I bilmiljøet er "sleeper" et godt kjent begrep. Det betegner en bil som gjerne ser helt falleferdig ut, eller en ganske vanlig småbil eller familiebil. Hemmeligheten de bærer på, er imidlertid at de har en motor som gjør at de kan kjøre fra det meste.

Skal du ha en god sleeper, er målet at den i utgangspunktet skal se minst mulig hvass ut i utgangspunktet. Så er det bare å dra ut på byen og vente på at noen lar seg lure i en lyskryssduell. Like moro hver gang.

Sintere lyd har du aldri hørt fra en mer anonym bil

Nesten 1.000 hk!

Den ville Chevroleten vi omtaler her selges på ebay av Autobarn Classic Cars, og er et godt utgangspunkt for en sleeper. Den ser nemlig helt original ut. Modellnavnet passer til og med: Sprint.

For er det noe denne bilen kan, så er det å sprinte. Det sørger en 6,6-liters V8-motor for.

Den yter, hold deg fast, nesten 1.000 hestekrefter!

Filmer at de kjører i 336 km/t – så smeller det!

De digre bakdekkene legger du kanskje ikke merke til med en gang. Og utover dem, er det rett og slett ingen ting med denne bilens utseende som skulle tilsi at den kan spurte fra nesten hva som helst av biler ...
De digre bakdekkene legger du kanskje ikke merke til med en gang. Og utover dem, er det rett og slett ingen ting med denne bilens utseende som skulle tilsi at den kan spurte fra nesten hva som helst av biler ...

Bedre kjent som Suzuki Swift

Ja, du leste riktig! Dette er i praksis en drag race-bil, som (utrolig nok!) er godkjent for kjøring på offentlig vei i USA.

Om du synes den virker kjent, er det fordi en avart av denne modellen kalles Suzuki Swift.

Disse bilene fikk i utgangspunktet en 1-liters, tresylindret bensinmotor. "Verstingen" var en GTI-utgave som hadde 100 hk, som ganske sikkert gjorde den rimelig hvass.

Hjul og lyd gir et hint

Det er forsøkt å holde interiøret så originalt som mulig også. Men med de kreftene som bor i denne bilen, må det noen justeringer til ...
Det er forsøkt å holde interiøret så originalt som mulig også. Men med de kreftene som bor i denne bilen, må det noen justeringer til ...

Men den ombygde versjonen som nå ligger til salgs i USA, er altså tilgodesett med nesten det TI-dobbelte. Uten at det er mulig å se fra utsiden, med unntak av de fete bakdekkene selvsagt ...

Ja, også kan du nok trygt anslå at lydbildet fra den spesialbygde V8-eren gir fra seg en litt annen klang enn en standard Sprint.

Prisantydningen på galematias-Sprinten, som ligger til salgs på ebay, er 44.995 dollar.

Da får du ikke bare med den overdimensjonerte motoren, men også Macpherson frontdempere – og bremser fra en lett lastebil. Det skal jo være mulig å stoppe denne doningen også ...

Se video: Her får Lamborghinien kjørt seg mot en gammel Volvo

Når du kikker under skallet, åpenbarer det seg noe annet enn det du vanligvis finner i en Chevrolet Sprint.
Når du kikker under skallet, åpenbarer det seg noe annet enn det du vanligvis finner i en Chevrolet Sprint.

Krever sin sjåfør

Det står ikke noe om hvilke ytelser vi snakker om her. Men 0-100 km/t er nok en av paradegrenene – forutsatt at sjåføren vet hva han eller hun holder på med, og at asfalten er tørr.

Er du derimot ikke en kyndig nok sjåfør, kan eierskapet av denne bilen bli både kortvarig og lite hyggelig ...

Norske veimyndigheter kan nok ville ha et ord med i laget før du får skilter på den også. Ja, også skal de naturligvis ha en slant i avgifter. Men hva gjør man vel ikke for å ydmyke en Porsche i ny og ne?

Denne bilen er helt spinnvill