Slik skal de friste oss med luksusbil

Spennende nyhet debuterer snart.

Citroën gjør seg klare til høstens bilutstilling på hjemmebane i Paris. Der skal denne bilen debutere.
Citroën gjør seg klare til høstens bilutstilling på hjemmebane i Paris. Der skal denne bilen debutere.

De har rike luksustradisjoner, men det begynner å bli lenge siden Citroën hadde noe særlig tak på de som kjøper dyre og eksklusive biler.

Her har alle de franske bilprodusentene havnet skikkelig i skvisen de siste tiårene. Tysk premium har tatt over det aller meste av markedet og de franske merkene har slitt tungt i konkurransen.

Debuterer snart

C6 var det siste forsøket fra Citroëns side. Den bilen fikk skryt både for design og lekre løsninger, men salgstallene var det ingen hos Citroën som jublet for. Bilen forsvant stille og rolig fra markedet i 2012.

Siden da har Citroën skilt ut DS som et eget luksusmerke, og skal nå satse mer på fransk egenart for å skille seg fra konkurrentene.

Konseptbilen Cxperience er ferskeste eksempel på det. Den skal debutere på bilutstillingen i Paris i slutten av september og er ifølge Citroën selv en smakebit på hva vi kan vente oss av design i årene som kommer.

Fargevalget er spenstig, ut over det domineres interiøret av en diger skjerm på dashbordet.
Fargevalget er spenstig, ut over det domineres interiøret av en diger skjerm på dashbordet.

Apropos DS: Dette er en liten perle

Ladbar hybrid

Her snakker vi storbil. Med lengde på 4,85 meter, er den like stor som C6, og det er dermed nærliggende å tenke at dette kan bli et nytt flaggskip fra franskmennene. Samtidig er det designelementer som skal kunne gå igjen i hele modellutvalget deres.

Konseptbilen vises som en ladbar hybrid, med både elmotor og bensinmotor. Total effekt er på opptil 300 hestekrefter, samtidig som den elektriske rekkevidden skal være på 60 kilometer.

Ekstremt korte overheng, både foran og bak. I taket er det meste av glass.
Ekstremt korte overheng, både foran og bak. I taket er det meste av glass.

På fem år skal de lage 11(!) nye Norgesmodeller

Stor skjerm

Av de mer spesielle løsningene, finner vi bakdører som er hengslet bak, dette for å gi lettest mulig adkomst til baksetet.

Overhengene foran og bak er svært korte, de store hjulbuene er fylt opp av 22-tommers felger. Sidespeilene er forresten borte, de er erstattet med kameraer. Det er noe som ikke er langt unna på produksjonsklare biler.

Innvendig er det ikke overraskende store skjermflater. En 19-tommers skjerm troner på midten av dashbordet. Herfra kan du styre de fleste av bilens funksjoner, og overvåke det som skjer rundt den. Skjermen kan også deles, slik at passasjerene kan se film på 2/3 av den, mens sjåføren bruker resten av skjermen til navigasjon.

C6: Dette er sær luksus til under halv pris

Om ikke så ekstremt, er det ventet at vi får se variasjoner av denne fronten på flere kommende biler fra Citroën.
Om ikke så ekstremt, er det ventet at vi får se variasjoner av denne fronten på flere kommende biler fra Citroën.

Du skal slite med å finne mer bil til mindre penger