Her har ikke Mercedes spart på noe!

Super-cabriolet til nesten tre millioner. Les testen.

Vårt møte med Mercedes sitt flaggskip, S 63 AMG Cabriolet, ble akkurat like praktfullt som de vakre postkort-omgivelsene i Hardanger. 
Vårt møte med Mercedes sitt flaggskip, S 63 AMG Cabriolet, ble akkurat like praktfullt som de vakre postkort-omgivelsene i Hardanger. 

Vi er midt i kremen av norsk natur. Og enda bedre: Med oss har vi de råeste, vakreste og dyreste modellene til Mercedes.

Vi snakker rett og slett om et lite eventyr på fire hjul. Til sammen koster de seks testbilene over 8,5 millioner kroner. Disse skal et lite knippe journalister få lov til å prøve – under førsteklasses omgivelser i vakre Hardanger.

Turens høydepunkt er en av Mercedes sine absolutte flaggskip: S 63 AMG Cabriolet! Bare navnet er nok til å fremprovosere gåsehud hos mange. Og hvis ikke navnet eller utseendet får det til, vil i alle fall hud og hår reise seg i det motoren vekkes til live.

Bilen jeg straks skal entre er nemlig en luksuriøs kruttønne, noe som er en sjelden kombinasjon. V8-eren leverer 585 hk, 900 Nm og et lydbilde som minner mer om et vulkanutbrudd enn et fremkomstmiddel. Pris: 2,7 millioner.

Spektakulær bil fortjener spektakulær natur. Her er vi på Skare, ikke alt for langt unna Folgefonna nasjonalpark.
Spektakulær bil fortjener spektakulær natur. Her er vi på Skare, ikke alt for langt unna Folgefonna nasjonalpark.

Hvordan er den å kjøre?

Vel på plass inni bilen er det ingen tvil om at dette er en S-klasse. Med understell og drivverk aktivert i comfort, oppleves bilen som en forutsigbar og luksuriøs cruiser - som selvsagt har alt av tenkelig utstyr.

Når det er sagt, merkes det at AMG har jobbet godt med både motor og drivverk. Bilen angriper de svingete veiene rundt Ullensvang overraskende fint til tross for en solid vekt på over 2,1 tonn.

At bilen er utstyrt med 4Matic, eller firehjulsdrift, hjelper selvsagt også på kjøreegenskapene, som igjen er overraskende sporty og innbydende i forhold til vekt og størrelse.

Det er naturligvis i sportsmodus bilen samspiller best med de voldsomme kreftene. AMG-understellet, som nesten utelukkende er produsert i aluminium, gjør virkelig en god jobb i akkurat denne modusen.

Bilens understell stives markant opp – og den digre luksuscaben kan presses betydelig hardere i svingene. Kjøreopplevelsen er rett og slett utrolig underholdene!

På innsiden er det ikke like mye som minner oss på de 585 hestekreftene som bor i front. Desto morsommere er det å klemme til!
På innsiden er det ikke like mye som minner oss på de 585 hestekreftene som bor i front. Desto morsommere er det å klemme til!

Å sitte bak rattet i en takløs S-klasse, med nesten 600 hk, langs eventyrlige veier rundt Hardangerfjorden er nærmest en oppskrift på magi. Det er nemlig en helt unik følelse å kjøre så tett oppunder naturen, kjenne lukten av sjøen og ikke minst LYDEN av en dyrisk V8-er. I sport + gjør AMGs eksosanlegg nyttårsaften rett og slett til skamme!

Men selv om bilen går (og høres ut) som et skikkelig uvær, skal det ikke stikkes under en stol at S-klasse også liker seg svært godt med kjøreprogrammet aktivert i komfort. Og takket være AIRCAP, en vindskjerm som leder luften elegant over kupeen, opplever vi svært lite vindstøy med taket nede. Faktisk har jeg aldri kjørt en så støysvak cabriolet...

Den er ikke så dyr som du kanskje tror

Hvordan er plassen?

Selv om S-klasse i utgangspunktet er en stor bil, kjøper du neppe denne om plass er et viktig kriterium. Her er det kjøreopplevelse og RÅ motorkraft som gjelder. Men for all del, bilen er over fem meter lang, og vi opplever aldri noe plassproblematikk – tvert i mot.

Med en pris på 2,7 millioner blir S 63 AMG Cabriolet naturligvis ingen storselger her hjemme. Når det er sagt, kan Mercedes Norge fortelle at samtlige biler for 2016 er utsolgt.
Med en pris på 2,7 millioner blir S 63 AMG Cabriolet naturligvis ingen storselger her hjemme. Når det er sagt, kan Mercedes Norge fortelle at samtlige biler for 2016 er utsolgt.

Foran har to voksne det veldig bra (like godt som en vanlig S-klasse) – mens det i baksetene kan bli noe trangere. Cabriolet-løsningen stjeler nødvendigvis noe plass, og bagasjerommet rommer 350 liter. Å utbrodere ytterligere rundt plass i en S 63 AMG Cabriolet fortjener den ikke… Derfor over til noe litt mer spennende:

Mercedesen til Inge er unik – og kjører fra de fleste

Går den bra?

Om en 63 AMG går bra? JODA! Noe så innmari bra går den! Motoren er utvilsomt ett av to høydepunkt i bilen. Vi snakker 5,5 liter, 585 hk og vanvittige 900 Nm.

Å kombinere disse brutale kreftene i en åpen S-klasse er nesten på grensen til galskap – men du verden så moro! Den over to tonn tunge bilen koster unna 0-100 km/t på imponerende 3,9 sekunder.

Bilen er over fem meter lang, veier 2,1 tonn, men har likevel ytelser på linje med mange gromme sportsbiler der ute. DET står det respekt av. 
Bilen er over fem meter lang, veier 2,1 tonn, men har likevel ytelser på linje med mange gromme sportsbiler der ute. DET står det respekt av. 

Når du i tillegg kan oppleve dette uten tak, kjenne lukten av svidd gummi, samt høre eksplosjoner mellom hvert eneste girskift – er det solide bidragsytere til at turen blir en minneverdig opplevelse.

Ved skikkelige pådrag er skyvet nesten endeløst. Det bare drar og drar, helt til nåla bikker 6500 omdreininger. Eventuelt frem til ambolten i øret takker for seg… Lyden er igjen, og i kjent AMG-stil, buldrende, dyp og eksplosiv.

– Kundene blir helt ville når de ser bilen

Finest utenpå eller inni?

Bilen bygger på S-klasse Coupe, hvilket betyr at designet skiller seg godt ut fra den tradisjonelle sedanen. Coupe og cabriolet-varianten fremstår absolutt mer sportslig og aggressiv både i front og når det kommer til hekken.

S 63 AMG Cabriolet er en vakker bil, spesielt med taket nede. Jeg liker helt klart fronten best, mens den rett fra siden kan se litt lang og ”flat” ut – hvis man virkelig skal pirke.

Det er ingen tvil om at Mercedes har lykkes godt med dette interiørdesignet. De doble infotainment-skjermene ser vi nå også på lillebror E-klasse, som akkurat er blitt ny. 
Det er ingen tvil om at Mercedes har lykkes godt med dette interiørdesignet. De doble infotainment-skjermene ser vi nå også på lillebror E-klasse, som akkurat er blitt ny. 

På innsiden oser det først og fremst eleganse. Her er det skyhøy materialkvalitet og gjennomtenkte detaljer som understreker S-klassens kvaliteter. Fra førersetet er det egentlig ganske lite som tyder på at det befinner seg nesten 600 hk under panseret.

Underveis er vi flere som påpeker både uttrykk og kvalitetsfølelsen på interiøret. Dette står rett og slett til terningkast 6.

Mercedes-AMG C Cabriolet: Sommerbilen som starter på en million kroner

Mercedes-AMG S 63 Cabriolet

Motor: 5,5 liters V8 biturbo

Effekt: 585 hk/ 900 Nm

Forbruk: 1,04 liter/mil

0-100 km/t: 3,9 sekunder

Bagasjerom: 350 liter

Lengde/bredde/høyde: 500/189/141 cm.

Startpris: 2.446.000 kroner

Konklusjon

Mercedes har ikke spart på noe i nyeste generasjon S-klasse. Det samme gjelder for cabrioleten. Den sjeldne kombinasjonen av storslagen luksus, en vanvittig brutal motor og at bilen kan kjøres toppløs, gir både en solid feelgood-faktor og et lite snev av ufornuft.

Men heldigvis er ikke dette bilen du kjøper av praktiske årsaker. Her er det følelser og lidenskap som står i fokus.

På mange måter er det ingen enkel oppgave å forsvare et bilkjøp til nærmere 3 millioner kroner. Men etter endt testperiode må jeg innrømme at bilen har levert en kjøretur jeg neppe kommer til å glemme.

Cabriolet-kongen fra Mercedes innehar to høydepunkter. Motoren og bilen i seg selv...

Det er ikke bare S 63 AMG Cabriolet som er med på tur...         
Det er ikke bare S 63 AMG Cabriolet som er med på tur...         

Denne er verdens raskeste cabriolet i sitt slag