Myter og mysterier vekkes til live igjen, når gamle biler dukker opp etter mange år i skjul i gamle låver, en hekk eller garasjer. For eksempel rundt hvor sjelden bilen kan være og hva den er verdt.

Det er selvfølgelig spennende detektivarbeid å avdekke både historien rundt bilen, verdi og utbredelse. Dette er noe av det som fascinerer ved gammelbil-hobbyen.

Denne gangen er det en Ford som har dukket opp – i Geiranger. Nærmere bestemt en Ford Taunus Køln fra 1952. En ganske alminnelig bil – slik i utgangspunktet. Men kanskje litt spesiell likevel.

Derfor tok nåværende eier, Ingar Grande, fra Geiranger, kontakt med Broom, for om mulig å få litt hjelp og informasjon om denne doningen som har stått de siste 50 årene på en låve.

Har stått siden midt på 60-tallet

Her er Ingars historie:

Bilen er altså en Ford Taunus Køln, en varebil fra 1952. Det var min far som kjøpte den i 1958, og en gang på 60-tallet sprakk topplokket på motoren. Han parkerte den da i en garasje. Der har den stått siden. Ettersom den har stått inne, har den ikke blitt ødelagt av vær og vind disse 50 årene.

Min far var bilmekaniker, og hadde planer om å restaurere bilen når han ble pensjonist, men han ble dessverre syk og døde. Jeg har siden hatt bilen stående, og en dag fikk jeg besøk av en som var medlem i Storfjord Automobilklubb.

Han ble oppglødd over bilen, og sa at det var den eneste Ford Taunus Køln varebil som han visste om. Jeg har såvidt vært i kontakt med Ford om bilen, og også de mente at bilen var veldig sjelden. Muligens det eneste bevarte eksemplaret av varebilutgaven. Så mye mer de kunne si om den.

Dette bildet viser samme bil bare i personbilutgave, som nok er langt vanligere. 
Dette bildet viser samme bil bare i personbilutgave, som nok er langt vanligere. 

Norsk låvefunn vakte oppsikt i USA

Det jeg egentlig lurer på er hvor sjelden den er. Varebilene ble sikkert bygget i en del eksemplarer, men det var jo ofte de mer påkostede, eksklusive og ikke minst cabrioletmodellene som ble tatt vare på.

De andre, slik som denne, levde ofte et hardt liv, med tunge lass og lange dager. Da billivet var over, var det ingen som savnet disse da de endte hos huggern.

Samtidig må jeg innrømme at jeg også er litt nysgjerrig på hva den kan være verdt. Antydingene fra folk som har sett bilen spriker mildt sagt. Alt i fra 30.000 kroner fra en som kunne tenke seg å kjøpe den, via 200.000 og en tredje person som mente at den var verdt mer enn en halv million kroner. Så det varierer en god del.

Denne bilen ble aldri solgt da den var ny

Ønsker hjelp av Brooms lesere

På utenlandske nettsider finnes noen eksemplarer til salgs. Men ikke mange og ingen varebiler. De fleste er firedørs-biler og i Tyskland finnes også en cabriolet til salgs.

– Selv om det kanskje ikke ser sånn ut på bildet, er den veldig fin i lakken, men den er rimelig nedstøvet etter å ha stått parkert alle disse årene. En av dem som så på den mente at den ikke en gang trengte å lakkes om igjen, forteller Ingar.

Forøvrig har luften forsvunnet fra noen av dekkene og den ene frontruten er knust. Knust er også glasset i lyktene foran, men innmaten i lyktene skal være ok.

Speilene, som ser ut til å ha sittet på skjermene foran ser også ut til å være borte. Men det finnes et lass med gamle bildeler i låven, og det kan være at de finnes der.

– I følge de som har sett på den skal det ikke så mye til for å få den i kjørbar stand. Rust er det nesten heller ikke. Men jeg er ikke så interessert i gamle biler selv, så nå håper jeg noen av Brooms mange kunnskapsrike lesere kan ha litt mer informasjon til meg, sier Ingar.

Den utfordringen støtter vi opp om. Vet du noe om denne som kan hjelpe Ingar? Bruk kommentarfeltet under saken.

Les også: Dette er låvefunnet du bare kan drømme om