Denne kan komme til å snu opp-ned på markedet

Oppskriften ligner ikke rent lite på Tesla...

Elektrisk super-lastebil med 2000 hk er på veien før nyttår. 
Elektrisk super-lastebil med 2000 hk er på veien før nyttår. 

Mange har sett dem i virkeligheten, andre har sett dem på film eller kino. De amerikanske lastebilene.

Store som hus, alt annet enn aerodynamiske, med enorme motorer bak massive griller og med grove eksosrør langt over taket på hytta, de spyr ut eksos verdig et kinesisk kullkraftverk. Slik har det vært. Lenge.

Mye tyder nå på at det er et kraftig generasjonsskifte på gang. Bilen du ser på bildet over kan forandre alt. Akkurat nå tyder mye på at lastebilen fra Nikola Motor Company kan endre grundig på vår oppfatning av lastebiler.

Dette er nok det mange forbinder med en amerikansk lastebil...
Dette er nok det mange forbinder med en amerikansk lastebil...

Tesla-historien på nytt?

Denne har nemlig potensial til å bli det for lastebilene som Tesla har vært for personbilene. En ikke så rent liten revolusjon.

Nikola One heter den. Den er både diger og ikke minst kraftig. Den er utstyrt med ikke mindre enn seks el-motorer – en på hvert hjul – og ett batteri på 320 Kw. Dette skal i sum gi bilen en effekt på hele 2000 hestekrefter og et moment på over - hold deg fast - voldsomme 5000 Nm!

Rekkevidden skal være på over 1900 kilometer. Den skal ha en totalvekt på 37 tonn og en egenvekt på rundt 10 tonn.

Dette er ikke en elbil. Den har riktignok ingen tradisjonell motor som brenner fossilt drivstoff, men en gassturbin som drives av naturgass og som yter 400 Kw som maks. Bilen er derfor en slags hybrid.

Les også: Slik kan bilen din se ut om 20 år

Slik ser Nikola One ut innvendig.  
Slik ser Nikola One ut innvendig.  

Virket som en fjern fantasi ...

Første gang vi hørte om vidunderlastebilen virket det hele som en litt fjern fantasi fra et nyetablert selskap. Så feil kan man altså ta.

Nå forteller Nikola Motor Company at den første bilen skal testes i Utha i løpet av inneværende år.

I en pressemelding forteller de også at forhåndssalget på bilen er i ferd med å ta fullstendig av. Flere enn 7.000 (!) kunder har betalt inn depositum for å sikre seg ett, eller flere eksemplarer av det som kan vise seg å være framtidslastebilen.

Skal bli størst – fort

– I løpet av ett til to år skal vi selge mer enn dagens markedsledere som Daimler, PACCAR, Volvo og Navistar. Forhandlere og aksjonærer har all grunn til være nervøse for oss i Nikola Motor Company, sier en talsmann for selskapet ubeskjedent, i samme pressemelding.

Nikola har planer om bygge et nettverk bestående av 55 CNG-stasjoner i Nord-Amerika, i USA og i Canada i første omgang. Det skal kunne gi god nok infrastruktur og rekkevidde for de viktigste knutepunktene.

Fyllestasjonene skal i tillegg utstyres med 50 kW DC-ladere slik at batteriet kan lades samtidig.

De som har bestilt sine Nikola One lastebiler skal få disse tidlig i 2019.

Nå kommer Kina-elbilene til Europa

7.000 kunder har allerede betalt depositum for Nikola One. 
7.000 kunder har allerede betalt depositum for Nikola One. 

Kjøpes på samme måte som Tesla

Lastebilen er kun ment for det amerikanske markedet i første omgang.

Bilene selges på samme måte som Tesla. Med forhåndsbestilling på nett som aktiviseres når depositum er innbetalt.

Det er såpass mange likheter mellom Nikola og Tesla at en sammenlikning er vanskelig å unngå. Det hører også med til historien at Tesla nylig har erklært at de også skal lage nyttekjøretøyer i framtiden. Men enn så lenge har Nikola et forsprang på dem på dette området.

Vi venter i spenning på fortsettelsen.

Les også: Dette er verdens mest solgte elbil