Dette er Norges dyreste pickup

Med denne blir du tøffest i gata!

Chevrolet pickupen er ikke akkurat noen smågutt - så er den også dyrest i Norge. Faksimile fra finn.no
Chevrolet pickupen er ikke akkurat noen smågutt - så er den også dyrest i Norge. Faksimile fra finn.no

Det overrasker kanskje ikke stort at Norges dyreste pickup er amerikansk.

Det er jo der borte disse bilene med lasteplan virkelig er store.

Ja ikke bare store. Faktisk mer enn det. Ford F-serie er bestselgeren "over there" og har vært det veldig lenge. Det gjør også nettopp F-serie til en av verdens mest produserte biler noensinne.

Hele pickup-konseptet startet også i USA. Så langt tilbake som i 1925 lagde Ford den første fabrikkbygde pickupen, basert på T-Ford. Bilen var en suksess fra første øyeblikk.

Erkerival Chevrolet fulgte hakk i hæl og lanserte sin første pickup i 1930.

Rett over en million kroner

I Norge er pickupene mest brukt som arbeidsbiler. Salget er stabilt og i bruktmarkedet er det mye å velge mellom.

Som bilen vi har funnet her, en 2016 modell som har gått bare 500 km og vel må kunne betegnes som en ny bil.

Prisen er deretter. Stive 1.057.000 kroner (895.000 eks mva) forlanges for bilen som er varebil på grønne skilter, og har to sitteplasser.

Alternativt kan den leases for drøye 11.000 kroner (eks. moms) i måneden pluss innskudd på 100.000 kroner, da med en kjørelengde på 75.000 over tre år.

Nytt interiør kom i 2015 og gav bilene et etterlengtet løft når det gjelder materialkvalitet og finish. Faksimile fra finn.no
Nytt interiør kom i 2015 og gav bilene et etterlengtet løft når det gjelder materialkvalitet og finish. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Over 1.000 Nm i moment

Bak den høye og massive grillen finner vi en kraftplugg av en motor. Nemlig en 6,6-liters V8-dieselmaskin som i utgangspunktet stammer fra japanske Isuzu.

Effekten er på 402 sterke og seige hestekrefter og momentet passerer 1000 Newtonmeter med god margin. Denne er med andre ord forberedt på tunge tak. På kjøpet får du en motorlyd som gir enhver bilentusiast gåsehud...

Girkassen er selvfølgelig en automat i en bil som denne. Her finner vi en 6-trinns Allison-kasse, som er noe av det grommeste og mest solide som leveres som standard i en bil.

At bilen er en 2016-modell betyr også at den har det nye interiøret fra Chevrolet. Noe som ga bilene et skikkelig løft både når det gjelder materialkvalitet, design, bruker-vennelighet og finish.

Chevrolet har laget picups siden 1930. Den gang så de ikke slik ut.  
Chevrolet har laget picups siden 1930. Den gang så de ikke slik ut.  

Sjekk hva Kristoffer betalte for drømmebilen i USA

Ikke lettsolgt?

Akkurat denne bilen er en Z71-utgave. Det betyr i korthet at det er en "all-inclusive"-variant med mye utstyr ombord. Men enda mer kan kjøpes for ettermontering om man fortsatt har penger igjen ...

Den digre pickupen vil garantert ruve godt i terrenget på norske bygdeveier når den finner en ny eier. Det går ikke mange slike her på berget.

I og med at det er snø på annonsebildene kan det tyde på at den ikke er direkte lettsolgt, selv om den er aldri så grom. Det kan ha noe med prisen å gjøre...

Les også: Vår test av Chevrolet Tahoe her: