Dette får ikke Tesla lov til i vår del av verden

Hint: Det har noe med farge å gjøre.

Tesla går sine egne veier på flere områder, blant dem fargen på utløserknappene til sikkerhetsbeltene. Men i EU (og Norge) får de ikke lov til dette. 
Tesla går sine egne veier på flere områder, blant dem fargen på utløserknappene til sikkerhetsbeltene. Men i EU (og Norge) får de ikke lov til dette. 

Norge er ikke med i EU. Men vi forholder oss i veldig stor grad til lover og regler som er vedtatt av nettopp EU. Det gir innimellom retningslinjer de færreste av oss visste fantes. Slik er det også med løsningen på spørsmålet over.

Det er egentlig bare en liten detalj. Men en desto viktigere en. En som mange av oss er i befatning med kanskje flere ganger om dagen.

Vi snakker om utløser-knappen eller hendelen når du skal løsne sikkerhetsbeltet i bilen din.

Må være rød

Den kan nemlig ikke ha hvilken som helst farge. I EU skal denne være knall rød. Ref. ECE dokument16-05 R16. Slik er det bare.

Det hjelper ikke om bilens interiør består av eksotiske treslag, at gulvmattene er av lammeull og at skinnet er laget av nøye utvalgte kuer som har gått på spesialdiett for å gi ønsket kvalitet. Utløserknappen til sikkerhetsselen skal være rød. Uansett!

Bildet over viser interiøret i en Tesla. Tesla er amerikansk og velger å gi den omtalte knappen en farge som matcher interiøret bedre. De leverer den i tre forskjellige farger, avhengig av bilens interiørfarge. Sort, hvit og grå.

Mener super-Teslaen koster for mye

Som en "billig plastleke"

Ikke en gang den mest eksklusive Rolls Royce har fargeavpassede utløserknapper til sikkerhetsbeltet slik som Tesla. 
Ikke en gang den mest eksklusive Rolls Royce har fargeavpassede utløserknapper til sikkerhetsbeltet slik som Tesla. 

Men naturlig nok bare på biler med amerikanske spesifikasjoner. Hvorfor Tesla er det eneste bilmerket (i alle fall som vi kjenner til) som tilbyr dette, vet vi ikke. Men det er trolig et kostnadspørsmål, i tillegg til dette med sikkerhet,

For det er naturligvis et poeng at man ikke skal behøve å lete etter utløserknappen, og at den er godt synlig.

Kanskje har dette EU-direktivet noe for seg allikevel. Så får heller Tesla mene at den røde knappen ser ut som en billig, malplassert plastleke.

Les også: Her er Teslas nye SUV i Norge!