Elegant og litt snobbete – nå blir den helt ny
Og det er egentlig på tide.
Det har allerede gått ni år siden første gang den dukket opp. Vi snakker om Audi A5. Den gang som en slags trendsettende og ikke altfor dyr todørs coupe.
Senere kom også femdørs Sportback, en bil som designmessig blir regnet som en av Audis mest vellykkede noensinne.
Ni år er lang levetid for en bil og slik sett er det ikke overraskende at Audi nå lanserer en ny versjon av A5.
Lik seg selv, men med skarpere linjer
Teknisk sett deler A5 veldig mye med den mer folkelige A4. Den kom i ny utgave i fjor, og det er derfor ikke overraskende at vi finner mange av A4-nyhetene også i A5.
Designmessig er det i kjent Audi-stil ikke snakk om store sprell, mer enn videreføring av første generasjon. Men linjene har blitt tydeligere og mer markerte. Det gir bilen mer karakter.
Lyktedesign er noe annet som er viktig for Audi. Her har baklyktene LED-teknologi som standard.
Fem motorer
Nye A5 blir tilgjengelig med fem forskjellige motorer: To TFSI bensinmotorer og tre TDI dieselmotorer. Alle motorene har fått mer kraft tilgjengelig, og strekker seg nå fra 190 til 286 hestekrefter. Sammenlignet med den forrige modellen er dette en økning på 17 prosent i effekt – samtidig som forbruket har blitt redusert med inntil 22 prosent.
De som vil ha mye krefter, kan gå for 3,0 TFSI-motor som yter hele 354 hk. Dette er 21 hk mer enn i den utgående modellen, og den turboladede V6-motoren sørger for ekte sportsbilytelser kombinert med lavere forbruk. 0-100 km/t tar ikke mer enn 4,7 sekunder samtidig som forbruket er 0,73 l/mil ved blandet kjøring.
Audi S5 får også en rekke detaljer, både innvendig og utvendig, som understreker dens sportslige egenskaper.
Bedre innvendig plass
De firesylindrede bensinmotorene og 3,0 TDI med 218 hester blir alle tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse og syvtrinns S tronic samt to- eller firehjulsdrift. Den sterkeste dieselmotoren (286 hestekrefter) og S5 blir levert med en åttetrinns tiptronic automatgirkasse og quattro firehjulsdrift som standard. En sportsdifferensial på bakakselen blir også tilgjengelig.
Interiøret i nye A5 har blitt større i alle retninger takket være den økte akselavstanden. Bagasjeplassen har økt litt, fra 455 til 465 liter. Dersom det skulle være behov for mer lasteplass, kan baksetene deles 40-20-40.
Til tross for den økte plassen har man klart å redusere vekten med inntil 60 kilo sammenlignet med forgjengeren.
Digitalt dashbord og assistent systemer.
Audi virtual cockpit er blant nyvinningene man kan få levert i A5. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene. Sammen med MMI-enheten i dashbordet sørger denne for at sjåføren til enhver tid har den informasjonen vedkommende trenger tilgjengelig.
MMI-systemet styres av det velkjente dreiehjulet, kombinert med en touch-plate i midtkonsollen, og logikken i systemet er bygget opp på samme måte som en moderne smarttelefon. Systemet kan også kombineres med internettilgang med 4G, og dermed gi alle om bord i bilen muligheten til å surfe på nettet underveis.
Dette er den raskeste bilen Audi har laget
Sikker og effektiv
En rekke nye førerassistentsystemer skal bidra til at turene i nye A5 blir mer komfortable, sikrere og mer effektive. Samtidig tar Audi et skritt mot en selvkjørende fremtid. Effektivitetsassistenten hjelper sjåføren å spare drivstoff, Audi active lane assist holder bilen på rett kurs og den adaptive fartsholderen gir sjåføren en pause under køkjøring.
Sikkerhetssystemer som Audi pre sense, kollisjonsvarsling, varsling for kryssende trafikk og skiltgjenkjenning er bare noen av systemene som er tilgjengelig på A5.
Nye Audi A5 kommer til høsten som 2017 modell. Prisene er enda ikke klare på nykommeren.
Les også: Audi har jubileum!