Med denne er det lurt med et ekstra sett undertøy...

Audis råeste kreasjon er rett og slett en liten åpenbaring. Les testen:

Audi R8 Plus er en av de heftigste bilene på markedet – og Audis raskeste bil. Plus-utgave har 610 hk og gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder ...
Audi R8 Plus er en av de heftigste bilene på markedet – og Audis raskeste bil. Plus-utgave har 610 hk og gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder ...

"Nåla" på den digitale turtelleren går så fort oppover skalaen at det er klin umulig å se den skarpt. Det er heldigvis lagt opp slik at det mot slutten kommer opp lys som varsler om at du bør skifte gir. Først grønt lys, så organge og til slutt rødt. Da begynner det å haste, og vi er på rundt 9.000 omdreininger i minuttet!

Nesten vondt

Akkurat nå blinker det iltert i rødt. Både på skjermen foran meg, og i hodet. Akselerasjonen er nesten smertefull.

Andregiret smeller på plass med et napp i hendelen bak rattet. BANG! Skiftet er så effektivt at det nesten er som om jeg i realiteten bare har ett, langt gir.

Blodet bruser. Adrenalinet fosser rundt i kroppen. Jeg vil ha mer!

Lav og bred. Audi R8 ser sint ut også bakfra ...
Lav og bred. Audi R8 ser sint ut også bakfra ...

Ikke lettskremt

Men så hører jeg et lite pip fra passasjersetet. Det er kona. Hun liker biler. Hun pleide å like å kjøre fort, også. Ja, hun kjører sågar ambulanse, og lar seg ikke skremmer av hverken flaggermus i peisen (lang historie!), blod eller annen gørr.

Den brutale akselerasjonen hun opplever nå, er imidlertid for mye av det gode. Hendene hennes klemmer så hardt rundt håndtaket i døra at jeg er redd at det skal dette av. Blikket er stivt framover.

– Dette ... er ... det verste jeg har opplevd, sier hun. Fargen i ansiktet, eller snarere mangelen på farge, forteller meg at hun ikke lyver...

Vi har altså bare kommet halvannet gir avgårde i en R8, før det sier stopp. For noen.

Denne bilen er nesten ikke til å tro

Godt testgrunnlag

Fra stillestående til å miste lappen går det bare noen få sekunder. 100 km/t nås på 3,2 sekunder. 200 km/t er gjort på under 10 sekunder – og det butter ikke før du når 330 km/t.

Dette er jo bare tall. Opplevelsen er noe annet. Opplevelsen av å kjøre en Audi R8 i fullt firsprang handler om å klamre seg fast og nyte det, mens alt utenfor blir stadig mer uklart og horisonten kommer mot deg i en ukristelig fart.

Jeg er så heldig at jeg har fått teste superbilen BÅDE hjemme i Norge, på vanlige veier, og på Bikernieku racerbanen i Riga, Latvia. Såpass bør det jo også være, når en superbil skal testes.

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i dyp konsentrasjon under kjøring på bane i Riga. 
Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i dyp konsentrasjon under kjøring på bane i Riga. 

Ti års erfaring

Det er nesten litt rart å tenke på at relativt folkelige Audi faktisk har en modell som hører til i superbilklassen. Men de tok altså steget opp da de lanserte sin R8 i 2006.

Toseteren tok opp kampen mot langt mer eksotiske merker som Lamborghini, Ferrari og Porsche.

I løpet av de ti årene som har gått siden R8 ble avduket, har de oppgradert den første generasjonen med nye motorer, laget en cabriolet- og en Le Mans-utgave og kommet med en facelift.

Men det var først i år at de kom med en helt ny generasjon. Med ti års erfaring fra utgående modell, burde det ligge an til omfattende forbedringer.

Bli med på en test litt utenom det vanlige:

Dette skal bli den ultimate superbilen

Audi R8 som et lavflyvende missil, og høres ut som et tordenvær. 
Audi R8 som et lavflyvende missil, og høres ut som et tordenvær. 

Kjøreglede: 6/6

Det å gi flat pedal i en R8 er et tveegget sverd. For hvert sekund den høyre pedalen forlenger sitt ekteskap med gulvet, øker sjansene for en skilsmisse mellom deg selv og sertifikatet. Det krever sterk viljestyrke å holde seg i skinnet, for det å gi gass i denne bilen er både berusende og vanedannende.

Det er kort sagt slik at du MÅ på en bane for å kjenne skikkelig på de mulighetene en R8 har å by på. Bikernieku-banen i Riga, for eksempel, fungerer helt ypperlig.

En rekke av delene på nye R8 er hentet direkte fra racingutgaven av R8. Her er det karbon og aluminium som gjelder. Det har gjort vekten lavere (opptil 50 kilo) og chassiet 40 prosent stivere.

Understellet kan bestilles med Magnetic Ride, som gjør at du kan justere stivheten etter forholdene.

Mye vann gjorde at vi fikk teste godt hvordan R8 fungerer også når grepet ikke lenger er der ... 
Mye vann gjorde at vi fikk teste godt hvordan R8 fungerer også når grepet ikke lenger er der ... 

I tillegg er firehjulsdriften forbedret ytterligere. Nå kan 100 prosent av kreftene sendes til enten for- eller bakhjul.

Alt dette merkes når du kjører bilen på bane.

I Riga får jeg både en teoretisk og en praktisk innføring i hvordan bilen fungerer. Været er riktignok litt vel fuktig, så det gjelder å følge ekstra godt med i svingene og når farten nærmer seg 200 km/t. Særlig når bilen settes i Performance-modus, via en knapp som er behørig merket med et rutete flagg på rattet. Videre kan du så velge mellom vått, tørt eller snødekket underlag, slik at bilen tilpasser seg helt etter forholdene.

Holder du deg på riktig side av dine egne og bilens grenser, blir opplevelsen en fryd. Bilen er nemlig ypperlig balansert, og understellet så fintfølende, at du merker tidlig når den slipper. Da kan du korrigere kursen, med kun en passe flashy sleng med rumpa som resultat. Dramatikken uteblir.

Gjennom svingene ligger den mer eller mindre flatt, og kjennes lett og ledig. Styringen forteller deg nøyaktig hva som skjer med og under dekkene. Firehjulsdriften sørger for at du har grep når du tror at det ikke skulle være mulig.

R8-en har kreftene og egenskapene til å kjøre deg religiøs. Eller livredd. Eller begge deler. Uansett – et par ekstra underbukser kan være greit å ha i umiddelbar nærhet.

Dessuten er den svært lettkjørt og ganske komfortabel, når du ønsker det. Jeg kan trygt anbefale en langtur i denne bilen, uten at du må ha kriopraktor til å kna opp rygg og nakke etterpå.

Dette er den raskeste bilen de noensinne har laget

Audi kan interiør – ferdig snakka. I R8 er det både skyhøy kvalitetsfølelse, god brukervennlighet og massevis av duppeditter du kan leke med.
Audi kan interiør – ferdig snakka. I R8 er det både skyhøy kvalitetsfølelse, god brukervennlighet og massevis av duppeditter du kan leke med.

Interiør/plass: 5/6

Interiøret i Audi R8 er egentlig ikke så veldig annerledes fra en velutstyrt utgave av den langt mer folkelige Audi TT. Men litt mer staffasje og eksklusivitet er det i superbilen.

Mest racingfølelse får du av rattet. I kjent Formel 1-stil er det utstyrt med en rekke knapper, inkludert en rød startknapp og en knapp som gi deg Performance-mode. Det er også flat bunn og perforert skinn.

Som i TT er det en Audi Virtual Cockpit-skjerm i stedet for analoge instrumenter. Det er heller ikke noe ekstra infotainementskjerm på dashbordet. Alt du trenger formidles gjennom ulike visninger rett bak rattet.

Fra rattet kan du i praksis styre alt – ikke bare hvilken retning du skal kjøre ...
Fra rattet kan du i praksis styre alt – ikke bare hvilken retning du skal kjøre ...

De to setene sitter lavt og har imponerende god komfort, i tillegg til å være faste og ha solid sidestøtte. Coupeen deles av en høy midtkonsoll, der du har en girspak og menyhjul til infotainmentsystemet.

Plassen er som du forventer i en superbil: Sparsommelig. Foran er det et bagasjerom som er litt større enn hanskerommet i en Skoda. Totalt rommer det 112 liter. Her gjelder det å prioritere hardt når du skal på tur. Men i dette segmentet er det vanskelig å trekke mye poeng for manglende plass...

Audis luksusbil som aldri ble laget

Motor: 6/6

Vi har testet Plus-utgaven av R8. Skal du først svi av over to millioner kroner på en Audi, velger du like godt den som virkelig gjelder.

Da får du 610 hk. Samme motor som brukes i Lamborghini Huracan. Det betyr 10 sylindre og 5,2 liters volum.

Lyden er en fryd. Men i kjent stil går det an å slå den over på "kjøre rundt i nabolaget uten å skremme livskiten ut av enhver person over 60"-modus. Men det er jo ikke noe moro!

På bane er det en sann fryd å tømme det ene giret etter det andre, mens en lytter til symfonien. Gåsehud er unngåelig.

Forbruket er jo fullstendig uinteressant i en slik bil, bortsett fra at produsenten kan skryte av reduksjoner på opptil 15 prosent fra forrige modell. Jeg tør påstå at en ingen eier av en Audi R8 noen gang vil snakke med innlevelse om hvor lavt forbruket på bilen er. Hvor fort den kan gå tom for bensin, derimot...

Men vi tar med at snittforbruket er 1,23 l/mil. Og at under testingen i Riga klarte vi lett å øke det til godt over 3 liter på mila...

Denne politibilen kommer du ikke så lett unna

Det er ikke så store forskjeller fra forrige generasjon av Audi R8 – men den nye har fått skarpere linjer.
Det er ikke så store forskjeller fra forrige generasjon av Audi R8 – men den nye har fått skarpere linjer.

Design: 5/6

Superbiler skal synes. Godt. Audi R8 gjør det. La det ikke være tvil. Den får lange blikk hvor enn den ferdes. Selv den grå testbilen lyser opp tilværelsen til de fleste som kommer vår vei.

Men, når det er sagt, kan den ikke måle seg med Lamborghini Huracan. Jeg har testet den også. Og den stopper trafikken! Den gir folk kink i nakken, og er du singel, skaffer den deg en rekke potesnielle partnere på no time. Enten du er mann eller kvinne!

Audi har i kjent stil valgt en langt mer diskret variant av superbil-designet. Nye R8 er i grunnen ganske så lik den forrige. Men fronten er skarpere og mer aggressiv, mens panelene bak dørene er litt mindre og ikke så prangende som før.

Design er viktig – også i detaljene. Disse bryterne er lekre!
Design er viktig – også i detaljene. Disse bryterne er lekre!

Hekken er så og si identisk – mens Plus-versjonen har en vinge for å sikre nok grep.

Men den skiller seg ikke ut på samme måte som en Lamborghini eller Ferrari. Langt ifra. For noen er det positivt, for andre er det negativt.

Dette skal bli superbil helt utenom det vanlige

R8 på norske skilter blir et sjeldent syn. Men interessen for Audis dyreste modeller har blitt betydelig høyere de siste par årene
R8 på norske skilter blir et sjeldent syn. Men interessen for Audis dyreste modeller har blitt betydelig høyere de siste par årene

Miljø/økonomi: 3/6

Superbilene er på mange måter den biltypen med de aller verste miljøsyndene, etter at hyperbilene (Porsche 918, Ferrari LaFerrari og McLaren P1) er blitt hybride.

Audi har altså valgt å gå for en bensinmotor, og er dermed ikke noe spesielt gunstig miljøalternativ.

CO2-utstlippet er på solide 287 g/km. Isolert sett er ikke akkurat det noe å rope hurra for, i disse miljøtider. Men for en superbil, er det likevel ikke ille. Og altså en bedring fra forrige generasjon.

Økonomien er heller ikke superbilens paradegren. Men R8 er tross alt relativt gunstig priset, sett mot naturlige konkurrenter. Det føles litt rart å skrive akkurat det, når prislappen på testbilen vår er over 2,5 millioner kroner. Men både Lamborghini og Ferraris modeller i samme klasse er dyrere. Porsches også.

Deler og timepriser er også lavere på Audien. Men like solid driftssikkerhet som Porsche kan den neppe vise til...

Klart en superbil kan ha skiboks

Konklusjon: 5/6

Audi R8

Motor: 5,2 liter V10

Effekt: 610 hk / 560 Nm

0-100 km/t: 3,2 sek.

Toppfart: 330 km/t

Forbruk: 1,23 l/mil (blandet)

Lengde x bredde x høyde: 442 x 194 x 124 cm

Bagasjerom: 112 liter

Pris fra: 2.234.800 kroner

Pris testbil: 2.726.200 kroner

Skal du ha en superbil som duger helt greit til både lange turer, korte turer og racekjøring på bane, og som fungerer også på vinterføre, er Audi R8 et godt valg.

Den gir en imponerende kombinasjon av komfort og råhet. Avhengig av hvilket kjøreprogram du måtte velge.

Hva du velger av R8 og Lamborghini Huracan, som jo har mye til felles, avhenger av behovet for å synes i trafikken. Noen mener kanskje fortsatt at R8 tross alt "bare" er en Audi. Men vi anbefaler dem å ta en tur i bilen og se hva den duger til, før de avskriver den. For når du trykker Performance-knappen blir den til et beist!

Vi ville bestilt R8-en i en sterk farge. Rett og slett fordi den fortjener å skille seg litt mer ut. Er det superbil, så er det superbil. Den skal ikke være anonym uansett ...
Vi ville bestilt R8-en i en sterk farge. Rett og slett fordi den fortjener å skille seg litt mer ut. Er det superbil, så er det superbil. Den skal ikke være anonym uansett ...

Så billig får du brukt superbil