Da nye og tredje generasjon Ford Ranger ble lansert i 2011, var det den første som skulle kunne selges under "One Ford"-fanen. Det vil si samme modell over hele verden, enten det er USA, Australia eller Norge. En global modell, rett og slett.

Den ble også kjent for personbil-lignende komfort og kjøreegenskaper.

Nå er det tid for en facelift. Etter en runde rundt bilen konstaterer vi at endringene er små, man allikevel viktige. Sjefdesigner Craig Metros oppgave har vært å gi den tøffere og mer robust utseende. Det har resultert i smalere hovedlamper, med skapere linjer og lik grill som storebror Ford F-serie, samt at de her endret på en del mindre detaljer utvendig.

Les vår test av forrige Ranger her:

Det er fronten som har fått de største endringene. Bakfra er den seg selv lik. 
Det er fronten som har fått de største endringene. Bakfra er den seg selv lik. 

Mye nytt og viktig utstyr

Når vi setter oss inn ser vi at det har skjedd mer. Nytt dashbord og midtkonsoll er på plass. Dessuten får den nå Fords 8-tommers Sync 3 infotainmentsystem. Det vil si berøringsskjerm, stemmestyring og tilgang til smartphone-apper, som for eksempel Spotify.

Dette sammen med en del nye sikkerhets- og komfortfunksjoner som adaptiv cruisekontroll, parkeringssensorer foran, større ryggekamera og kjørefeltvarsel.

Den leveres også med nyttig 230-volt uttak i kupeen, slik at du kan lade PC-er og telefon underveis. Nytt er også skiltgjenkjenning. Dessuten her den gode koppholdere og bra med oppbevaringrom.

Ford Ranger tar deg fram, selv om det ikke er vei der du kjører. 
<div>
</div><div><br></div>
Ford Ranger tar deg fram, selv om det ikke er vei der du kjører.

Kraftig motor

Vår testbil er den godt utstyrte Wildtrack-utgaven, den er kun tilgjengelig med største motor. En femsylindret 3,2-liters dieselmaskin som yter anstendige 197 hestekrefter og 347 Nm i moment. Denne motoren tilfredsstiller de strenge Euro6-kravene til utslipp.

På vår bil med største motor er forbruket oppgitt til 0,83 l/mil ved blandet kjøring.

Du får også Ford Ranger med en mindre 2,2-liter diesel på 160 hk.

Girkassen i testbilen er en 6-trinns automat, som passer fint sammen med motoren. Vil du heller gire selv, leveres den med 6-trinns manuell kasse også. Forskjellig utveksling tilbys, alt etter hvilket behov du har.

Dette er nok til å flytte 2,2 tonn tung og 5,3 meter lang bil fra 0-100 km/t på 10,4 sekunder. Motoren arbeider ikke lydløst, men brummer godmodig bak den massive grillen når vi tar den med godt utenfor allfarvei på den engelske landsbygda, for et testtur i skogen på tildels svært dårlig vei.

Pickup: – Du må jo betale i dyre dommer for rene vrak

Innvendig er der de største og viktigste endringene har skjedd.
Innvendig er der de største og viktigste endringene har skjedd.

Tøff i terrenget

Her skuffer den ikke. Med lavserie innkoblet, tar den seg utrolig godt fram, selv opp de bratteste kneikene. Ned samme vei bruker vi "Hill Descent Control (HDC)", slipper gassen, styrer og lar bilen ordne resten selv. Også det fungerer utmerket. Det er liten tvil om at denne takler offroad-kjøring på et langt høyere nivå enn de fleste kjøperne vil utsette den for.

Rangeren er er rett og slett en liten tøffing ute i terrenget. Ikke har den vannskrekk heller. Den kan vade i vann på inntil 80 centimeters dyp.

Men den passer også godt på deg om du pusher grensene. Både antiskrenssystem og antivelt (ROM) overvåker kjøretøyet og registrerer farlige situasjoner som kan føre til velt. Systemet utløser da elektronisk stabilitetskontroll, som griper inn for å kontrollere hastigheten og gjenopprette stabiliteten.

Dette er den nye arbeidsplassen til mange nordmenn

Wildtrack betyr i praksis stor motor og mye utstyr. En utgave som absolutt gir god-følelsen...
Wildtrack betyr i praksis stor motor og mye utstyr. En utgave som absolutt gir god-følelsen...

En verdig utforderer

Bilen fikk mye skryt for sine personbillignende kjøreegenskaper da den kom i 2011. Etter som denne modellen er en facelift, er det gjort lite med understellet denne gangen. Men det behøves heller ikke. Bilen kjører nemlig svært bra også på veien. Stabil, stille, komfortabe – selv med store 18-tommers hjul som vår Wildtrack utgave er utstyrt med.

Dermed kan vi konstatere at en allerede god bil har blitt bedre. Den kjører forsatt svært bra på veien, den er fullt dugandes der det ikke er vei. Den ser tøffere og mer moderne ut, den er finere innvendig og det aller viktigste er at den er oppdatert med mer sikkerhetsutstyr og utstyr som gjør turen behagelig.

Dette er etter vår mening en sterk utfordrer til bestselgerne her i Norge som er Toyota Hilux, Isuzu D-Max og VW Amarok.

Les også: Slik endte pickup-salget i Norge i fjor: