Det begynner å bli noen år siden legendariske Toyota Hiace forsvant. Den aldrende teknologien bilen var utstyrt med klarte ikke nye og strengere utslippskrav.

Dermed sto Toyota uten en fullverdig varebil. Men de hadde plan. I 2012 ble det nemlig signert en avtale som gjorde at Toyota fikk tilgang til en av Peugeot og Citroën sine varebiler, men med egen Toyota-logo. Slik ble Proace til.

Arvtakeren klarte aldri å fylle skoene til forgjengeren. Endel kunder var nok skeptisk til kvaliteten på bilen, den hadde heller ikke 4x4 som et naturlig tilvalg. I bilverden kommer vi nok ikke stort nærmere å skulle hoppe etter Wirkola, og det gikk ikke helt på skinner.

Arbeidsplass for mange

Nå er det øyeblikkelig klart for andre generasjon Toyota Proace. En bil som fortsatt er et samarbeid med de to franske merkene og som fortsatt bygges hos PSA. Men denne gangen skal Toyota ha vært mer delaktig i planleggingen og utviklingen av bilen.

Det er derfor med spenning vi har sendt vår egen bilekspert Benny til Helsinki i Finland for å prøvekjøre nykommeren som svært mange nordmenn skal ha som arbeidsplass.

Vi gjør som vi ofte pleier i slike sammenhenger – vi tar en telefon, for å få et kjapt førsteinntrykk av nykommeren.

Dette er arbeidsplassen du kan stole mest på

Tar det på norsk

– Ring, ring ...

– Hyvää päivää, vanha kotka!

– Hæ???

– Det er finsk og betyr: God dag, gamle ørn!

– He he, er du sikker på det?

– Ja, jeg tror i alle fall det! Men det er også det eneste jeg kan, så det er helt greit om vi tar resten på norsk.

– Bra! Jeg lurte jo litt på hvordan du opplever nye Proace da vet du. Fortell!

Proace kommer i tre lengder og bør således passe for svært mange varebilbrukere.
Proace kommer i tre lengder og bør således passe for svært mange varebilbrukere.

Godt utstyrt

– Ja, det er en helt ny bil. Den har blitt tøffere og høyere i fronten og fått både mer utstyr og en ganske solid oppgradering innvendig med bedre materialer og finish. Det trengtes for såvidt også.

– Når du sier utstyr, hva har blitt standard?

– I Basic utgaven som er den billigste og enkleste så får man blant annet radio med DAB+, Bluetooth, USB tilkobling og 7" skjerm, fjernstyrt sentrallås, elektriske speil med varme og cruisekontroll med fartsbegrenser.

– Velger men Comfort får man i tillegg bedre støydemping i kupeen, høydejustering av førersetet, kjøling i hanskerommet til brusen, regnsensor, LED-kjørelys, auto hovedlys og17" aluminiums felger. Så det hjelper på det, altså.

Nye Proace kommer i tre ulike lenger, her er noen av målene. 
Nye Proace kommer i tre ulike lenger, her er noen av målene. 

Sikker varebil? Ta en titt på denne

Smart og nyttig

– I tillegg kan den leveres med ett nytt «Smart Cargo-system”, som kombinerer åpning av skilleveggen ved å løfte frontsetet og dermed øke lastelengden med 116 cm. Det er både både smart smart og nyttig, mener Benny.

– Dessuten kommer den i tre forskjellig lengder og med fire motorer. Alle diesel og med effekt mellom 95 til 180 hk. Jeg har kjørt 1,6-literen som har 115 hestekrefter. Den kjennes litt i snaueste laget, og skal nok slite med mye last innabords. Da er 2-liter på 122 hestkrefter bedre. Den har mer moment og kjennes en god del sterkere.

Du er ikke i tvil om at du sitter i en varebil, men førermiljøet er bra.
Du er ikke i tvil om at du sitter i en varebil, men førermiljøet er bra.

Hva med koppholderne?

– Hvordan er den å kjøre da?

– Bilen har helt klart blitt mer komfortabel, det kan alle de som skal ha den som arbeidsplass glede seg over. Pluss også til veldig bra førersete. De to setene ved siden av henger sammen, og her er det ikke like godt å sitte, i alle fall ikke over lengre avstander. På dårlig asfalt er det litt mye romlestøy fra hjulene, det er nok greit å ha i bakhånd når man skal velge dekk.

– Interiøret er ganske typisk varebil. Enkelt og funksjonelt. Det er bra med smårom rundt omkring, til nøkler og mobiltelefon og slike ting. Men koppholderne er ikke bra nok. De er grunne og lite funksjonelle. Litt typisk fransk akkurat det, noe sånt tror jeg ikke Toyota ville gjort hvis det var deres bil fra bunnen av. En annen litt rar løsning er betjeningen av av stereo og cruisekontroll, via noen spaker på rattstammen. Det er hverken funksjonelt eller veldig praktisk, mener Benny.

Denne Toyotaen får vi bare kjøpe i Norge

Mye mer moderne

– Og hvis du skal forsøke deg på en konklusjon..?

– Men i sum snakker vi varebil som har løftet seg flere hakk, og som nok også kommer til å appellere til mange av dem som snart må begynne å tenke på å skifte ut Hiacen sin. De bilene trekker som kjent på årene.

– Proace har ikke samme primitive sjarm, men samtidig er dette naturligvis en mye mer moderne bil, som nå er på høyde med de beste av konkurrentene, avslutter Benny.

Han kommer selvfølgelig tilbake med en full test av nye Toyota Proace her på Broom.no om kun kort tid.

Tro det eller ei: Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace

Slik ser Proace ut i personbilutgave, da koster den også en god slant. 
Slik ser Proace ut i personbilutgave, da koster den også en god slant. 

Les også: Vår test av nye Toyota RAV4 hybrid her: