Denne skal bygges i bare 500 eksemplarer

Slik feirer BMW en 30-årsdag.

Den ser ut som en tilsynelatende vanlig BMW M3, men den er både raskere og sportsligere. 
Den ser ut som en tilsynelatende vanlig BMW M3, men den er både raskere og sportsligere. 

BMW M3 er et kjært navn for mange bilinteresserte. Den heftige verstings-versjonen av 3-serien har vært med oss i 30 år, og det gir selvsagt BMW ekstra grunn til å feire. Så i anledning bursdagen kan du nå få kjøpe en spesialversjon av M3 med det ekstremt pirrende og heftige navnet «30 Jahre M3».

Tyskere er kjent for å være nøkterne i navnebruken (et godt eksempel er landet Namibia, som tidligere var tysk koloni. Da het landet Tysk Sørvest-Afrika. Mindre personlig kan det vel ikke bli), og navnet «30 år M3» beviser vel det.

Med 450 hk innabords, er jubileumsmodellen 0,1 sekund raskere fra 0-100 enn standardmodellen.
Med 450 hk innabords, er jubileumsmodellen 0,1 sekund raskere fra 0-100 enn standardmodellen.

Dette kan være et skummelt bilkjøp

Små forbedringer

Men bortsett fra det ikke altfor fantasifulle navnet, så er det en ordentlig godbit BMW forer oss med. Som standard får du Competition-pakken som er ekstrautstyr på vanlig M3. M-fjæringen har også fått noen små justeringer på dempere og fjærer, og en litt annen mapping for programmene Comfort, Sport og Sport+ programmene.

Nakkestøttene minner deg om at du har kjøpt en spesialmodell.
Nakkestøttene minner deg om at du har kjøpt en spesialmodell.

Elektronikken i den aktive differensialen har også blitt justert litt på, og det samme har stabilitetskontroll-systemet.

0,1 sekund raskere

Under panseret har man tatt ut 19 hk mer fra 3-liters motoren med doble turboer, slik at det totale tallet nå er 450 hk.

BMW hevder 0-100 går unna på 4 sekunder blank, noe som er 0,1 sekund raskere enn den vanlige M3. Karbonkjeramiske bremser er standard, og stilige 20-toms felger er omsluttet av gedigen 285/30 gummi på bakhjulene.

Jubileumsmodellen og den originale E30 M3, begge i Macaoblå metallic.
Jubileumsmodellen og den originale E30 M3, begge i Macaoblå metallic.

Nå kommer de med ny billigbil til Norge

10.000 Euro mer

Som en hyllest til den første E30 M3, kan man få 30 Jahre M3 lakkert i Macaoblå metallic. Blant øvrige detaljer nevnes M-sportsseter i blått og sort (eller grått og sort), med påskriften 30 Jahre M3 på nakkestøttene er også med. 30 Jahre M3 står det også på dørterskel-listene.

Du får i tillegg en nummerering på karbondelen av dashbordet (rett til høyre for friskluftdysene), som forteller deg hvilket nummer din bil er i rekken. Kun 500 biler vil bli laget, og prisen i Tyskland er 89.900 Euro, som er rundt 10.000 Euro mer enn en vanlig M3 med Competition-pakken.

Nå blir Teslas bestselger billigere