært mange W124-biler på norske veier. På bruktmarkedet finner vi totalt 1200 E-klasser til salgs i dag, nesten hundre av disse er fra W124-generasjonen.

I front er det ikke like mye som tilsier at dette er et svært sjeldent eksemplar. 
I front er det ikke like mye som tilsier at dette er et svært sjeldent eksemplar. 

Da blir det nødvendigvis vanskelig å skille seg ut fra mengden. Men bilen vi har funnet nå, har du trolig aldri sett før. I hvert fall ikke med norske skilter.

Eneste i Norge

Bilen, som virkelig skiller seg ut i bruktmarkedet, har rukket å bli 21 år, mens telleverket kan vise til 340.000 kjørte kilometer. Under panseret sitter en 300 turbodiesel – og prisen er satt til ganske så stive 89.000 kroner.

Men det er ikke prisen som gjør dette eksemplaret helt spesielt – det er selvfølgelig karosseriformen. Den tidligere stasjonsvognen er nemlig bygd om til en pickup!

– Både bilen og historien bak er ganske spesiell. Første gang jeg så bilen var i Kristiansand for nesten ti år tilbake. Jeg syns bilen var så tøff at jeg fulgte etter den, stoppet sjåføren og spurte om jeg kunne kjøpe den – det fikk jeg, forteller Jarle Sørensen engasjert.

Han legger til at bilen ble ombygd som ny i Danmark i 1995 – og at klassikeren er eneste av sitt slag i Norge.

Ut fra samlebåndet i 1995 var dette en helt vanlig 300TD stasjonsvogn. Så skjedde det ting!
Ut fra samlebåndet i 1995 var dette en helt vanlig 300TD stasjonsvogn. Så skjedde det ting!

Klikk her for å se annonsen

Enorm interesse

– Bilen er helt original, med unntak av bakparten, så klart. Firmaet som har utført endringene i Danmark har kappet taket og forsterket bakveggen til planet. Selv syns jeg resultatet er ganske så lekkert, sier Jarle.

I ettertid har entusiasten lakkert hele bilen, samt montert en større spoiler på den enorme bakluka. Jarle forteller videre at bilen kun blir brukt til kosekjøring til og fra jobb.

Selv om bilen har passert 340.000 kilometer, er det ikke nevneverdig slitasje på innsiden.
Selv om bilen har passert 340.000 kilometer, er det ikke nevneverdig slitasje på innsiden.

– Selv om bilen potensielt er en skikkelig arbeidsmaskin – har jeg ikke utnyttet planet bak til noe spesielt. For meg er det entusiasmen bak det unike eksemplaret som er viktigst.

Men nå skal Jarle imidlertid selge klassikeren. Og selv om prisen er på snaue 90.000 kroner, har interessen vært enorm.

– Jeg har fått ekstremt mange henvendelser, men ingen har resultert i noe salg ennå, innrømmer Jarle.

Han legger til at annonsen allerede har fått godt over 3000 visninger, og at det ikke er noe hast med å selge bilen.

– Den nye eieren bør i hvert fall forberede seg på en god dose oppmerksomhet langs veien, avslutter Jarle.

Under panseret sitter en skikkelig sliter, nemlig en 3-liters diesel på 136 hk. 
Under panseret sitter en skikkelig sliter, nemlig en 3-liters diesel på 136 hk. 

Mercedes E-Klasse W124: Nei – dette er ikke verdens beste bil