I fjor kom Tesla med nyheten om at de kunne tilby Model S P90D og Model X P90D med Ludicruis Speed. Akkurat som betegnelsen tilsier, sørget dette for en sinnssyk akselerasjon: 0-100 km/t på henholdsvis 3 sekunder blank og 3,4 sekunder.

Da var det nok ikke så mange som trodde det var mer å hente. Men så begynte ryktene om en ny batteripakke å spre seg på nettet. Et enda større batteri enn 90 kWt-utgaven. Model S P100D var det mange som drømte om – der 100, som du sikkert har gjettet – stod for 100 kWt.

Vel, ryktene var sanne. I kveld gikk Elon Musk ut med bekreftelsen på akkurat det i bloggen sin. P100D-betegnelsen er like rundt hjørnet!

Han skulle bare prøvekjøre superbilen ...

Lynrask

Vi starter med kalde fakta. Skjønt, kaldt og kaldt. Dette er rimelig glodhett:

Model S P100D med Ludicrous Speed:

0-100 km/t: 2,7 sekunder

Rekkevidde: 613 kilometer

Model X P100D med Ludicrous Speed:

0-100 km/t: 3,1 sekunder

Rekkevidde: 542 kilometer.

Og med det har Tesla igjen satt konkurrentene ettertrykkelig på plass. Model S har ikke lenger "bare" superbil-ytelser, nå kan akselerasjonen til 100 km/t måle seg med og overgå flere hyperbiler!

Dette er det råeste jeg har kjørt

Tesla-sjef Elon Musk har nettopp sluppet nok en nyhet som vekker oppsikt. (AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)
Tesla-sjef Elon Musk har nettopp sluppet nok en nyhet som vekker oppsikt. (AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File) Foto: Marcio Jose Sanchez

Dyrere

I følge den amerikanske nettsiden The Verge, vil prisen bli rundt 9.500 dollar (knappe 73.000 norske kroner) høyere enn P90D.

Hvis det samme skjer i Norge, betyr det at prisen på Model S og Model X med P100D Ludicrous-mode blir på henholdsvis ca 1,1 millioner kroner og 1,2 millioner kroner. Men dette vil vi naturligvis informere mer om så snart prisene er klare.

Vi kan heller ikke si noe sikkert om leveringstidspunkt. I USA leveres de første bilene med den nye batteripakken allerede i slutten av september.

Her er nye Tesla Model S

P100D

Hvis du har bestilt en Model S P90D med Ludicrous Speed og nå sitter og irriterer deg over at du ikke får P100D i stedet, så slapp av. Det er fullt mulig å oppgradere bestillingen din, så lenge du ikke har mottatt bilen.

Og alle de som allerede har fått sin P90D – dere kan OGSÅ oppgradere til P100D. Men da blir det dyrere, ettersom hele batteripakken må byttes (i tilfelle blir den gamle resirkulert, poengterer Tesla).

I USA skal disse "etter-oppgraderingene" koste henholdsvis 10.000 og 20.000 dollar – altså ca 82.000 og 164.000 kroner.

Hva dette vil koste i Norge, er ikke klart enda.

Tesla sier imidertid at den norske konfiguratoren skal være operativ fra nett til torsdag. Følg med! Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi får den.

Topp 10: Dette bør du vite om Teslas nye super-SUV